مزارشریف (پژواک، ۲۱ قوس ۹۷): برخی نامزدان که در نتایج ابتدایی انتخابات ولسی جرگه کامیاب اعلام نشده اند، مدعی اند که بر نتایج انتخابات این ولایت، معاملۀ سیاسی صورت گرفته است.
دو شب پیش، نتایج ابتدایی انتخابات ولسی جرگه، اعلام شد که ۱۱ تن درآن پيروز معرفی گردیدند.
شمارى از نامزدان معترض، به تاریخ ۲۱ قوس در شهر مزارشریف تجمع کرده بودند و خواهان شمارش دوباره آرای ولایت بلخ شدند.
ماریا رهین که در نتایج ابتدایی انتخابات این ولایت، پيروز نشده، به پژواک گفت که آرای بلخ باید دوباره حساب شود.
نامبرده علاوه کرد که نتایج انتخابات بلخ، قربانی معامله سیاسی شده است و در پی تصامیم سران حکومت، سیاسیون و کمیسیون انتخابات، به این سرنوشت مواجه شده اند.
رهین گفت: "یازده تن که از ولایت بلخ، به ولسی جرگه کامیاب شده اند، ۶ تن مربوط حزب جمعیت، ۲ تن حزب وحدت، ۲ تن  مربوط حزب حرکت و یک تن مربوط حزب اسلامی می باشند."
به قول وی؛ همزمان با انتخابات ولسی جرگه، تلاش های روند صلح و آمادگی ها برای انتخابات ریاست جمهوری، برای معاملۀ سیاسی متذکره زمینه را مساعد نموده است.
رهین علاوه کرد: "در جریان یک هفته، هر روز کمیسیون انتخابات می گفت که نتایج بلخ را اعلان می کنیم؛ اما آن را به تعویق می انداخت؛ زیرا بازار معامله را گرم می کرد."
به قول موصوف، از اینکه حکومت حمایت سیاسی خود را افزایش دهد و گروه های سیاسی از آن خرسند باشد؛ بنا براین در نتایج انتخابات بلخ دخالت نموده است.
نامبرده علاوه کرد آرايی که توسط ناظرین شمارش شده، با آرايی که توسط کمیسیون اعلان شده تفاوت دارد.
وی افزود که نتایج انتخابات بلخ را زمانی می پذیرد که در برابر انظار ناظرین، دوباره شمارش شود و آرای سفید و سیاه از هم تفکیک شوند.
داکتر وکیل متین یکتن از کاندیدان دیگر معترض، در مورد نتایج ولایت بلخ گفت که انتخابات برگزارشدۀ بلخ،  باید ملغا اعلان و دوباره راه اندازی شود.
موصوف به پژواک گفت که اخذ آرا از راه های غیرقانونی، جعل است و بسا نامزدان کامیاب را به ارتکاب جعل متهم کرد.
نامبرده افزود که اکثر کاندیدان پيروز شده در جریان کارزارهای انتخاباتی، از ۲ تا ۳ میلیون دالر را مصرف نموده اند و آرای مردم را به زور و زر کسب کرده اند.
نجیلا حبیبی یکتن از نامزدان دیگر انتخابات ولسی جرگه، که در ليست ابتدایی، نامش در زمرۀ نامزدان ناکام بود، گفت که نتایج اعلان شده توسط کمیسیون، با گزارش ناظرین ما خیلی متفاوت است که دال بر دخالت دراین روند می باشد.
نامبرده تقاضا کرد که آرای بلخ دوباره شمارش شود، تا بدین گونه شفافیت انتخابات تضمین و قناعت مردم فراهم شود.
زمری اکرام زاده که از ولایت بلخ برای ولسی جرگه نامزد بود؛ اما در نتایج ابتدایی نامش نيست، اذعان کرد که در روز شمارش آرا در بلخ، حدود ۸۰۰ شکایت را ثبت نموده اند که تاهنوز به یکى از آن رسیدگی صورت نگرفته است.
نامبرده، برخی عکس ها را نیز با خود داشت که در ولسوالی های ولایت بلخ، توسط ناظرین اخذ شده بود، در تصاویر افراد کم سن در پای صندوق های رای درحال رای دادن دیده می شوند.
نامزدان معترض که در نتایج ابتدایی کامیاب اعلان نشده، با یک صدا از حکومت خواهان عدالت و انصاف اند؛ اما درعین حال دفتر کمیسیون ولایتی انتخابات بلخ، ادعاهای نامزدان معترض را بی بنیاد می خواند.
عزت الله آرمان رییس دفتر ولایتی کمیسیون انتخابات در بلخ، به پژواک گفت که همه آرای ولایت بلخ، در موجودیت ناظرین انتخابات و نامزدان شمارش شده است.
نامبرده علاوه کرد که نتایج انتخابات، بعد از شمارش توسط کمیسیون انتخابات اعلان شده و دراین عرصه با هیچ جناح معامله صورت نگرفته است.
آرمان علاوه کرد که نتایج، هنوز ابتدایی است و هر نامزد که شکایت دارد، باید شکایات شان را طور مستند، به کمیسیون رسیدگی شکایت های انتخاباتی تسلیم نماید.
به قول رییس کمیسیون انتخابات، نتایج نهایی بعد از ارزیابی تمام شکایت های ثبت شده، اعلام می شود.
 نامزدان کامیاب، نتایج ابتدایی انتخابات ولسی جرگه نیز در شبکه های اجتماعی و پخش اعلامیه ها، از مردم ابراز امتنان کرد که به آنها اعتماد نموده اند.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.