گردیز( پژواک، اول عقرب ۹۷): کاندیدان معترض ولسی جرگه در پکتیا، انتخابات گذشته را به باد انتقاد گرفته و گفتند که تقلب گسترده در آن صورت گرفته است.
آنان این اظهارات را امروز( اول عقرب) در گردیز مرکز این ولایت طی نشست خبری ابراز داشتند.
آنها دراین خصوص، ازکمیسیون شکایات خواستار تحقیقات دقیق شدند و از لوی څارنوالی تقاضا کرد تا افراد دخیل در تقلب را گرفتار و به جزای اعمال شان برسانند.
سیدجمال الدین آصف یکتن از کاندیدان معترض می گوید که بسا مسؤولین حکومتی، به ويژه ولسوالان و قوماندانان امنیه درانتخابات بی طرف نبودند و به نفع و یا ضرر کاندید مشخص فعالیت کرده اند.
آصف خیل گفت که آرای استفاده شده بدون بایومتریک، برای نامزدان قابل پذيرش نمی باشند و در گردیز به شمارش دوباره آرا و تفکیک آرای نادرست از درست نیاز است.
موصوف می گوید: (( شمار زیاد ولسوالان و قوماندانان در بی نظمی انتخابات  و پر کردن صندوق ها به نفع کاندیدان مشخص دخیل بودند، کارمندان کميسیون بی طرف نبودند، اکثرشان با کاندیدان همدردی داشتند و در برابر پول کار می کردند و کمیسیون در بخش تخنیکی نیز ضعف داشت.))
همچنان محمد نعیم احمدزی کاندید دیگر، کاندیدان برحال را با تقلب گسترده و خریداری آرا ذریعه پول متهم می سازد و می گوید  که کاندیدان متذکره در ارگان های دولتی نیز به نفع خود اعمال فشار نموده اند.
احمدزی گفت که درمورد اسناد و شواهد را به کمیسیون شکایات انتخاباتی سپرده اند.
موصوف افزود: (( اعضای برحال ولسی جرگه پول دادند، حتی با دو هزار افغانی یک رای را خریدند، ويدیوهای آن موجود اند، در برابر محل رایدهی حامیان شان حضور داشتند، به مردم می گفتند دو هزار افغانی بگیرید، عکس رای دادن تان را بیاور، وکلای برحال بر دولت، ولسوالان و قوماندانا امنیه نیز فشار وارد کرده است.))
همچنان شریفه زرمتی یکتن از نامزدان گفت که به مبارزه برای احقاق حقوق خود و مردم تا وقتی ادامه می دهد، تا نامزدان تقلب کار نزد مردم رسوا  و آرای شان باطل اعلان شود.
زرمتی گفت: (( اسناد مستند در دست دارد که زورمندان صندوق ها را به سرقت برده و برای کاندیدان مشخص پرشده، ويدیوها مستند و کتاب های استفاده شده برای کاندید مشخص را به کمیسیون شکایات سپرده ایم.))
 نامزدان از کمیسیون شکایات انتخاباتی و لوی څارنوالی تقاضا دارند که در این موضوع جدیت داشته باشند ور نه به قول آنان، بار دیگر پارلمان مافیایی ایجاد خواهد شد که بیش از مخالفین مسلح؛  به زیان کشور و مردم خواهد بود.
دراین نشست محمد رحمان قادری عضوی شورای ولایتی از بی نظمی، تقلب و نواقص کمیسیون انتخابات تذکر به عمل آمد و می گوید که ادارات ولایتی در برخی مناطق به نفع برخی نامزدان فعالیت نموده و یا برای شان زمینه سازی کرده اند.
قادری به پژواک گفت : (( انتخابات خواست مردم بود و مردم خیلی انتظار آن را کشیدند، اما در محلات که آرای مقام ولایت و وکلای برحال موجود نبود، درآن محلات بی نظمی و هرج و مرج را بر پا کردند، مردم با تذکره های  دست داشته شان از رای دادن محروم شدند و در بسا محلات لیست های رایدهی نیز موجود نبود، زیرا که کاندید مورد علاقه آنها در آن جا رای نخواهد گرفت.))
 همچنان شمیم خان کتوازی والی پکتیا نیز می پذیرد که به سبب برخی مشکلات در انتخابات، رقم رای دهندگان کم شد اما اتهامات وارده دراین پروسه بر خود را رد می کند و می گوید که برای برگزاری درست انتخابات تلاش ها را به خرج داده است.
کتوازی گفت: (( همه افراد خواه نظامی باشند یا ملکی، در صورتیکه غفلت وظیفوی را مرتکب شده باشند و یا در روند انتخابات مداخله کرده باشند، از وظیفه سبکدوش و به څارنوالی معرفی خواهند شد.))
درمورد خواجه امین الله فضلی رییس ولایتی کمیسیون انتخابات پکتیا، موجودیت برخی مشکلات در روند انتخابات را می پذیرد و می گوید که افزون بر مشکلات تخنیکی، زورمندان مشکلات متعدد را ایجاد کرده بودند.
 فضلی به پژواک گفت: (( نه تنها راجع به کارمندان، اگرعلیه من هم شکایت و یا ثبوت وجود داشته باشد، در کمیسیون شکایت ثبت شود و فیصله باصلاحیت آنان در مورد قابل قبول است، در ولسوالی های جاجی آریوب، لجه منگل و میرزکه ، زورمندان کارمندان را لت وکوب کرده اند، صندوق ها به زور برده شده و به کارمندان ما اجازه داده نشده است.))
قابل ذکراست که درکنار پکتیا در برخی ولایت های دیگر نیز، تعدادی نامزدان درانتخابات گذشته از تقلب شاکی اند.
 

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.