کابل(پژواک، ١٧ قوس ٩٧): برخى آگاهان، نهادها و نماينده گان مردم، ضمن انتقاد بر باطل کردن تمامى آراى انتخابات ولسى جرگه از کابل، بر اعتبار دادن به آراى بايومتريک شده و آراى مراکزى که از آن شکايت ثبت نشده، تاکيد مى کنند.
انتخابات ولسى جرگه در ٢٨ و ٢٩ ميزان سال روان برگزار شده و کميسيون مستقل انتخابات، تا حال نتايج آراى ١٨ ولايت را اعلام کرده است.
کمیسیون شکایات انتخاباتی، پنجشنبه هفتۀ گذشته با پر تخلف و تخطی خواندن انتخابات ولسى جرگه در کابل، اعلام داشت که تمام آرای اين انتخابات در حوزه کابل، بر بنیاد قانون انتخابات و عدم اعمال به موقع مدیریت، باطل می باشد.
اما براى بیرون رفت از این بن بست انتخاباتی، ديروز نشست مشترک رؤسا و اعضای هر دو کمیسیون تحت ریاست محمد سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور و با حضورداشت رئیس ستره محکمه، لوی څارنوال، رئیس کمیسیون مستقل نظارت بر تطبیق قانون اساسی، رئیس ارگان‌های محلی و رئیس اداره ملی احصائیه و معلومات دایر گردید.
در این اعلامیه کميسيون هاى انتخاباتى آمده است که در این جلسه، فیصله به عمل آمد که کمیسیون شکایات انتخاباتی، در مورد فیصله خود تجدید نظر نماید و بند یک تصمیم مؤرخ (۱۴ قوس) سال روان خود را در باره ابطال آرای حوزه کابل تعدیل کند.
برخى آگاهان امور نيز تصميم کميسيون شکايات انتخاباتى در مورد ابطال آراى کابل را عجولانه و نادرست مى خوانند.
شهلا فريد استاد پوهنځى حقوق و علوم سياسى پوهنتون، امروز به آژانس خبرى پژواک گفت همه مى دانند که در انتخابات تقلب صورت گرفته و حتى درکابل؛ اما به حدى نبود که آراى تمام مراکز راى دهى در کابل تقلبى بوده باشد.
او افزود: «من فکر مى کنم که از سوى کميسيون شکايات انتخاباتى، خيلى عجولانه تصميم گرفته شده است.»
وى گفت اگر در اين مورد تجديد نظر نشود، احترام به آراى مردم، عدالت اجتماعى و انتخاباتى زير سوال مى رود.
استاد شهلا در مورد راه حل گفت که بايد در کنار آراى بايومتريک، به آراى آن مراکز راى دهى که از آن شکايات درج نشده است، مشروعيت و اعتبار داده شود.
همچنان محمد حسن حقيار يک تن از آگاهان ديگر امور سياسى گفت: «براى همه هويدا است که در انتخابات تقلب شده، ولى به حدى نيست که آراى يک حوزه انتخاباتى باطل اعلام شود، به نظر مه يک تصميم بيجا و عجولانه بود و با شرايط و اوضاع سياسى، اقتصادى و امنيتى کشور سازگار نيست و مشکلات زيادى را ايجاد خواهد کرد.»
وى افزود که تمام آراى کابل تقلبى نبوده است؛ زيرا مراکز راى دهى وجود داشتند که در آن تقلب نشده و مقام هاى بلندپايه حکومت به شمول رييس جمهور در آن راى داده اند.
به گفته او« خيلى شرم آور» است که راى رييس جمهور نيز باطل اعلام شود.
حقيار تاکيد کرد که بايد به آرايى اعتبار داده شود که از طريق سيستم بايومتريک استفاده شده است.
در همین حال، برخی اعضای ولسی جرگه نيز با نگرانی از اختلافات میان کمیسون های انتخاباتی، طولانی شدن روند شمارش آراء و ابطال تمامی آرای کابل در نشست امروز اين جرگه گفتند که اگر این مشکل حل نشود و کمیسیون ها مسئولیت شان را به وجه احسن انجام ندهند، مردم دیگر در انتخابات اشتراک نخواهند کرد.
