"اختلافات روى تقرر والى جديد، باميان را به بحران مى کشاند"

باميان (پژواک، ۲۴ جوزا ٩٤): نهادهای مدنی، حقوق بشر، شورای ولایتی و احزاب سیاسی باميان، کشمکش ها در مورد تقررى والى جديد را بحران زا وباعث ناامنى اين ولايت مى دانند.

ادارۀ مستقل ارگانهاى محلى، طاهر زهير را هفتۀ گذشته به حيث والى جديد باميان تعيين نموده؛ اما اين کار سبب اختلافات بين جناح هاى مختلف به شمول برخى از اعضاى ولسى جرگه گرديده و اين اعضا خيمۀ تحصن را در باميان برافراشته اند.

درکنار آن، برخى مردم در باميان مظاهره کرده و خواستار آمدن والى جديد و پُرشدن خلايى شده اند که دراين ولايت به وجود آمده است.

امروز اعضاى نهادهاى مدنى، احزاب سياسى، فرهنگيان ، حقوق بشر و کميتۀ صلح باميان نشست خبرى داير نموده و از موافقين و مخالفين والى جديد خواستند که به اختلافات خود پايان بدهند.

حسین داد احمدی ریيس دفتر مجتمع جامعۀ مدنى افغانستان(مجما)در باميان گفت که این وضعیت، باعث نا امنی در بامیان خواهد شد واز این لحاظ اين نهاد ها در تلاش شدند تا وضعیت را کنترول نمایند.

وی افزود که تمام موضعگیری های طرفین را نهاد های مدنی زیر نظر دارندودر صورت ادامه تنش، نهاد های مدنی با همکاری مردم به داد خواهی خویش تا پایان این مشکل ادامه خواهد داد .

محمد صادق علييار زاده رييس ولايتى کميتۀ صلح باميان به آژانس خبرى پژواک گفت که اين اختلافات، باميان را به سوى بحران و ناامنى مى برد.

وى علاوه نمود: "بعضى ها مخالف و بعضى ديگر موافق والى جديد باميان اند، لازم است که وکلا به تحصن خود پايان بدهند و حکومت سرنوشت باميان را مشخص کند."

امامحمد اکبری، صفورا ایلخانی، سید فکور بهشتی وعبدالرحمن شهیدانی اعضاى ولسى جرگه که با شمار ديگرى از مردم از شش روز بدينسودرمقابل دفترولایت باميان خيمۀ تحصن برافراشته اند، تاکيد دارند که هدف ازتحصن شان مخالفت با گماشتن طاهر زهیراست وباید ریيس جمهور حُکمش را پس بگیرد.

محمد اکبرى گفت که والى جديد، اهليت ولايت را ندارد و تازمانى که خواست هاى شان برآورده نشود، به تحصن خود پايان نخواهند داد.

تحصن به عملى اطلاق ميشود که گروهى از مردم و يا شخصى، خود را در حصار قراربدهد و در يکجا به حالت تحزن و يا قهر(بدون سخن گفتن) الى به دست آوردن اهداف شان بنشينند.

والى جديد باميان باشنده ولسوالى درۀ صوف بالاى سمنگان است ودر رشتۀ جامعه شناسى از پوهنتون خصوصى کاتب سند ليسانس و ماسترى کسب نموده است.

وى درانتخابات رياست جمهورى سال ١٣٩٣ منحيث يکى از سخنگويان تيم تحول و تداوم به رياست  اشرف غنى، فعاليت ميکرد.  

با اين حال، امروزنشست خبرى ديگرى از طرف حزب وحدت مردم افغانستان به رهبری محمد محقق معاون دوم ریاست اجرائيه، درباميان برگزار شد وآنان حمایت خودرا ازحکم ریاست جمهوری اعلام داشتند.

محمد سجاد محسنی عضو دفترحزب وحدت مردم افغانستان گفت که هدف حمایت آنها از طاهرزهیر، حمایت ازحکم رئیس جمهوراست وبدون اینکه کسی جرم داشته باشد ویا در مورد کارکرد یک والی پیش از وقت موضعگیری نماید، کار نادرست خواهد بود .

وی علاوه کرد که آنها در شش روز ارزیابی خود از نظرات متنفذین بامیان وکارکرد وکلايی که تحصن کرده، به این نتیجه رسیده اند که همه مردم بامیان خواسته های وکیلان را منحصر به اهداف شخصی آنان دانسته و بعد از ارزیابی امروز موضع خود را اعلام داشته اند .

اين درحالى است که شمارى ازاعضاى شوراى ملى در ولايت دايکندى نيز درمخالفت باتقرر يگانه والى زن به سطح کشور، خيمۀ تحصن برافراشته و خواستار تجديد نظر حکومت دراين مورد اند.

اما معصومه "مرادی" که به تازگى ازسوى ادارۀ عمومى ارگانهاى محلى به حيث والى دايکندى مقرر گرديده است، گفت که با شناختی که از اين ولایت دارد، اراده محکم برای کار وخدمت به مردم دارد.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.