کابل(پژواک، ۱۳عقرب ۹۸): اسناد کمیسیون های انتخابات، نشان می­دهد که آرای ۱۰۵ محل باطل، در۳۷۰ محل رای­دهی، هيچ رای استعمال نشده و فورم نتایج ۶۴۳ محل ديگر، تاکنون به اين کمیسیون نرسيده است.
محلات آرای باطل شده:
سید قطب الدین رویدار کمیشنر کمیسیون شکایات انتخاباتی، از باطل اعلام کردن ۱۰۵ محل خبر داده و می گوید که این محلات، در پنج ولایت باطل گردیده اند.
وی، به آژانس خبری پژواک گفت که از مجموع محلات باطل شده، ۵۱ محل در ولایت فراه، ۱۷ در تخار، ۱۳ در کابل، ۱۳ در بغلان و ۱۱ محل دیگر در ولایت غور باطل گردیده اند.
این تصمیم کمیسیون شکایات انتخاباتی، بر اساس مواد ۳۰، ۸۶ و ۹۴ قانون انتخابات و لایحۀ رسیده گی به امور قرنطین، شمارش مجدد و ابطال آرا، گرفته شده است.
کمیسیون شکایات انتخاباتی می­گوید که ممکن است به دلیل قضایای استیناف خواهی، در ارقام محلات باطل شده، تغییرات به وجود بیاید.
محلات قابل بازشماری و تفتيش:
کمیسیون شکایات انتخاباتی می گوید که این کمیسیون، تصمیم تفتیش و بازشماری بیش از دو هزار و ۱۰۰ محل دیگر را روی دست گرفته است.
 
محمد قاسم الیاسی کمیشنر و سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی، به پژواک گفت: "در فهرست اول ۱۸۴۴ محل، نیازمند بازشماری بود؛ ولی پس از تکمیل فهرست­ها، در کنار بازشماری، تفتیش هم اضافه شد و اکنون در ۲۳ ولایت، بیش از دوهزار و ۱۰۰ (محل) نیازمند تفتیش و بازشماری است."
الیاسی، با اشاره به گزارشات نشر شده در مورد آغاز بازشماری، افزود: "دو تن از اعضای ما به کمیسیون انتخابات رفته بود؛ تا گزارشات را برای ما بیاورد و به بعضی سوالات ما پاسخ داده شود؛ اما تاکنون جلسه دایر نشده است که همکاران ما در این خصوص معلومات بدهند؛ اما فکر نمی کنم که امروز بازشماری آغاز شود. چون باید یک روز پیش، ما را در جریان قرار می دادند تا کارمندان در ولایات آماده گی می گرفتند."
اما سید قطب الدین رویدار، کمیشنر کمیسیون شکایات انتخاباتی، به پژواک گفت که کمیسیون شکایات انتخاباتی، فردا پروسۀ تفتیش و بازشماری دو ‌هزار و ۱۱۸ محل رای‌ دهی در ۲۳ ولایت را آغاز می کند.
بر اساس یک سند دیگر؛ بیش‌ترین محلات مشخص شده برای بازشماری، مربوط ده ولایت بوده که از جمله در ولایت بغلان ۳۷۲ محل، هلمند ۳۱۷، غور ۲۰۷، کندهار ۱۸۹، ننگرهار ۱۸۶، خوست ۱۷۹، کاپیسا ۱۲۳، فاریاب ۱۰۴، کندز ۸۱ و پکتيا ۷۳ محل می باشد.
همچنان، در ولایت‌های زابل ۶۶، پروان ۴۴، نیمروز ۳۵، فراه ۳۰، پکتیکا ۲۶، لوگر ۲۲، نورستان ۲۲، تخار ۱۷، سرپل ۹، ارزگان ۷، سمنگان ۴، بامیان ۳ و در بدخشان ۲ محل  است، که بازشماری خواهد شد.
 
محلات باز بدون استعمال رای:
اسنادی که در اختیار پژواک قرار گرفته، نشان می­دهد که در۳۷۰ محل رای­دهی، هيچ رای استعمال نشده و اين ٣٧٠ محل، در ۲۱ ولایت کشور می باشد.
