"هرگز دست از درس و تعلیم اولادهاى خود برنمی داريم"

شهرهرات(پژواک،١٧سنبله٩٤): ده ها تن از باشندگان ولايت هرات، مسمومیت های اخير متعلمين و معلمين را در یک گردهمایی محکوم کردند و از حکومت خواستند تا عاملين آنرا مجازات کند.
اين درحالى است که در يک  هفتۀ اخير، بيش از هشتصد شاگرد و استادان  اناث مکاتب حبيب المصطفى، خواجه عبدالوليد، خاتم الانيا و نوين سفلى در ولسوالى انجيل و ليسه هاى باباجى، شهرک احمدى و عبدالعلى توخى شهر هرات و ليسه جايه ولسوالى گذرۀ ولايت هرات مسموم شده اند.
امروز شماری ازمسوولین دولتی، نمایندگان شورای ولایتی، فعالان سیاسی و مدنی، شهروندان هرات درمقابل ساختمان معارف هرات گردهم آمدند وضمن محکوم کردن مسمومیت متعلمين و معلمين مکاتب، ازمقامات امنیتی خواستند تا هرچه زودتر عاملان این رویدادها را بازداشت کنند.
عبدالرحمن پدرام عضو شورای ولایتی هرات، نهاد های امنیتی هرات را به ضعف و کم کاری متهم کرد.
پدرام افزود هرچند مسمومیت دانش آموزان آنقدرجدی نیست؛ اما تبلیغاتی که بالای معارف صورت گرفته، قابل نگرانی است که هرچه زودترعاملان آنرا بازداشت کنند.
وی افزود: «شورای ولایتی بارها به نهاد های امنیتی فشارآورده است ومتاسفانه  تاکنون مقامات امنیتی، به هیچ سرنخی نرسیده و این نشان دهنده کم کاری نهاد های امنیتی است.»
خلیل پارسا مسوول شبکه نهاد های جامعه مدنی درهرات، هدف از راه اندازی این گردهمایی را محکوم کردن مسمومیت های پى هم درهرات دانست و گفت که مسوولین امنیتی، از روز اول این موضوع را جدی نگرفته اند که  هر روز شاگردان و استادان مسموم میشوند.
وی افزود: «ما ازچند روز به این طرف، شاهد مسموم شدن دانش آموزان هستیم و ما امروز گردهم جمع شدیم که دادخواهی بکنیم که عاملین این رویداد ها را بازداشت کنند و می خواهیم بگویيم که از معارف خود حمایت می کنیم.»
دراین حال عبدالقادرکامل فعال سیاسی درهرات دراین گردهمایی، عدم بازداشت عاملان رویدادهای مسمومیت را ضعف نیروهای کشفی و استخباراتی هرات دانسته گفت که نیروهای امنیتی، دست به دست هم بدهند و عاملان این رویدادها را بازداشت بکنند.
کامل گفت: «گروه های وحشت آفرین و گروه های دهشت افگن، این ها خاموش نمی نشینند؛ باید ارگان های کشفی، استخباراتی و امنیتی ما هرچه زودتر عاملان این رویداد ها را بازداشت کنند.»
خانم سهاب مادر یکی از مسموم شدگان که دراین گردهمایی  اشتراک داشت گفت که مخالفان می خواهند با این رویداد ها، خانواده ها را بترسانند تا دختران خود را از رفتن به مکتب بازدارند.
وى به مخالفان دولت هشدارداد که والدین این متعلمين، هرگز دست ازدرس و تعلیم دختران شان برنمی دارند.
وی افزود: «دشمن می خواهد که مردم علم نیاموزند وهمیشه درجهل بمانند و دیگر شاگردان به مکتب نروند؛ اما ما امروز جمع شدیم که برای مخالفان بفهمانیم که هیچ گاه دست از درس و تعلیم برنمیداریم.»
با این همه عبدالرازق احمدی رییس معارف هرات که دراین گردهمایی حضورداشت گفت تاکنون دقیق انگیزه این رویداد ها روشن نشده است.
احمدی افزود وظیفه نیروهای کشفی و امنیت ملی هرات است که علت و انگیزه این رویداد ها را دریابد.
احمدی درپاسخ به این پرسش که  حلقاتی درداخل معارف، در این مسومیت ها دست دارند گفت که آنان تاهنوز مدرک ویا اسنادی دردست ندارند که این ادعا را ثابت کند؛ اما ممکن است چنین اشخاصی باشند که منافع شان درخطر باشد.
وی افزود: «درداخل معارف ما هیچ مشکلی نداریم؛ اما ممکن است کسانی باشند که منافع شان درخطرباشد؛ اگر چنین چیزی باشد، ما کاملاً با نیروهای کشفی خود همکارهستیم تا این افراد را بازداشت کنند.»
با این همه  شماری از مسولان مکاتب ولایت هرات می گویند که مسمومیت شاگردان مکتب در هرات، در روند کاری معلمین وحضور شاگردان شان، کدام تغییری به وجود نیاورده است.
خواجه عبدالحمید جامی آمر مکتب لیسه جمعیت ولسوالی انجیل هرات به پژواک گفت: «لیسه جمعیت مکتب ذکور واناث می باشد، الحمدلله در آمدن شاگردان ما درمکتب هیچ کدام تغییری نیامده است ومردم هم اعلام همکاری را با ما کرده اند.»
وی افزود که اکنون هم درس دراین مکتب جریان دارد وتمام پرسونل وشاگردان نیز حاضر هستند.
حاجی عبدالقیوم غوثی مدیر مکتب نسوان قوای چهار زره دار به پژواک گفت با آنکه مسمومیت بالای روحیه شاگردان بی تاثیر نیست؛ با این هم درحال حاضر طبق معمول، استادان و شاگردان حاضراند ودرس نیز جریان دارد.
وی افزود: «ما بیش  از يکهزار وپنجصد شاگرد اناث داريم که برعلاوۀ آن درس بعد از تایم درسی شان به کورسهای تقویتی دراین مکتب نیز شرکت می کنند. ما روزانه ٢٠ تا ٥٠ شاگرد غیرحاضر داریم؛ دیگراز ٦صبح تا پنج شام، همه حاضراند شاگردان شهامت به خرج میتن و به درسهای شان ادامه میتن وخانواده های شان هم با ما اعلام همکاری کرده اند واز معارف شان حمایت می کنند.»
اين درحالى است که امروز يکبار ديگر، شمارى از متعلمين دومکتب در ولسوالی گذره وانجیل هرات مسموم شدند.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.