شوراى ولايتى بدخشان از ناامنى و سرپرست بودن مقامات محلى نگران است

فيض آباد (پژواک،٢٤جوزا٩٤): رييس شوراى ولايتى بدخشان ميگويد که با وجود دستاوردها، با چالش هاى عمده به خصوص ناامنى، عدم هماهنگى ادارۀ محلى و سرپرست بودن والى و قوماندان امنيه مواجه اند، که برای مردم مشکل ايجاد کرده است. 
نتايج انتخابات شانزدهم حمل ١٣٩٣شوراهای ولایتی، درماه عقرب سال گذشته اعلام شد؛ اما شوراى ملى حق نظارت را از وکلا گرفت و تنها حق مشوره باقى ماند. اين کاربامخالفت وکلامواجه شده و دروازۀ شوراهاى ولايتى به عنوان اعتراض، بيش ازيکماه بسته شد و پس ازاعادۀ حق نظارت دوباره  باز گرديد.
شوراى ولايتى بدخشان ميگويد که آنها ازآغاز کار تاحال، مسايل مهمى راکه مردم ارايه کرده اند، تحت بررسى ونظارت گرفته و نگرانى مردم را به گوش مقامات محلى رسانده اند.
شوراى ولايتى، گزارش کارکردهاى خود رابعدازبازگشايى دفتر در بدخشان، در ١٤ مورد ارايه کرده است که نظارت دقيق ومداوم ازکارکردهاى ادارۀ محلى، حمايت ازنيروهاى امنيتى کشور، گردآورى مشکلات مردم و رسيدگى به آن تشکيل ميدهد.
عبدالله ناجى نظرى رييس شوراى ولايتى بدخشان، به آژانس خبرى پژواک گفت که سفر به برخى ولسوالى ها وحل منازعات در مورد زمين و دعاوى حقوقى، قومى و مردمى بخش ديگر فعاليت هاى آنان بوده است.
وى افزود که با تلاش هاى شوراى ولايتى، قيمت برق ديزل جنراتوردولتى ازکيلووات ٤٥ افغانى به ٢٨ افغانى پايين آمده است.
ازاين برق، حدود پنجهزارخانواده درشهر فيض آباد مرکز بدخشان استفاده ميکنند وقيمت برق ازماه حمل بدينسو تنزيل يافته است. همچنان ٣٠٠ خانواده ديگر ازبرق آبى ١٨٠ کيلو وات مستفيد هستند.
غلام محمد آتشپور، يکتن ازشهريان فيض آباد ميگويد که پايين آمدن قيمت برق، مشکل عمدۀ مردم را رفع کرده و اين کار نمايانگر نقش شوراى ولايتى درحل مشکلات مردم است.
وى علاوه نمود که نظارت شوراى ولايتى از کارکرد ادارۀ محلى، باعث مى شود که اصلاحات به ميان آيد.
به گفتۀ آتشپور، کارکردشوراى ولايتى در مدت کم خوب بوده؛ اما اعضاى شوراهراس هم دارند که امنيت، يکى از مشکلات در راه کار آنها  است که نمى توانند به تمام خواست هاى مردم جواب مثبت بدهند.
رييس شوراى ولايتى بدخشان نيز گفت با پنج چالش عمده روبه رو اند، که شامل عدم هماهنگى ادارۀ محلى در شمارى از موارد، توقع بالاى مردم و همکارى نکردن نهادهاى حکومتى با شورا ونبود امنيت در برخى ولسوالى ها مانند جُرم، يمگان وردوج، راغ ها و يفتل بالا است.
وى افزود که نبود امکانات مالى براى پيشبُرد اهداف نظارتى و سفر به ولسوالى هاى ناامن، ادامۀ کار سرپرست ها در ادارات محلى به شمول سرپرست ولايت وقوماندان امنيه، نگرانى هاى ديگر شورا بوده که به مردم مشکل ايجاد کرده و بايد به اين وضعيت پايان داده شود.
نظرى علاوه کرد که درصورت خاتمه يافتن سرپرستى ولايت، کارشوراى ولايتى تسريع شده و دربخش امنيت نيز دستاوردهاى خوبى خواهندداشت.
اين درحالى است که ولسوالى يمگان، هفتۀ گذشته به دست مخالفان مسلح افتاده و نيروهاى کوماندوى اردوى ملى و پوليس نظم عامه، از کابل به آن ولسوالى اعزام گرديده است.
