کابل (پژواک، ۲۵جدی ۹۷): حرکت انقلاب اسلامی افغانستان مى گويد که براى تامين صلح، حکومت بايد تاخير در انتخابات رياست جمهورى و ايجاد ادارۀ موقت و طالبان گفتگوى مستقيم با حکومت و يا بزرگان قوم را بپذيرند.   
مولوی قلم الدین رهبر این حزب که امروز در نشستی تحت عنوان "چگونگی روند صلح و چالش های عمده فرا راه آن" در کابل سخنرانی می کرد، گفت که دولت برای گفتگوهای صلح، اراده قاطع ندارد و نداشتن اراده قاطع دولت، سبب شده تا این گفتگوها نتیجه ندهد.
وی افزود: "تا زمانی که در نگرش دولت اراده قاطع به وجود نیاید و دولتمداران و طالبان در این زمینه آماده قربانی نشوند، بعید است که به صلح دسترسی پیدا کنیم."
او گفت حالا که امریکایی ها و طالبان حاضر به صلح گردیده اند و شرایط ذهنی و عینی برای صلح آماده شده است، دولت باید از انعطاف پذیری کارگیرد، و از الفاظ تخریشی جلوگیری کند.
وی از حکومت خواست تا به جای معرفی هیئت مذاکره کننده صلح، در گفتگوهاى صلح به بورد مشورتى صلح نقش دهد.
هيئت مذاکره کنندۀ حکومت افغانستان، با طالبان متشکل از کارمندان ارشد و تخنيکى حکومت است که تحت رياست رييس دفتر رييس جمهور کار مى کنند و بورد مشورتى شامل رهبران جهادى و سياسى و برخى مقام ها چون رييس جمهور و  معاونين او، رييس اجرايى و معاونان او، رؤساى هر دو مجلس شوراى ملى قاضى  القضات، لوى څارنوال وغيره مى باشند.
مولوى قلم الدين، از تحریک طالبان خواست تا به صورت مستقیم با حکومت وارد مذاکره شود و در صورتی که با حکومت گفتگوى مستقيم نمی کنند، با بزرگان و سران قوم مذاکره کنند.
موصوف گفت که جنگ راه حل نیست، حکومت باید از حملاتى که باعث تلفات ملکی می شود، جلوگیری کند و طالبان نیز برای مبارزه شان راه سیاسی را در پيش گيرند.
مولوی قلم الدین، به تاخير بردن انتخابات ریاست جمهوری، ایجاد اداره موقت، تقسیم اوقات برای خروج نیروهای خارجی، برکناری اعضای فعلی کمیسیون های انتخاباتی، سرعت بخشیدن به توزیع تذکره هاى الکترونیکی که می تواند شفافیت انتخابات آینده راتضمین کند و نظارت ملل متحد را، از مواردى خواند که باید حکومت برای مذاکرات صلح آنرا بپیذیرد.
به گفته او در صورتی که رییس جمهور در راس اداره موقت قرار بگیرد، باید حق نامزدى در انتخابات آینده را نداشته باشد.
وى علاوه کرد که حرکت انقلاب اسلامى، حاضر است در صورت ضرورت، براى آوردن صلح ميان حکومت و مخالفان مسلح ميانجيگری کند.
اين در حالى است که زلمى خليلزاد نماينده وزارت خارجه امريکا در امور صلح افغانستان، از مدتى به اين طرف در تلاش ها براى صلح، سه بار با نماينده گان طالبان و چندين مرتبه با مقام ها و سياسيون افغانستان و برخى کشورها چون پاکستان، عربستان سعودى، چين و غيره گفتگوهايى داشته است.
طالبان تا حال، حاضر به گفتگوهاى مستقيم با نماينده گان دولت افغانستان حاضر نشده اند. 

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.