از جمله در ولایت غزنی۸۸ محل، کندهار ۵۰، پکتیا ۴۰، هرات ۲۸، وردک ۲۴، خوست ۲۰، بدخشان ١٨، کندز ۱۸، فاریاب ۱۷، لوگر ۱۲، پکتیکا ۱۲، لغمان نُه، هلمند هشت، ارزگان هشت، ننگرهار هفت، بامیان سه، کاپیسا سه، کنر دو و در ولایات جوزجان، بغلان، نورستان یک یک محل در روز برگزاری انتخابات باز بوده؛ اما هیچ رای در آن استعمال نشده است.
فورم نتایج محلات مفقود شده:
بربنیاد این سند؛ در ۶۴۳ محل در ۲۵ ولایت کشور، رای دهی صورت گرفته؛ اما تاکنون فورم نتایج آن، به کمیسیون انتخابات مواصلت نکرده است.
بیشترین محلاتى که تاکنون فورم های نتایج آن به کمیسیون نرسیده، مربوط شش ولایت بوده است، که ۲۷۰ محل از کابل، ۱۳۰ از کندهار، ۷۶ از ننگرهار، ۳۹ از پکتیا، ۲۷ از بغلان، ۲۴ از هرات می باشد.
همچنان ۹ محل از پروان، نُه از نورستان و نُه محل دیگر از هلمند بوده؛ هشت محل از کاپیسا، هشت از خوست، شش از زابل، پنج از فاریاب، چهار از کندز، سه از بلخ و سه محل دیگر از نیمروز بوده است.
درین محلات؛ دو از سمنگان، دو از لوگر، دو از فراه و دو از لغمان می باشد و از ولایت های بامیان، پکتیکا، بدخشان، تخار، و دایکندی از هرکدام فورم های نتایج یک محل، به کمیسیون نرسیده است.
محلات بسته:
بربنیاد اسناد کمیسیون انتخابات که به پژواک رسیده؛ در روز انتخابات ۳۰۰۶ محل رای دهی در ۲۸ ولایت بسته بوده و درآنجا مردم رای نداده اند.
 ولایاتى که بیشتر از صد محل در آن بسته گزارش شده، ده ولايت اند؛ که از بلخ ۴۸۷ محل، دايکندی ۳۱۸، فاریاب ۲۷۲، بغلان ۲۶۳، تخار ۲۳۵، پکتیا ۲۰۸، کندز ۱۸۴، بادغیس ۱۷۰، هرات ۱۵۶، وردک ۱۲۴، نورستان ۱۱۷ و بدخشان ۱۰۹ محل می باشد.
در ده ولایت دیگر؛ در سمنگان۹۳ محل، سرپل ۶۱،  لغمان ۵۴، لوگر ۳۱، جوزجان ۲۳، زابل ۲۲، کاپیسا ۱۹، ننگرهار ۱۸، کندهار ۱۷ و کابل ۱۵ محل رای دهی بسته بوده است.
همچنان در غزنی ۳، ارزگان ۲، دو محل دیگر در بامیان، و در ولایت های هلمند، پروان و خوست یک یک محل بسته گزارش داده شده است.
ریاست دارالانشاى کمیسیون مستقل انتخابات:
ریاست دارالانشاى کمیسیون مستقل انتخابات، باز بودن محلات و عدم مراجعه رای دهنده گان و نرسیدن فورم های نتایج انتخابات را به کمیسیون تائید کرد.
حبیب الرحمان ننگ رئیس دارالانشاى کمیسیون مستقل انتخابات، به پژواک گفت که ۳۷۰ محل باز بوده؛ مگر در آنها، رای دهی صورت نگرفته است.
وی افزود:"به اساس گزارش عملیات ساحوی ما، فورم نتایج ٦۴۳ محل رای­دهی به کمیسیون مواصلت نکرده است؛ اما فورم های دیجیتلی شماری از محلات در دیتا سنتر آمده است."
