قوماندانان منسوب به جنبش و جمعیت عليه طالبان جبۀ واحد تشکيل دادند

ميمنه (پژواک،٣١جوزا٩٤): قوماندانان منسوب به جنبش و جمعیت اسلامى، به منظور بسیج مردم علیه طالبان، جبهۀ واحدی را تشکیل دادند.
قوماندانان و متنفذین منسوب به جنبش ملی اسلامی به رهبری جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول رییس جمهور، و قوماندانان جمعیت اسلامی در فاریاب؛ به هدف بسیج مردم علیه طالبان حمایت از نظام و جابجایی کدرهای فاریاب در چوکات دولت، اختلافات ذات البینی، سلیقوی وسیاسی شان را کنار گذاشته با هم تفاهم نمودند.
دراین جبهه، برخی قوماندانان آزرده خاطرجنبش ملی چون فتح الله قیصاری معاون جنبش وعضو ولسی جرگه، قوماندان غلام قادر رحمانی وهاشم بای آستانه که در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته، از جنرال دوستم بریدند و از تیم داکتر عبدالله حمایت نموده بودند نیز پیوسته اند.
رحمت الله تُرکستانی رییس پیشین وعضو برحال شورای ولایتی که از اعضای کلیدی جنبش است میگوید که وضعیت امنیتی فاریاب شکننده است و طالبان در ساحات مختلف نفوذ کرده و مردم از آینده شان نگران هستند.
وى به آژانس خبرى پژواک گفت که طبق دستور جنرال دوستم، درگام نخست با قوماندانان و متفذين آزرده خاطر جنبش که بنابر دلایلى همکاری شان را با این حزب قطع کرده و در انتخابت ریاست جمهوری از تیم رقیب حمایت نموده بودند، مجدداً کنار آمده و سپس با قوماندانان جمعیت اسلامی به تفاهم رسیده اند؛ تا در برابرهرگونه حمله و دسيسۀ طالبان جبهۀ واحد  داشته باشند.
عضوشوراى ولايتى فارياب افزود: "اداره محلی و ارگانهای امنیتی در مقابل حملات طالبان ناتوان هستند وخطر سقوط ساحات وسیعی از فاریاب وجود دارد؛ اگرما مسوولان و سران احزاب بی تفاوت باشیم، فاجعه بزرگ انسانی رُخ خواهد داد."
در صفحات اجتماعی(فيسبوک) و درشهر میمنه مرکز فارياب، شایع است که جنرال دوستم به وعده اى که به رحمت الله تُرکستانی داده که وى را والی فاریاب مى سازد عمل نکرده، از اینرو از جنرال دوستم بریده وبه جمعیت پوسته است؛ اما ترکستانی این موضوع را رد کرده گفت که وی به هدایت جنرال دوستم، با آزرده خاطر ها و جمعیتی ها آشتی و تفاهم کرده است.
غلام قادررحمانی یکی از قومانان سابق جهادی در ولسوالی پشتونکوت بوده که افراد وی سال گذشته، متهم به قتل حدود ١٥ تن بشمول دو عالم دینی، حريق١٦ منزل مسکونی، غارت اموال منازل و حتی تجاوز برزنان در مناطق تحت زغن، آقدره و قلعه نیازبیک اين ولسوالى بودند.
همچنان محمد طاهر رحمانی پسر قادر رحمانی معاون شورای ولایتی، توسط افراد مسلح ناشناس اختطاف وشدیداً لت و کوب شد. وی رحمت الله ترکستانی را عامل قضیه دانست؛ اما ترکستانی آن را رد کرد.
مولوی اسدالله جمالی رییس عمومی جمعیت و رییس کمیته صلح  فاریاب گفت که هدف از انسجام قوماندانان جنبش و جمعیت، انگیزه دادن به مردم، حمایت از دولت و ایستادن علیه طالبان است.
وى افزود که تصمیم گرفته شده که منبعد صرفنظر از تعلقات حزبی، سیاسی و گروهی، منحیث یک فاریابی درکنار نظام، اردو و پولیس قرار بگيرند.
مولوى جمالی علاوه کرد که روز گذشته قوماندانان جنبش و جمعیت، در شهر میمنه با هم وبعداً با عطا محمد نوروالی بلخ وشب گذشته باجنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریيس جمهورو رهبرجنبش ملى، پیرامون وضعیت بدامنیتی فاریاب، جلوگیری از گسترش نفوذ و سرکوب طالبان صحبت نمودند.
رییس کمیته صلح  فاریاب گفت که در نظر دارند با اشرف غنی رییس جمهور و داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرائیه حکومت در رابطه به ناامنی، حمایت و تقویت نیروهای امنیتی و جابجایی کادرهای فاریاب در تشکیل دولت نيز صحبت کنند.
مولوی جمالی گفت: "مردم فاریاب در بدترین شرایط به پای صندوق های رای رفته برای هر دوتیم انتخاباتی، حدود پنجصد هزار رای دادند؛ اما امروز صدها فرد نخبه و تحصیلکرده پشت کار میگردند، هیچ کس در تعیينات و نظام از این ولایت وجود ندارد."
وی افزود که هیچ کس در برابر اراده دولت ایستادگی کرده نمیتواند وبه هر شکلی که باشد، مردم فاریاب میخواهند در قدرت سیاسی کشور سهیم شوند.
حاجی ابراهیم باشنده شهر میمنه، از وحدت و تفاهم قوماندانان جنبش و جمعیت استقبال نمود.
وی ابراز امیدواری کرد که این وحدت نظر و تفاهم آنها بخاطر کسب قدرت نباشد، نه اينکه پس از آنکه به مقصد برسند، با هم درگیر شوند و ملت را فراموش کنند.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.