گردیز(پژواک، ۱۹ عقرب ۹۷): کمیسیون شکایت های انتخاباتی ولایت پکتیا، هزاران آرا را باطل اعلان کرده  و به اتهامات مختلف، چهار نامزد ولسی جرگه را به څارنوالی معرفی نموده است.
هدایت الله عصمتی رییس این کمیسیون، طی یک کنفرانس خبری، به اساس شکایات بررسی شده ، برخی اقدامات را با رسانه ها در میان گذاشت.
موصوف علاوه کرد که در میان ۵۰۷ شکایت ثبت شده، ۹۰ مورد آن راجع به تخلفات انتخاباتی بود و ۱۷۰ شکایت، به سبب تکمیل شرایط قانونی، باطل اعلان شده اند.
عصمتی گفت که بربنیاد شکایت ها، بیشتر تقلب  در ولسوالی های جاجی آریوب، میرزکه و لجه منگل صورت گرفته و آرای بیشتر مراکز انتخاباتی دراین ولسوالی ها نیز باطل شده است.
نامبرده تمام آرای مراکز انتخاباتی خیرمینه و شفاخانه، کنه خیل، احمدخیل، ساروان خیل، مکاتب سورگل و محمدالله، کلینیک های علی سنگ ها و پتلاو، مدارس زاروخیل و روکیان و مسجد سنگر و حسن لگده این ولسوالی را باطل اعلان نمود.
موصوف علاوه کرد: "بعد از تفتیش، بررسی و تحقیق، بخش اعظم آرای ولسوالی  جاجی آریوب باطل اعلان شد، که زورمندان در آن مداخله کرده بودند و صندوق ها را شب پر کرده بودند، دراین قضیه ولسوالی و قوماندان امنیه به څارنوالی معرفی گردیدند، عضو شورای ولسوالی و رییس ترانسپورت پکتیا جریمه نقدی شدند."
عصمتی گفت که تمام ۷۷۶۲ رای چهارمرکز ولسوالی لجه منگل باطل اعلان شد، ولسوال و قوماندان امنیه آن به څارنوالی معرفی شدند.
به قول موصوف، به شمول قوماندان لوژستیک قول اردوی ۲۰۳ تندر، چهار نامزد فریدالله جاجی، حفیظ الله مبارز، نواب منگل و شایسته جان احدی را هم به اتهام زورگویی و پر کردن صندوق ها از طرف شب، به څارنوالی معرفی کرده اند.
وی گفت: "قضیه لادرک شدن ده کتاب مربوط انتخابات در لیسه مرکزی ولسوالی څمکنی را به څارنوالی محول کرده است؛ تا عاملین اصلی قضیه مشخص و به مجازات محکوم شوند. قوماندان امنیه ولسوالی څمکنی نیز برای تحقیقات به څارنوالی معرفی شده است."
کمیسیون شکایت های انتخاباتی، افزون بر این، آرای یک محل لیسه سیدحسن، آراى یک محل ولسوالی روحانی بابا، ۶۶۷ رای مرکز انتخاباتی متورخ ولسوالی دندپتان که بدون بایومتریک استفاده شده بود و ۱۲۳ رای دو مرکز ولسوالی میرزکه را باطل اعلان کرد.
رییس این کمیسیون علاوه  کرد: "در پکتیا شمار زیاد مراکز رایدهی برای کوچی ها باز نشده بود، به کمیسیون انتخابات توصیه صورت گرفت تا درانتخابات آینده برای آن تدابیر لازم را اتخاذ کند."
منبع گفت در صورتیکه نامزدان راجع به فیصله متذکره اعتراض داشته باشند، تا ۴۸ ساعت آینده در کابل و پکتیا استیناف طلبی کرده می توانند.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.