هرات (پژواک، ۲٢ جدی ۹۷): ده ها باشندۀ ولايت هرات، در اعتراض به تصميم اخير کميسيون شکايات انتخاباتى آن ولايت در مورد عدم بازشمارى دوباره آرا، دست به گردهمايى زده، هشدار دادند که اگر به خواسته هاى آنها لبيک گفته نشود، در انتخابات رياست جمهورى اشتراک نمى کنند. 
اين معترضين گفتند که فقط آرای که بایومتریک شده اعتبار دارد و آراى ولایت هرات باید بازشماری گردد تاعدالت تامین شود.
آنها هشداردادند که اگرشفافیت وعدالت در انتخابات پارلمانی رعایت نگردد، در انتخابات آینده شرکت نخواهند کرد.
معترضین امروز درحاليکه شعارهای " عدالت می خواهیم "، "آرا باز شماری شود "، " فقط رای بایومتریک "  را سرداد ميدادند، در مقابل ساختمان مقام ولایت دست به گردهمايى اعتراض زدند.
 گل آغا یک تن از این معترضین، هدف از راه اندازی این تظاهرات را عدالت خواهی دانسته و به پژواک گفت، وکیلی که با پول به پارلمان رای گرفته است را قبول ندارند.
 وی افزود: "اگر حکومت به خواست ما توجه نکند وشفافیت را در انتخابات پارلمانی در نظر نگیرد، در انتخابات آینده نه رای می دهیم ونه هم صندوق هاى رای را به مناطق خود اجازه می دهیم ".
قربان خان باشنده ولسوالی گذره هرات ویکی دیگر از معترضین، کمیسیون انتخابات هرات را به تقلب درانتخابات پارلمانی متهم نموده وگفت: "تجمع امروز ما علیه کمیسیون "فسادآباد" و"دالرآباد" انتخابات است؛ چون مردم به قیمت جان شان رای دادند؛ اما رای ما در نظر گرفته نشده است. "
احمد شفیق بهروزیان یکی از نامزدان انتخابات پارلمانی که با شمارى ديگر ازنامزدان انتخابات ولسى جرگه آن ولايت درجمع معترضين بودند، به پژواک افزود: "اگر حکومت افغانستان جوابگويی درست به این مردم نکند ونخواهد که عدالت را رعایت وقانون را تطبیق کند، مسلما پارلمان آینده وحکومت آینده مشروعیت نخواهد داشت ومردم درهیچ انتخاباتی شرکت نخواهند کرد".
انجنیر عبدالرازق حکیمی یکی دیگر ازنامزدان معترض، کمیسیون انتخابات وبعضی از کارمندان این کمیسیون را به تقلب متهم کرده افزود: "حدود يکصد هزار رای خیالی وتقلبی در داخل کمیسیون ساخته شده و ما عدالت خواهی عمومی را راه اندازی کردیم تا شفافیت رعایت گردد" .
موصوف هشدار داد که اگر حکومت در طی ۴۸ ساعت آینده، به اعتراض نامه ۱۰۴نفری نامزدان رسیدگی نکند، تمام شاهراه های ولایت هرات را مسدود وتظاهرات گسترده تری را راه اندازی خواهند کرد .
او همچنان اظهار داشت که تامين عدالت عمومی، بازشماری آرای حوزه هرات ، شفافیت و باطل سازی آرای غیر بایومریک، از خواسته نامزدان انتخاباتی اين ولايت مى باشد .
دراین حال احمد شاه قانونی رییس کمیسیون انتخابات ولایتی هرات به پژواک گفت: "نامزدان قبل وپیش از اعلام نتایج انتخابات درپروسه بازشماری در کمیسیون حضور داشتند، حال که همه پروسه پیش رفته باشد و در مرحله اخیر مى باشیم، چگونه به خواسته این نامزدان رسیدگی شود ."
وی افزود که اگر آرای بایومتریک بصورت کلی از همه ولایات کشور از بین برود و شمارش آرا دوباره صورت گیرد ، کمیسیون انتخابات ولایتی هرات نیزشامل این ولایات خواهد بود .

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.