"زنان بايد حق خود را بگيرند"

باميان (پژواک،٢٨ سنبله ٩٤): کمپاین تساوی جندر، درحالی در ولايت بامیان آغازشد که زنان ١٥ درصد در ادارات دولتی اين ولايت نقش دارند.
مسوولان محلى ميگويند که ٨٥ درصددیگرآنان رامردان تشکیل میدهند وتلاش ميشودکه درسال جاری سهم فیصدی زنان در ادارات دولتی به ٢٥ درصد برسد.
محمدآصف مُبلغ معاون والى باميان، تساوی جندررادرهمه موارد ضروری دانسته گفت که ادارۀ محلى تلاش میکند که تساوی جندر در همه عرصه ها رعایت گردد.
اين درحالى است که نقش زنان در اکثرادارات دولتى به شمول رياست هاى اطلاعات وفرهنگ، انکشاف دهات، زراعت ودفتر ولايت محدوداست، واکثر زنان دررياست معارف نقش دارند که ازجملۀ بيش از چهارهزار معلم، اضافه از٨٠٠ تن آنها را طبقۀ اناث تشکيل ميدهد.
کمپاین جهانی باشعار"مرد شجاع برای حمایت زنان می ايستد"، امروزباحضور صدهاتن به شمول روسای ادارۀ محلى، توسط بخش دادخواهی سازمان ملل برای تساوی جنسیت در باميان برگزار شد.
طيبه خاورى رييس شوراى ولايتى باميان گفت با تاسف که کمپاين هاخيلى کارساز نيست و درمحفل امروز، نشانى که حاضرين دريخن نصب ميکردند، کسى حاضر به آن نشده که با اين کار تساوى جندر را مراعات کند.
اين يگانه زن شوراى ولايتى در سطح کشور افزود: "زنان، حق خود را بگيرند و به تساوى برسانند و در ادارات نقش بازى نمايند و خود رامنزوى وجدا از جامعه احساس نکنند. "
محمدصادق علی یار ریيس کمیته صلح بامیان، تساوی جندررا ازنظردین اسلام به بررسی گرفته، تاکید نمود که همۀ انسانها از نظر دین مبین اسلام با هم برابراند .
وى که عالم دين نيز است، افزود که زمينه براى زنان مساعداست وکدام مشکلى وجود ندارد؛ اين ازتوانايى وظرفيت زنان است که بيايند و نقش خود را ثابت کنند.
منیرا آخند زاده سرپرست بخش دادخواهی وهماهنگی سازمان ملل برای تساوی جنسیت وتوانمندسازی زنان، به آژانس خبرى پژواک گفت: "هدف اساسی کمپاین این است که بتوانیم جوانان را تشویق نماییم که از زنان حمایت نموده و برای زنان دادخواهی نمایند. "
وى علاوه نمود که کمپاین، طورى است که در ویب سایت مخصوص آن رفته حمایت خود را  ثبت نمايد؛ تا هدف تساوی جندر که یک بيلیون مرد است تکمیل گردد.
 وی گفت تا هنوز ازافغانستان پنجصد تن دراین کمپاین شرکت کرده وباید این آمار، از طرف افغانستان بالا برده شود.
گفتنى است که این کمپاین،ابتدا در ماه جون سال جارى ميلادى در کابل افتتاح شد و در پنج ولایت دیگر نیز افتتاح میگردد که بامیان در برنامه اول آن بوده است.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.