موصوف، با اشاره به این­که شماری از فورم­ها از برخی محلات دریافت شده که آرای آن صفر است، گفت که باز بودن محل و عدم مراجعه مردم و نرسیدن فورم های نتایج به کمیسیون، بررسی دقیق کمیسیون و شفافیت در پروسه را نشان می­دهد و تامین شفافیت و بی طرفی از تعهدات جدی ایشان است.
او تصریح کرد که پس از فیصله کمیسیون مستقل انتخابات، این محلات به بازشماری می رود.
همچنان در سند دست داشتۀ پژواک، آمده است که به تعداد ۲۵ هزار و ۵۶۷ فورم نتایج؛ اسکن، تصفیه و انتری گرديده، و به تعداد ۲۵ هزار و ۵۶۶ فورم نتایج، داخل سيستم و آرشیف شده است.
اعضای رهبری کمیسیون انتخابات، در ۲۷ اسد سال­روان، به تعداد ۵۳۷۳ مرکز دارای ۲۹۵۸۶ محلات رای‌‌دهی (۱۱۱۱۹ زنانه -۱۸۴۶۷ مردانه) را با اکثریت آراء تصویب کرد؛ مگر نهادهای امنیتی گفتند که به دلیل ناامنی، ۴۹۴۲ مرکز را تامین امنیت می کنند.
کمیسیون مستقل انتخابات، پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، در شش میزان سال­روان، رقم مراکز باز رای­دهی را، ۴۶۸۴ مرکز (۲۶۵۶۸ محل) گزارش داد؛ اما گفت که ارقام راپور داده شده، نهایی نمی­باشد.
کمیسیون انتخابات، دیروز در یک نشست خبری در کابل گفت که شرکت درملوگ، یک میلیون و ۸۴۳ هزار و ۱۰۷ رای را معتبر و بیش از ۸۶ هزار رأی را به دلیل عکس تکراری، عکس از روی عکس و آرای استفاده شده پیش از ساعت هفت صبح و پس از ساعت پنج شام، نامعتبر شناخته است.
این در حالی است که کمیسیون مستقل انتخابات، قبل از این، بیش از یک میلیون و ۹۲۹ هزار رای را به سرور مرکزی کمیسیون انتقال داده بود.
نهادهای ناظر بر انتخابات:
نهادهای ناظر بر انتخابات نیز عدم اشتراک رای دهنده گان را در برخی محلات رای دهی و نرسیدن اسناد انتخاباتی شماری از محلات رای دهی را به کمیسیون مستقل انتخابات، تائید می کنند.
يوسف رشيد رئيس اجرايى بنياد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان (فیفا)، ناامنی، حضور کمرنگ مردم و موجودیت محلات بیش­تر در یک مرکز را، از عوامل مهم عدم استعمال رای در برخی محلات عنوان کرده و گفت که گزارشاتی به آنها نیز رسیده است که در برخی محلات، حضور مردم صفر و کمرنگ بوده است.
وی افزود:"همکاران ما که در کمیسیون از دریافت مواد نظارت می کردند، گزارش داده بودند که اسناد محلات انتخاباتی، از برخی ولایات به کمیسیون انتخابات نیامده است، چنین نواقص و کمبودی ها در برخی موارد موجود است."
موصوف، کمیسیون مستقل انتخابات را به احتیاط و مواظبت بیش­تر از آرای رای دهنده­گان توصیه کرده و علاوه کرد که باید با آرای مردم، برخورد مسئولانه شود و آرای سیاه از سفید جدا گردد.
انتخابات ریاست جمهوری، در ششم میزان سال­روان برگزار شد. قرار تقويم انتخاباتی، نتایج ابتدايى بايد به تاریخ ۲۷ ميزان و نتایج نهایی در ۱۶عقرب اعلام می شد؛ اما به دليل تاخير در روند انتقال معلومات دستگاه بايومتريک در سرور، اعلان نتایج ابتدایی به تاخیر افتاد.
کمیسیون مستقل انتخابات، به تاریخ پنجم عقرب، در یک نشست خبری در کابل، گفت که نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری را، در ۲۳ عقرب اعلام می کند.

 

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.