کابل (پژواک،٦ميزان٩٨): بنیاد انتخابات شفاف افغانستان (تیفا)، مشکلات در لیست رايدهندگان، غيرفعال بودن يکتعداد دستگاه هاى بايومتريک، استخدام افراد زيرسن منحيث کارمند محل رايدهى، پاک شدن رنگ انگشتان و گرفتن اجبارى عکس زنان حين رايدهى را، از مشکلات تخنيکى در پروسه انتخابات خوانده است.
 
اين نهاد ناظرانتخابات، يافته هاى کلى از جريان رايدهى را که  از ساعت ۹:۳۰ الی ۴:۳۰ بعد از ظهر با گماشتن ۵۲۰۰ ناظر داخلی طى يک اعلاميه مطبوعاتى با رسانه ها شريک ساخت.
 
درکاپى اين اعلاميه که به آژانس خبرى پژواک مواصلت کرده، آمده است که تیم تماس دفتر مرکزی تیفا، توانستند با ناظرین در ۳۴ ولایت به تماس شده و گزارشات جدید را از آنها دریافت نمایند.
در ادامۀ اين اعلاميه، یافته های کلی از جریان رایدهی قرار ذیل عنوان شده است:
- لیست رایدهنده گان با چالش های فراوانی تا اکنون مواجه بوده است که از این چالش ها میتوان از عدم تطابق لیست رایدهندگان با افرادی که در همان مرکز ثبت نام نموده اند، اجازۀ ندادن افراد به رایدهی توسط دستگاه های بایو متریک (مخصوصا کسانی که در انتخابات پارلمانی اشتراک کرده بودند، دستگاه برای شان اجازه رایدهی نمیداد؛ به این معنا که معلومات گذشته از دستگاه ها پاک نگردیده است)، اشتباه فرستاده شدن لیست به مراکز و محلات دیگر، نبود نام تعدادی از رای دهندگان در هر دو لیست (چاپی و دیجیتلی) و حتی وجود نداشتن لیست رایدهندگان در تعدادی از محلات رایدهی، نام برد.
- اشتراک مردم در تمام ولایات کمرنگ گزارش گردیده و با وجود فضای نسبتا امن، از ابتدای صبح تا ختم رایدهی اشتراک به صورت چشمگیری افزایش نیافته است.
- دستگاه های بایومتریک در ۸ ولایت افغانستان، با مشکلات عدیده ای مواجه بوده اند. تعدادی از دستگاه ها چارج تمام نموده اند و پاوربانک ها نیز کار نمی داده اند. در ۱۰۹ محل رایدهی، دستگاه های بایومتریک در محلات زنانه، لیست محلات مردانه و بالعکس را پرنت میدادند و همچنین در ۷۳ محل رایدهی، دستگاه های بایومتریک پس از ساعت ۱۱ تا ۱۲، از کار افتاده و یا کار ابزار بایومتریک کند و آهسته گردیده بود و دستگاه های اضافی نیز پاسخگوی تمام محلات نبوده است.
- در ۲۴ فیصد محلات رایدهی نظارت شده، کارمندان بلدیت کامل به کار با دستگاه های بایو متریک را نداشته اند.
 - افراد زیرسن، در ۱۸ فیصد محلات رایدهی در ولایاتی همچون جوزجان، خوست، پکتیا، غور، فراه، نیمروز و زابل، منحیث کارمند محل رایدهی استخدام گردیده اند.
- در تعدادی از مراکز رایدهی، اوراق رایدهی متناسب به لیست رایدهندگان همان مرکز ارسال نگردیده است؛ به صورت مثال در ولسوالی مالستان ولایت غزنی مرکز کمرک، تعداد ثبت نام شدگان ۳۰۰۰ تن است؛ اما تنها ۲۰۰ ورق رایدهی ارسال گردیده است و یا حتی در کابل در مسجد امام محمد تقی در ناحیه سیزدهم، در حدود ۳۵۰۰ رایدهنده ثبت نام نموده اند؛ اما تنها ۱۳۴۰ ورق به مرکز رایدهی ارسال گردیده است.
- در تعدادی از محلات رایدهی زنانه، گرفتن عکس، اجباری نبوده و پروسه را بدون گرفتن عکس رایدهندۀ زن پیش میبردند و در تعدادی از محلات هم، خانم ها از عکس گرفتن خودداری نموده و بدون استعمال رای خویش محل را ترک کردند.
- در تعدادی از ولایات به شمول کابل، غزنی، غور و سرپل، رنگ انگشت رایدهندگان پاک میگردید.
- در مرکز ولایت میدان وردک (میدان شهر) وضعیت امنیتی بسیار وخیم شده و راکت های زیادی پرتاب شده که مکمل پروسه رایدهی را در این ولایت با چالش مواجه ساخته است.
 - تهدیدات امنیتی از آغاز روز افزایش یافته است؛ به صورت مثال در ساحه میدان بزکشی ولایت کندز حمله انتحاری صورت گرفت، در مرکز کورک اوزبکیه ولایت سرپل، طالبان چندین هاوان پرتاب نمودند و رایدهندگان را پراکنده ساختند، در ولسوالی سرروضه ولایت پکتیکا در لیسه سلطانی طالبان وارد شده و جنگ جریان داشته و یک طفل نیز کشته شده است، همچنین در هلمند چندین هاوان اصابت نموده است، در ناحیه۲ ولایت قندهار انتحاری صورت گرفت. در کابل نیز ماین های چسپکی و انفجار صورت گرفته است.
 
 

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.