In Badakhshan, no role in governance for women

فيض آباد(پژواک،٢٧سرطان٩٤): رييس امور زنان بدخشان از نبودآگاهی دهی مسایل حقوقی و خشونت عليه زنان ابراز نگرانى کرده و نقش زنان در ارگان های دولتی به خصوص در ولسوالی ها را کمرنگ ميداند.
بدخشان يک ولايت کوهستانى وداراى ٢٨ ولسوالى  است وبا چين، پاکستان و تاجکستان سرحد دارد.
ذوفنون حسام ناطق در مصاحبه اختصاصى با آژانس خبرى پژواک گفت که نقش زنان در ادارات دولتى فيض آباد مرکز بدخشان خوب است؛ اما درولسوالى ها کمرنگ است وحتى دربرخى ازولسوالى ها هيچ وجود ندارد وعلت آن رسوم سنتى است که مانع رفتن آنها براى کار کردن ميشود.
وى گفت که در ولسوالی هاى نا امن بدخشان تطبیق برنامه های حقوق بشرونظارت ازپروژه های زنان، ازجملۀ مشکلاتى است که سر راه ریاست امور زنان قرار دارد .
خانم ناطق علاوه کرد که کمبود قضات وڅارنوالان زن ٬ نبود آگاهی دهی ازمسایل حقوقی٬ دینی٬ فقر، خشونت هاى خانوادگى ومحدودیت های اجتماعی، چالش هاى ديگرى است که زنان بدخشان با آن دست و گريبان اند.
رييس امورزنان بدخشان گفت که سال گذشته ۱۳۱ قضیه زنان راازارگان های عدلی وقضایی ثبت نموده اند که چهارقتل، دوتجاوز، شش قضیه روابط نامشروع جنسى، پنج قضیه طلاق ،۱٠قضیه تفریق ، سه قضیه فسخ نامزدی ، شش قضیه فرار ازمنزل، دوقضیه ازدواج اجباری، سه قضیه عدم پرداخت نفقه وچهار قضیه لت وکوب شامل آن بوده است.
وى افزود که ارقام دقيق خشونت امسال را هنوز ثبت نکرده؛ اما خشونت عليه زنان و دختران ادامه دارد و رياست امور زنان دراين عرصه به مردم آگاهى ميدهد که حقوق اين قشر نبايد نقض شود.
به گفتۀ خانم ناطق، نقش دختران وزنان دربخش معارف در ولسوالى ها نيز کمرنگ است و آنها مى کوشند که با برنامه هاى آگاهيدهى اين نقش را برجسته نمايند.
رييس امور زنان گفت که کمبود پرسونل صحی زنانه در نقاط دوردست باعث گردیده که مشکلات زنان در ولسوالی ها به حال  خود باقی مانده وبه آن رسیدگی نشود.
وى علاوه کرد که به همين علت، زنان حامله در راه انتقال به شفاخانه ، جان ميدهند.
نظر به سروی جدیدى که صورت گرفته، بدخشان بيش از یک ميلیون نفوس دارد که١٧٢ هزار آن را خانم هاى بین ۱۴ الی ۴۹ سال تشکیل میدهند.
از این تعداد درهر سال ۷۲ الی ۷۳ هزار تن حمل میگیرند که از جمله ۶۳ هزار شان ولادت زنده ومصوون میکنند ومتأسفانه حدود ۹هزار این خانم ها طفل شان را در جریان بارداری ویا حین ولات از دست میدهند.
 مسوولان صحى بدخشان ميگويند که  افزايش پرسونل و مراکز صحى در کاهش مرگ و مير طفل و مادر موثر واقع شده است. در سال ۲۰۰۲ میلادی ۱۴ مرکز صحی در سطح اين ولايت وجود داشت و فعلاً بیش از يکصد مرکز صحى وجود دارد.
همچنان نظر به سروی دفتر یونيسف "صندوق وجهى اطفال ملل متحد" در سال ۲۰۰۲ ميلادى در راغ ها" ولسوالی هاى یمگان٬ کران منجان و تگاب" در یکصدهزار ولادت زنده ۶۵۴۰ زن حین ولادت تلف ميشد.
اما این رقم با ازديادکلینیک ها، مراکز صحی وایجاد مکتب قابلگی ونرسنگ در بدحشان که تا حال بيش از يکصد قابله را فارغ داده در یکصد هزار ولادت به ۲۳۷ تن کاهش یافته است.
رييس امورزنان بدخشان گفت که نقش زنان در مرکز اين ولايت درگذشته صفر بود؛ اما دربيش از يک دهۀ اخير نقش آنان قوى شده است.
خانم ناطق  درمورد حضور زنان در ارگان های دولتی افزود که  ۲۸  درصد زنان در ارگان های دولتی و حدود ۲۷ زن در قوماندانی امنیه بدخشان به حيث افسر جذب گردیده اند.
همچنان در یک سالى که گذشت، ۱۲ برنامه آگاهيدهی دررابطه به نقش زنان در انتخابات، حقوق زن از دیدگاه اسلام  ٬انتخابات  ٬صلح  ٬شامل نمودن دختران وپسران در مکاتب ٬ حقوق اسلامی زنان ومنع خشونت علیه زنان از طرف ریاست امور زنان دایر گردیده که از آن ۱۲۶۶ زن مستفید گردیده اند .
رييس امور زنان علاوه کرد که دریک سال گذشته ۲۴ بار ازمحبس زنانه و۱۲ بار از خانه امن ومرکز اصلاح وتربیت اطفال درفيض آباد دیدن شده وبر مشکلات زنان نظارت شده است وجهت بهبود بخشیدن وضعیت زنان اقدام عملی صورت گرفته است
وى گفت که يک پروژه برای يکصد زن در بخش ظرفیت سازی اقتصادی در ولسوالی تيشکان ويک پروژه پیله وری سه ماهه در ده قریه اين ولسوالى عملى شده است که این پروژه، باعث ایجاد شغل برای زنان گردیده است .
توزیع ۱۲۰ رأس مواشی در ۵۰ قریه بدخشان برای ۲۰۰ زن، معرفی چهار هزار زن به نهاد ها وموسسات غيردولتى جهت کاریابی و اعمار مرکز آموزشی ومارکیت فروش  محصولات دستی زنان در باغ زنانه شهر فیض آباد، حمايت از زنان تجارت پیشه ویافتن مارکیت فروش برای صنایع دستی زنان در داخل ولایت، بخش هاى ديگر فعاليت رياست زنان را تشکيل ميدهد.
نظارت از توزیع مواد غذایی شامل (روغن ٬ آرد ، نمک ودالنخود ) برای ۱۷۰ زن از طرف موسسه خدمات اجتماعی پیام بانوان ٬ موسسه خورشید  ٬موسسه کهکشان ٬ دربخش های دست دوزی ٬ قاقمه بافی وصنایع دستی به تمويل سازمان غذايى جهان WFPنيز شامل فعاليت هاى اين رياست بوده است.   
 
خانم ناطق گفت که ریاست امور زنان در یکسال گذشته توانسته است که برنامه هاى آموزش حرفوی٬ توزیع نهال ٬ سبزیجات خانگی ٬ مرغداری٬ صحت حیوانی، پروسس لبنیات٬ تجارت های کوچک ٬ خیاطی ٬ آرایشگاه و توزیع  تخم سبزیجات را نيز عملى کند که درمجموع بيش از ۱۴۳٠٠ زن درولسوالی های مختلف بدخشان از آن مستفید گرديده اند.
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.