هزاران کارگر افغان به کشورهاى عربى اعزام ميشوند

فيض آباد(پژواک،اول سنبله ٩٤): وزير کار و امور اجتماعى، سطح بيکارى در کشور را فوق العاده بلند خوانده، اعلام کرد که هزاران کارگر افغان، در آينده به قطر و عربستان سعودى اعزام ميگردند.
داکتر نسرين اورياخيل وزير کار، امور اجتماعی وشهداء و معلولین، امروز در سفرش به ولايت بدخشان گفت که سطح بيکارى در کشور فوق العاده بلند رفته، قشر تحصيلکرده زياد است؛ اما زمينه کاريابى کم است.
وى که درنشستى به اشتراک مقامات محلى، علما، نهادهاى مدنى وشوراى ولايتى صحبت ميکرد، افزود که اين وزارت با کشورهاى خليج درتماس بوده و با قطرقراردادى امضا مى کند که براساس آن ١٥ هزار نيروى کار افغانستان، به آن کشور اعزام ميگردند.
خانم اورياخيل علاوه نمود که قرار است که امروز هيئت افغانى، ازقطر به کابل برگردد و نتايج سفر خودرا ارايه نمايد.
وزير کار واموراجتماعى گفت که همچنان عربستان سعودى حاضر است که ٣٠٠ هزار کارگر به شمول افغان ها را بپذيرد و افغانستان مى کوشد که کارگران ماهر را به سعودى اعزام نمايد.
وى افزود که آنها کميتۀ ملى کار را ايجاد نموده اند که رييس جمهور اشرف غنى درراس کميته قرار دارد واميد است که وزارت هاى سکتورى، با وزارت کار وامور اجتماعى همآهنگ شوند و زمينه کار را مساعد نمايند.
خانم اورياخيل گفت که مراکز حرفوى را فعال ميکنند ودو مرکز آموزش حرفوى را در يکماه آينده به کمک ماليزيا در وزارت هاى کار وامور اجتماعى و معارف ايجاد خواهند کرد.
وى افزود که کارگرانى که درمراکز حرفوى تربيه ميشوند، تاحال لايسنس کار نداشته اند و اين نيروى کار درخارج کشور قابل قبول نيستند. کارگرى که در کشورهاى خليج مهارت دارند، کارگران افغان اين مهارت را ندارند و به حيث کارگر غير ماهر و مزدورکار قبول ميشوند.
اما  وزير کار و امور اجتماعى تصريح کرد که اين وزارت پلان دارد که آنان را به حيث کارگر ماهر، به خارج اعزام نمايد تا امتياز کارگر خارجى را بگيرند.
به گفتۀ اورياخيل، بيش ازچهارميليون بيکار در کشور وجود دارد و سالانه ٤٠٠ هزار تن بر بيکاران افزوده ميشود.
وى گفت: "مشکل بيکارى با امنيت بستگى دارد و اگرمازمينه کار رافراهم کنيم، حتماً صلح و آرامش تامين ميشود."
وزير کار وامور اجتماعى گفت که اگر تشکيل وزارت هاى دفاع و داخله سه چند هم شود، بازهم صلح نمى آيد تازمانى که بيکارى از بين نرود.
شاه ولى الله اديب سرپرست ولايت بدخشان گفت که معضلۀ بيکارى سبب شده است که برخى جوانان به شمول تحصيلکرده ها  به صف مخالفان مسلح بپيوندند.
وى افزود که بايد از نيروى جوان استفاده درست صورت بگيرد وگليم بيکارى جمع شود.
ضياوالدين واثق عضو شوراى ولايتى بدخشان، به آژانس خبرى پژواک گفت که سالانه تا چهار هزار جوان بدخشى ازپوهنتون هاى کشور فارغ ميشوند؛ اما بست هاى دولتى در بدخشان کم است و جذب نمى شوند.
واثق افزود که برخى جوانان به علت بيکارى به موادمخدر معتاد ميشوند و بايد زمينۀ کار براى جوانان فراهم شود و دولت دراين عرصه توجه جدى نمايد.
وزير کار وامور اجتماعى گفت که هدف سفرش به بدخشان، ديدار با مقامات محلى وجمع آورى مشکلات و پيشنهادت آنها است که بعداً آن را در کابل به حکومت پيشکش ميکند تادرزمينه اقدامات لازم صورت بگيرد.
قبل ازاين مردم بدخشان شکايت داشتند که بيکارى، به عنوان یک چالش بزرگ دامنگيرجوانان اين ولايت نيز بوده وبه ويژه زمینه جذب جوانان تحصیلکرده درادارات دولتی خیلی کم است و به علت فساد درادارات دولتی نمیتوانند به کاردست یابند و ناگزير ميشوند که براى کار، راهى کشورهاى بيگانه گردند.
براساس راپورى که از بانک جهانى به دست آمده است، ازسال ٢٠١١ ميلادى بدينسو، سالانه ١٨٠ هزار جوان واجد شرايط کار، وارد جامعه ميشوند؛ اما ازين جمله ٦٠ هزار شان به کار گماشته شده و١٢٠هزار تن ديگر بيکار باقى ميمانند.
همچنان اتحادیۀ ملی کارگران ميگويد که حدود ١٦ میلیون افراد واجد شرایط کار در کشور وجود دارند، که از آن جمله سه میلیون شان مصروف کار بوده و ١٣ ميليون ديگر بيکار و یا هم به طور روزمزد با درآمد کم کار میکنند.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.