کابل (پژواک، ۲۰ دلو ۹۷): کمیسیون مستقل انتخابات، امروز در حالى به هشتاد نامزد برنده در انتخابات ولسی جرگه از ۱۸ ولایت افغانستان وثیقه انتخاباتى توزيع كرد که هنوز، نتايج نهايى ١٧ حوزه انتخاباتى را اعلام نکرده است.
انتخابات ولسی جرگه، در ۳۲ ولایت در ۲۸ و ۲۹ میزان و در ولایت کندهار در پنجم عقرب سال روان برگزار شد. کمیسیون با تاخیر سه ماهه، نتایج ابتدایی و بعد از آن نتايج نهايى ١٨ ولايت را اعلام کرده است.
نتايج نهايى انتخابات پانزده ولايت، حوزه کوچى ها و حوزۀ هندوها هنوز اعلام نشده است.
امروز به نامزدان شامل فهرست نتايج نهايى ولايت هاى بامیان، فراه، دایکندی، جوزجان، ارزگان، کاپیسا، زابل، پنجشیر، نیمروز، پروان، خوست، سمنگان، سرپل، کنر، نورستان، بدخشان، فاریاب و لغمان وثيقه انتخاباتى (اعتبارنامه) داده شد.
عبدالبدیع صیاد رییس کمیسیون مستقل انتخابات، هنگام توزیع وثیقه های انتخاباتی گفت هشتاد تنى که امروز وثیقه هاى انتخاباتی را دريافت کردند، کسانى اند که بر اساس آرای مردم برنده شده اند.
وی افزود که تصميم توزيع وثيقه ها به اين هشتاد تن، بعد از عملى شدن تمامى تصاميم کمیسیون شکایات انتخاباتی اتخاذ شده و مطابق به قانون، کسى اختیار نقض و استيناف خواهی در مورد اين تصميم را ندارد.
رییس کمیسیون انتخابات، وجود برخى مشکلات در انتخابات را مى پذيرد؛ اما هر گونه معامله بر راى مردم و تخلف پولی در انتخابات را به شدت رد کرد و ادعای ابراز شده در این مورد را "اهانتی به افغانستان" خواند.
به گفتۀ او کسانى که اين چنين ادعاها را دارند، براى ثبوت آن اسناد و مدارک را در اختيار ارگان هاى عدلى و قضايى قرار دهند.
صیاد افزود: "شایعات گسترده از سوی برخی حلقات و نامزدان بازنده علیه کمیسیون های انتخاباتی جریان دارد، بیايید صادقانه باخت خود را قبول کرده و از افترا و ادعاهای نادرست پرهیز کنیم."
وى خاطرنشان ساخت که اين کميسيون تا پانزدهم ماه آینده (حوت)، نتایج نهایی ساير حوزه هاى انتخاباتى را اعلام  و وثیقه انتخاباتی براى نامزدان برنده ديگر را توزیع خواهد کرد.
عبدالعزیز آریایی رییس کمیسیون مستقل انتخابات گفت که هر انتخابات، برنده و بازنده دارد و کسانی که به ولسی جرگه راه یافته اند، خشنود و کسانی که راه نیافته اند ناراض استند؛ اما کسانى که برنده نشده اند، نباید ناکامى شان را به مسایل قومی و یا پولی ربط دهند.
وی در مورد اعتراض شماری از نامزدان ولسى جرگه که موفق به ورود به ولسی جرگه نشده اند، گفت که آنها باید اعتراض های خود را از مجاری قانونی پیگیری کنند و اقدام به بستن راه ها نکنند.
او افزود که به شکايت هاى نامزدان رسيدگى مى شود.
وى بدون ارايۀ معلومات بيشتر گفت که برخى حلقات، در پی بدنامی کمیسیون های انتخاباتی هستند و می خواهند از این طریق، مشروعیت نظام به خصوص ولسی جرگه را زیر سوال ببرند.
نعمت الله کریاب یکتن از نامزدان برنده از ولایت کنر گفت: "می پذیریم که انتخابات با مشکلات و چالش ها مواجه بود؛ اما مردم با شور و هیجان به پای صندوق های رای رفتند و به نفع نامزدان دلخواه شان رای ریختند."
او افزود که بیداری ملت، سبب شده تا آنان نامزدان شایسته را انتخاب کنند.
وی از نامزدان بازنده خواست تا اصول رقابت را در نظر گرفته و بر اساس اصول و منطق، نتایج را پذیرند و به آراى مردم احترام قایل شوند.
خدیجه الهام یک تن دیگر از نامزدان پیروز ولایت کاپیسا که وثیقه انتخاباتى را دريافت کرده، همچنان گفت: "پارلمان این دور با پارلمان گذشته تفاوت خواهد داشت، دروازه پارلمان منحیث خانه خادمان ملت به روی همه شهروندان باز خواهد بود."

 

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.