عبدالرحیم ایوبی نماینده مردم کندهار در ولسی جرگه، دلیل ابطال آراى کابل را تقلب گسترده نه، بل اختلافات میان کمیسیون ها و فشار زورمندان و حکومت بر این دو کمیسیون خوانده گفت که کمیسیون مستقل انتخابات و کمیسیون شکایات انتخاباتی به جای تقابل، همکار همديگر باشند و نگذارند افراد با آراى تقلبی به ولسی جرگه راه پیدا کنند.
او افزود که باطل کردن تمامی آراى کابل، دفن کردن دموکراسی و اراده مردم نسبت به انتخابات است.
به گفته وى، کمیسیون شکایات انتخاباتى، اگر واقعاً اراده برای جدا کردن آراى پاک از ناپاک دارد، آرايى را که بدون استفاده از سیستم بایومتریک در صندوق ها ریخته شده، باطل اعلان کند نه تمامى آراى مردم را.
زمرک پادخوابی نماینده مردم کابل در ولسی جرگه نیز گفت که کمیسیون شکایات انتخاباتى، باید با مراکز راى دهى که از آن شکایت درج نشده، با مراکزى که از آن شکایت از تخطی و تقلب درج شده، برخورد یکسان نکند.
وى نيز تاکيد کرد که اعتبار دادن تنها به آرايى که از طريق سيستم بايومتريک استفاده شده، تنها راه تامين شفافيت در انتخابات است.
نهادهاى ناظر بر انتخابات نيز نظر مشابه دارند.
یوسف رشید رئیس اجرایی مؤسسه انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان(فیفا) نيز ضمن شتابزده و عجولانه خواندن تصميم کميسيون شکايات انتخاباتى در مورد باطل کردن آراى کابل، گفت که براى حل اين مشکل و تامين شفافيت، بايد به آراى بايومتريک شده و آراى مراکزى که از آن شکايت درج نشده، اعتبار داده شود.
محمد نعیم ایوب زاده رئيس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان(تيفا) گفت: «نظارت و بررسى هايى که ما داشتيم، در تمام کابل تقلب صورت نگرفته است و نبايد کميسيون شکايات انتخاباتى، در اين زمينه عجولانه تصميم مى گرفت و موضوع را رسانه يى مى کرد.»
وى اين تصميم کميسيون شکايات انتخاباتى را بى عدالتى انتخاباتى خوانده، افزود: «مه در اين چنين شرايط اين تصميم را عملى نمى بينم و امکان ندارد که عملى شود.»
موصوف نيز گفت يگانه راه حل اين است که به آراى بايومتريک و همچنان آراى غيربايومتريک مراکزى که از آن شکايت ثبت نشده، اعتبار داده شود.
منابع يادشده مى گويند اگر در مورد تصميم کميسيون شکايت هاى انتخاباتى تجديد نظر نشود، يک بحران جدى و مشکلات بيشتر ايجاد خواهد شد و يکبار ديگر تقلب گسترده صورت خواهد گرفت.
ذبيح الله سادات معاون سخنگوى کميسيون مستقل انتخابات گفت پس از آن که روز گذشته هر دو کميسيون اعلاميه اى مشترک را اعلام کردند، کار بررسى روى ١٨٢ مرکز راى دهى حوزه انتخاباتى کابل که مورد شکايت جدى کميسيون شکايات انتخاباتى قرارداشتند، آغاز شده و تا چهار روز نتايج آراى کابل اعلام خواهد شد.
در کابل ٥٥٨ مرکز راى دهى وجود داشت.
عليرضا روحانى منشى و سخنگوى کميسيون شکايات انتخاباتى گفت که اين کميسيون، ديدگاه خود را روز گذشته در اعلاميه مشترک با کميسيون مستقل انتخابات منتشر ساخته است.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.