کابل (پژواک ٢ قوس ٩٨): کميسيون مستقل انتخابات ميگويد، از جمله ٢٤٢٣ محل را که به تفتيش و بازشمارى ويژه راجع ساخته بود، آراى ١١٩٠ محل آن باطل و غير معتبر است.
اين موضوع در خبرنامه اى که از سوى اين کميسيون به نشر رسيده، آمده است.
منبع ميگويد، کمیسیون مستقل انتخابات برای تأمین شفافیت و حفاظت از آرای واقعی مردم و بنا بر احکام ماده 86 قانون انتخابات، در 8531 محل که به نحوی مشکلات تثبیت گردیده بود؛ فیصله تفتیش و بازشماری آنرا صادر نمود. هدف اساسی تفتیش و بازشماری آراء، تثبیت آرای معتبر و نامعتبر در سطح محلاتِ است که بر اساس قانون، لوایح و طرزالعمل ها مشکل داشته است. تفتیش و بازشماری آراء در 18 عقرب آغاز گردید. اما در جریان عملیات تفتیش و بازشماری، بنا بر اعتراض برخی از ستادهای انتخاباتی و پاسخگوی کمیسیون نسبت به اعتراضات آنها، در حدود چهار روز متوقف گردید.
منبع مى نويسد که بعد از گفتگو و جلسات تخنیکی با نمایندگان ستادها مجدداً آغاز گردید که تا اکنون روند تفتیش و بازشماری آراء در 24 ولایت تکمیل گردیده است. در 3 ولایت به شکل نارمل جریان دارد و متأسفانه در 7 ولایت بنا بر اعتراض برخی از ستادهای انتخاباتی هنوز آغاز نشده است.
منبع اضافه کرده است که  مواد 23 ولایت به مرکز مواصلت ورزیده است که پروسه انتیک و اسکن فورمه های نتایج آن در مرکز ملی جمع بندی نتایج جریان دارد. مواد متباقی ولایات که روند تفتیش و بازشماری خاتمه یافته است، نیز بزودی مواصلت خواهد ورزید.
در خبرنامه آمده است که کمیسیون مستقل انتخابات بنا بر احکام ماده 86 قانون انتخابات، ماده نهم لایحه جمع بندی آراء و جزء 11 ماده نهم لایحه تفتیش، بازشماری و ابطال آراء طی فیصله نامه شماره 105 خویش به تعداد 2423 محل را به تفتیش و بازشماری ویژه راجع ساخت. اکنون از ولایات که مواد تفتیش و بازشماری آن به دفتر مرکزی مواصلت ورزیده است، از 2423 محل، به تعداد 1190 محل نتیجه تفتیش و بازشماری با گزارش ویژه آن مواصلت ورزیده است.
منبع گفته است که اعضای کمیسیون بعد از بررسی گزارش‌ها و چیک لست تفتیش در مورد 1190 محل آن به این فیصله رسیدند که آرای آن غیر معتبر است.
کميسيون انتخابات ميگويد، همان‌طوری که بارها اعلان گردید در نزد اعضای کمیسیون مستقل انتخابات، آرای معتبر است که اساس بایومتریکی داشته باشد. تثبیت آرای معتبر و نامعتبر بر اساس قانون، لوایح و طرزالعمل های مربوطه صورت می‌گیرد.
اين نهاد به مردم افغانستان و تمام جوانب ذیدخل اطمینان داده است که در روند کاری و تصمیم گیری کمیسیون هیچگونه علایق و سلایق جانبدارانه وجود ندارد. بل معیار قانون، لوایح و طرزالعمل های کمیسیون می‌باشد.
منبع گفته است که کمیسیون مستقل انتخابات، همیشه به تمام مردم افغانستان پاسخگو بوده است. دیدگاه و نظریات جوانب ذیدخل و ستادهای انتخاباتی را همیشه شنیده است و در روشنای قوانین و طرزالعمل ها در نظر گرفته است. حالا هم هر ستاد انتخاباتی که اعتراض دارد؛ دروازه کمیسیون بروی آن باز بوده و اگر قناعت شان فراهم نشد؛ مطابق قانون انتخابات، می‌توانند اعتراض‌ها و شکایات خویش را در مرجع مربوطه آن ثبت نمایند.
منبع از تمام ستادهای انتخاباتی خواسته است  که اجازه دهند تا کمیسیون مستقل انتخابات، کار خویش را مطابق قانون انجام دهد و با اعلان نتایج ابتدائی انتخابات ریاست جمهوری 1398، به انتظار مردم افغانستان پایان داده شود.
