کابل (پژواک، ١٩عقرب ٩٨): کمیسیون انتخابات، درحالی از آغاز روند بازشماری و تفتیش بيش از ٨ هزارمحل در دفاتر ولایتی این کمیسیون خبر می دهد که اين روند، در برخى ولايات فردا شروع مى شود؛ اما در ولايت پروان، تيم انتخاباتى ثبات وهمگرايى، مانع اين پروسه شده است.
مسئولان کمیسیون انتخابات می گویند که شمارش آرأ، امروز در حضور ناظرین نامزدان انتخابات ریاست جمهوری، نهادهای ناظر بر روند انتخابات، مشاهدین ملی و بین المللی و رسانه‌ها؛ در دفاتر ولایتی این کمیسیون رسماً آغاز گردیده است.
بر اساس معلومات کمیسیون انتخابات، این روند در ریاست های امور انتخاباتی برخی ولایات آغاز گردیده و قرار است در ۳۴ ولایت کشور، آراى بیش از ۸ هزارو ۲۰۰ محل بازشماری و تفتیش گردد.
 برخى دفاتر ولایتی کمیسیون: شمارش آرأ فردا اغاز ميشود  
احمد داوود صدیق زاده رئیس دفتر ولایتی کمیسیون انتخابات هرات، به آژانس خبری پژواک ‎ گفت که هیات کمیسیون مستقل، به این ولایت رسیده و قرار است فردا روند بازشماری در این ولایت آغازشود.
درعين حال، ذبیح الله رئیس دفتر ولايتى کمیسیون انتخابات درننگرهار می گوید که برای بازشماری آرأ، آماده گی گرفته شده و بنابر مشکل در طرزالعمل، این روند آغاز نشده است.
وی افزود: "امید است این روند زوتر آغاز شود."
احمد شاه قانونى رئيس دفترولايتى کميسيون انتخابات در ارزگان، به پژواک گفت که تاکنون هيات موظف شمارش آرأ، به اين ولايت نرسيده وقراراست فردا همزمان بارسيدن هيات متذکره اين روند نيزآغاز گردد .
محمد نذیر نصرت معاون عملیاتی کمیسیون ولایت غور نيز آغاز نشدن روند شمارش آرأ را نرسيدن هيات موظف به آن ولايت عنوان کرد.
وى گفت که امکان دارد هيات ياد شده فردا به غوربرسد، آماده گى ها گرفته شده و با رسيدن هيات، پروسه شمارش آرأ نيز آغاز خواهد شد .
درعين حال ايمل عبدالله رئيس دفتر ولايتى کميسيون انتخابات درکندهار، به پژواک گفت که هيات موظف شمارش آرأ، شام امروزبه آن ولايت رسيده وقراراست فردا اين روند آغاز گردد .
 ثبات وهمگرايى مانع آغاز روند شمارش آرا شده است.
عبدالقاهر وهاب صافی رئیس دفتر ولایتی کمیسیون انتخابات در پروان، به پژواک گفت: "هیات مرکزی کمیسیون انتخابات، آمادگی ها را از بهر بازشماری آرای پروان گرفته بودند؛ اما ناظران تیم ثبات و همگرایی، ساعت ۳:۰۰ پس از چاشت امروز، به محل حضور یافته و دیپوی عمومی مواد حساس انتخاباتی را مُهرولاک کردند و اجازۀ بازشماری آرا را ندادند."
عبدالله: روند بازشمارى آرأ متوقف گردد
داکترعبدالله رهبر تیم انتخاباتى"ثبات و همگرايى"، که امروز در یک گردهمايى درميان هوادارانش صحبت مى کرد، روند بازشماری آرأ را فاقد مشروعيت خوانده، خواستار متوقف شدن بى درنگ آن گرديده و هشدار داد که اگر اين روند ادامه يابد، افغانستان به بحران خواهد رفت، که مسئولیت آن به دوش تیم انتخاباتی دولت ساز است.
عبدالله ، از کمیسیون مستقل انتخابات خواست که بی‌درنگ، روند بازشماری آرأ را متوقف کند.
واکنش تيم دولت ساز
امرالله صالح معاون نخست تکت انتخاباتی دولت‌ساز، در صفحه فیس‌بوکش نوشته است: "ما که هیچ نوع اطلاعات دقیق از کمپیوترهای کمیسیون‌ها نداریم و نمی دانیم نتیجه این بازشماری چه خواهد شد. واقعا نمی‌دانیم. بوی باخت ثبات و همگرایی از کجا به مشام شما رسیده است".
صالح نوشته است: "از سیاست بهانه ای و روزمره دوری کنید. قواعد بازی را حرمت گذاشته شجاعت و فداکاری مردم و نیروهای امنیتی را قدر نمایید. راه هیچستان را نپیمایید".
تاکيد کميسيون شکايات انتخاباتى برشمارش آرأ
محمد قاسم الیاسی منشی و سخنگوی  کمیسیون شکایات انتخاباتی گفته است که در پى بررسى هاى اين کميسسيون، آرای ۲۱۱۸ محل رای دهی نیاز به بازشماری دارند .
الیاسی افزوده است: "ما جداًخواهان بازشماری عاجل و فوری مراکز و محلاتی که نیاز به بازشماری دارند، می باشیم  و در غیر آن، با رؤسای ولایتی کمیسیون مستقل انتخابات برخورد قانونی خواهد شد."
انتخابات ریاست جمهوری، در ششم میزان برگزار شد. قرار بود که نتیجه ابتدایی این انتخابات، در ۲۷ میزان و نتیجه نهایی آن در ۱۶ عقرب اعلام شود؛ اما کمیسیون مستقل انتخابات موفق به این کار نشد. براساس تقویم جدید انتخاباتی، قرار است که نتایج ابتدایی در ۲۳ عقرب و نتیجه نهایی آن، در ۱۵ قوس اعلام شود. هنوز مشخص نیست که کمیسیون مستقل انتخابات، این‌بار موفق به اعلام نتایج ابتدایی در زمان اعلام شدۀ آن، خواهد شد یا خیر.

 

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.