کابل(پژواک، ۲۷ قوس ۹۷): شماری از نامزدان معترض، انتخابات حوزۀ کندز را پُرتقلب خوانده، خواستار ابطال آن شدند و هشدار دادند که در صورت عدم رسیدگی، با تحریم انتخابات ریاست جمهوری، در مخالفت نظامی با دولت قرار می گیرند.
بیش از ۲۰ نامزد انتخابات ولسی جرگۀ کندز، امروز در یک نشست اعتراضی در کابل با پُر تقلب خواندن انتخابات، مدعی شدند که رسول عمر رییس دفتر ساحوی کمیسیون مستقل انتخابات کندز، زمینه را برای برنده شدن نامزدان متقلب فراهم کرده است.
آنان گفتند در حالیکه آرای ریخته شده به صندوق ها ۳۲ هزار رای می باشد؛ اما در حال حاضر این آرا به ۵۲ هزار رسیده است.
به گفته آنان، رییس کمیسیون مستقل انتخابات در ولایت کندز، آرای مراکزی را که باطل اعلان شده بود، به نفع نامزدان برنده حساب کرده است.
این در حالی است که آژانس خبری پژواک، پنج روز قبل (۲۲ قوس) نوار تصویری از رسول عمر رییس دفتر ساحوی کمیسیون انتخابات کندز را منتشر کرد که وی در آن، از انجام تقلب گسترده از سوی خودش پرده بر می دارد.
برای انتخابات ولسی جرگه، از کندز ۹۰ تن به شمول ۹ زن نامزد شده بودند که از جمع آنان بر اساس نتایج ابتدایی که ناوقت دو شب پیش (۲۵ قوس) از کمیسیون اعلام شد؛ عبدالرووف ابراهیمی، انجنیر کمال صافی، شاه خان شیرزاد، انجنیر محمدالدین همدرد، محمدالله بتاش، حاجی محمد عمر خان، فضل کریم ایماق، نیلوفر جلالی کوفی، و داکتر فاطمه عزیز از جمله نُه تنی اند که تاکنون بیشترین آرا را در ولایت کندز به دست آورده اند.
عبدالقدیر حسین خیل نامزد ولسی جرگه از کندز، در نشست خبری که امروز در شهر کابل برگزار شده بود، گفت که کمیسیون انتخابات، افرادی را که در ليست ابتدایی برنده اعلان کرده است، همۀ آنان با تقلب و همکاری دفتر ولایتی کمیسیون مستقل انتخابات برنده شده اند.
موصوف، با اشاره به اینکه آرای باطل شده ولایت کندز نیز به نفع شماری از نامزدان حساب شده است، گفت که نامزدان ولسی جرگۀ کندز که در ليست ابتدایی برنده اعلان شده اند، به اساس آرای مراکز و محلاتی که قبلاَ از سوی کمیسیون شکایات باطل اعلان گردیده است، برنده شده اند.
عبدالغفور هوتک دیگر نامزد ولسی جرگه از ولایت کندز، با انتقاد از کمیسیون مستقل انتخابات گفت: «در کنار آرای خیالی، حتی هشت محل خیالی نیز جور شده و آرای آن، به نفع نامزدان برنده حساب شده است.»
او تصریح کرد: «ما امروز نیز منتظر هستیم، اگر تقلب کاران و مفسدین به نهادهای عدلی و قضایی معرفی نشوند و آرای کندز باطل اعلان نشود، حرکات غیرمدنی خود را آغاز می کنیم و در مقابل حکومت، مانند طالب ایستاده می شویم.»
اجمل شاهپور دیگر نامزد ولسی جرگه از کندز، با اشاره به اینکه بالای کمیسیون انتخابات اعتماد ندارد، از رییس جمهور و رییس اجرایی حکومت خواست که به شکل جدی قضیه کندز را بررسی و حق را به حقدار برساند؛ در غیر آن همه ادارات این ولایت را مسدود می کنند.
احمد فولاد همدرد یکی دیگر از نامزدان ولسی جرگه کندز افزود: «در روز برگزاری انتخابات، دو ناظرم کشته شدند و یک ناظر دیگرم زخمی گردید، مانند آنان ده ها نفر کشته و زخمی شدند؛ اما حال کمیسیون انتخابات با نادیده گرفتن همه قربانی، به نفع چند تن تقلب کرده است.»
وی افزود: «اگر در مورد آرايی که شماری از نامزدان با زور و زر به دست  آورده اند، دوباره تصمیم گرفته نشود و مورد بررسی قرار نگیرد، بدتر از «طالب» در مقابل حکومت ایستاده می شویم و همه ادارات این ولایت را مسدود می کنیم.»
در اخیر، قطعنامه یی نیز از سوی آنان به خوانش گرفته شد که در آن آمده است: «ما کاندیدان عدالت خواه از مقام محترم ریاست جمهوری می خواهیم تا طبق بند ۲ ماده ۲، ماده ۵ و فقره ۵ ماده ۹۴ قانون انتخابات، آرای تمام کندز را باطل و انتخابات مجدد برگزار گردد.
در قطعنامه تصریح شده است که رییس کمیسیون انتخابات کندز و همدستانش که تعدادی از نامزدان متقلب را کامیاب ساخته اند، حسب مواد قانون انتخابات و قوانین نافذه کشور، به ارگان های عدلی و قضایی معرفی و به کیفر رسانده شوند؛ در غیر آن مردم مصصم اند تا انتخابات ریاست جمهوری را تحریم و دروازه های کمیسیون های انتخاباتی را برای همیش مسدود سازند.
کبرا رضایی معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات، گفت که اشتباهات صورت گرفته و از آن انکار نمی شود؛ اما نامزدان معترض، اسناد و مدارک دست داشتۀ شان را به کمیسیون شکایات انتخاباتی بسپارند، تا آن کمیسیون مطابق به قانون در این خصوص تصمیم اتخاذ کند.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.