قابل ذکر است که در فیصله نامه شماره ۱۰۵ کمیسیون مستقل انتخابات که مربوط به ماشین های بایومتریک و کارت های حافظۀ آن که تاکنون از ۲۴۲۳ محل مواصلت نورزیده است، می باشد و این فیصله نامه توسط پنج کمیشنر (حوا علم نورستانی، سید عصمت الله مل، مسافر قوقندی، اورنگ زیب و محمد حنيف دانشيار) امضاء شده است؛ اما یک کمیشنر (رحیمه ظریفی) این فیصله نامه را امضاء نکرده و کمیشنر ديگری (مولانا محمد عبدالله) در مخالفت با فیصله امضاء نموده است.
مولانا محمد عبدالله، با این فیصله نامه مخالفت کرده و چنین نوشته است: "این فیصله خلاف فقره ۲ ماده ۱۹ تعدیل قانون انتخابات، خلاف جزء ۸ و ۱۱ لایحه تفتیش، بازشماری و ابطال، خلاف جزء ۸ بخش طرزالعمل ابطال آرأ می باشد، و مشروعیت بخشیدن به آرای غیر بایومتریک می باشد، که تعقیب قضایی ناشی از تخلف قانونی را نیز در پی دارد."
در فقره دوم ماده نوزدهم تعديل قانون انتخابات آمده است که تصويب پلان ها، لوايح، طرزالعمل هاى اجرايوى به منظور تطبيق انتخابات ميباشد.
در فیصله نامۀ ۱۰۵ چنین آمده است:
۱- به تعداد ۱۲۸۷ محل رای دهی که به اساس گزارش تائیده شده رئیس محل، مدیر مرکز، آمر و مامور ولسوالی، رئیس دفتر ولایت، دارالانشای کمیسيون و نهادهای امنیتی، در روز انتخابات باز بوده و نتابج آن در مرکز ملی جمع بندی نتایج و یا مرکز جمع بندی و بررسی نتایج دیجیتلی مواصلت ورزیده است؛ اما دستگاه بایومتریک، کارت حافظه و معلومات بایومتریک به مرکز منتقل نگردیده است و صندوق رای دهی در گدام دفتر ولایتی موجود است، و یا صرف کارت حافظه دستگاه بایومتریک موجود نباشد؛  در صورتی که گزارش یا سندی مبنی بر تخلف و تقلب موجود نباشد، صندوق رای دهی در حضور ناظرین، مشاهدین، رسانه ها و نماینده کمیسیون شکایات انتخاباتی، تفتیش و بازشماری گردیده و برگه های رای دهی دارای تصدیق ثبت بایومتریک معتبر، در فورمه مخصوص بازشماری ثبت و گزارش آن همراه با فورمه های بازشماری/ تفتیش و به جلسه کمیسیون ارایه گردد.
همچنان در ادامه آمده است که موضوع عدم مواصلت معلومات بایومتریک، به شمول دستگاه بایومتریک و کارت حافظه، از جانب ریاست های امور انتخاباتی (عملیاتی)، خدمات و تکنالوژی معلوماتی بررسی و تحقیق گردیده و گزارش آن به کمیسیون ارایه گردد.
۲- به تعداد ۱۱۳۶ محل رای دهی در صورتی که به اساس گزارش تائید شده رئیس محل، مدیر مرکز، آمر و مامور ولسوالی، رئیس دفتر ولایت، دارالانشای کمیسیون و نهادهای امنیتی در روز انتخابات باز بوده باشد؛ اما فورمه نتایج و یا عکس آن ها مواصلت نورزیده است، کارت حافظه دستگاه بایومتریک موجود نبوده و معلومات بایومتریک به مرکز منتقل نشده باشد، در صورتی که  گزارش یا سندی مبنی بر تخلف و تقلب موجود نباشد و صندوق رای دهی در گدام دفتر ولایتی موجود باشد، به صندوق رای دهی مراجعه شده و طبق حکم فقره (1) این فیصله نامه اجراآت گردد.
۳- در تمام موارد فوق الذکر، تحقیقات لازم صورت گرفته حسب احوال و به رویت اسناد ریاست دفتر ولایتی مربوطه، آمر و مامور ولسوالی، مدیر مرکز و رئیس محل تحت پیگرد قانونی قرار گیرند.

 

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.