مقامات امنيتى با آنکه ميگويند که حدود هشت کيلومتر به طرف مرکز ولسوالى پيشروى نموده اند؛ اما مخالفان مسلح گفته اند که هيچ پيشروى صورت نگرفته و آنها براين ولسوالى حاکم اند.
رييس شوراى ولايتى گفت که نيروهاى کمکى در وقت مناسب به يمگان نرسيدند که ولسوالى سقوط نمود؛ اما ولسوالى عنقريب از وجود مخالفان مسلح تصفيه خواهد شد.
ولسوالى هاى وردوج و جُرم بدخشان نيز ناامن بوده تاحدى که دو ماه قبل، طالبان محلى و خارجى بر يک پوستۀ اردوى ملى در جُرم حمله کردند و ٢٧ منسوب اردوى ملى را کُشتند که ازاين جمله هشت تن شان سربريده شده بودند.
همچنان ماه گذشته اجساد ١٨ سرباز پوليس سرحدى، ملى ونظم عامه که در جنگ با مخالفان مسلح در ولسوالى وردوج بدخشان کشته شده بودند، نخست به شفاخانۀ اين ولايت  وبعداً توسط هليکوپترها به مناطق شان منتقل گرديدند.
درکنارآن، مقامات محلى ميگويند که دراين نبردها ده ها مخالف مسلح به شمول اتباع خارجى مانند ازبکستانى و تاجکستانى نيز کشته شده اند. به گفتۀ آنها ٢٥٠ جنگجوى خارجى درجنگ بدخشان شرکت دارند.
رييس شوراى ولايتى، رسيدگى به حوادث طبيعى وهماهنگى با نهادهاى داخلى و خارجى را از فعاليت هاى ديگر خودعنوان نموده، گفت که براى آسيب ديدگان لغزش کوه در ولسوالى خواهان درآينده، زمين براى سرپناه نيز درنظرگرفته خواهد شد.
ماه گذشته براثر لغزش کوه در ولسوالى خواهان ٥٢ تن تلف شد و ٧٠ خانوادۀ بيجا گرديده که براى شان خيمه و مواد غذايى و صحى داده شده است؛ اما آنها خواستار سرپناه دايمى هستند.
رييس شوراى ولايتى افزود که درمورد کوکنار نيز اقداماتى داشته و با قوماندانى امنيه هماهنگى کرده اند که اين پديده، صفر شود.
مسوولان محلى ميگويند که سال گذشته، هشت هزار هکتار زمين تحت پوشش کوکنار بود که پنجهزار هکتار آن محو گرديد. رييس شوراى ولايتى گفت که اگر چه امسال سطح کشت کوکنار سروى نشده؛ اما نسبت به سال گذشته کمتر کشت شده است، که فعاليت شورا را نشان ميدهد.
وى، اصلاحات وحکومتدارى خوب، رسانيدن صداى مردم ازطريق رسانه ها وحمايت وهمکارى قاطع در راستاى بهتر شدن معارف را بخش هاى ديگرى از فعاليت هاى شوراى ولايتى عنوان کرد.
عبدالواصل لطيفى باشندۀ ناحيۀ چهارم فيض آبا گفت که درانتخابات سال گذشته، مردم به اعضاى شوراى ولايتى راى دادند واعضاى شورا ازطبقۀ جوان و اکثر تحصيلکرده راى برده و تاکنون کارهاى خوبى انجام داده اند.
وى علاوه کرد که شوراى ولايتى درحل منازعات مردم که در ارگانهاى عدلى و قضايى سرگردان بودند نيز نقش داشته و کار مردم را آسان نموده اند؛ همچنان به بعضى ولسوالى هاى امن رفته و مشکل مردم را حل کرده اند.
اما سعديه فارغ التحصيل پوهنتون کابل و باشندۀ شهر فيض آباد گفت: "ما به صلح نيازداريم؛ اما شوراى ولايتى نتوانسته که صلح را قايم کند."
وى افزود اجلاسى که اخيراً در مورد تامين امنيت با شرکت اعضاى شوراى ولايتى دربدخشان دايرشد،  نمايشى بود و دستاوردى به دنبال نداشت.
سعديه به اين باور است که نقش شوراى ولايتى، در راستاى صلح مهم است و اين شورا بايد راه هاى حل ناامنى را جستجو نموده و به حکومت پيشنهاد مى نمود؛ اما مردم تاحال کار عملى آنها را نديده اند.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.