ولسمشر غني : په کندهار کې بنسټيز بدلونونه راوستل کېږي

شهرکندهار (پژواک، ١٩ جوزا ٩٤): رييس جمهور اشرف غنى مى گويد که مشکلات در ولايت کندهار متعدد است و در اين ولايت به تغييرات اساسى نياز است.
رييس جمهور، اين اظهارات را امروز ١٩ جوزا طى سفرش به ولايت کندهار در قصر منديگک، در جريان سخنرانى اش به يک نشست بزرگ ابراز داشت.
صميم خپلواک سخنگوى والى کندهار به آژانس خبرى پژواک گفت که در اين نشست، اعضاى هيئت اعزامى با رييس جمهور، مقامات محلى نظامى و ملکى کندهار ، سران قومى، متنفذين و اعضاى جامعۀ مدنى اشتراک ورزيده بودند.
رييس جمهور در اين نشست پيرامون مشکلات ولايت کندهار، روابط پاکستان ، روند صلح و پيرامون تعهداتش سخنرانى نمود.
نامبرده علاوه نمود که والى جديد تحقيقاتش درمورد اين ولايت را تکميل نموده که درنتيجه  ثابت گرديده که در اين ولايت مشکلات زياد است.
قرار گفتۀ نامبرده، بر بنياد تحقيقات والى بعد از امنيت ، مشکلات در عرصۀ معارف اين ولايت ، بى شمار و جدى است.
اشرف غنى  گفت: "در اين ولايت به اصلاحات بنيادى نياز است، ما يکجا با ادارات محلى و مردم ، در اين ولايت تغييرات خواهيم آورد."
نامبرده افزود که والى يگانه نمايندۀ دولت مرکزى در اين ولايت است ، فرد ديگر نمايندۀ دولت شده نمى تواند.
رييس جمهور با اشاره به اصلاحاتى که در ولايات ديگر به اجرا گذاشته مى شود، گفت که غلام جيلانى پوپل رييس ادارۀ مستقل ارگانهاى محل مصروف کار بر اين است تا نخست در شش ولايت بزرگ انتخابات شاروالى را داير نمايد.
قرار گفتۀ نامبرده، از طريق اين انتخابات مردم خواهند توانست تا شاروال مورد علاقۀ شان را تعيين نمايند.
اشرف غنی ضمن يادآورى از برق ولايت کندهار، گفت که به زودى برق سولرى در اين ولايت فعال خواهد شد و کارهاى عملى در اين بخش آغاز گرديده است.
به گفتۀ وى، سکتور خصوصى نيز در  بخش برق کندهار کار خواهد کرد.
رييس جمهور گفت که توربين ها به کجکى رسيده؛ اما از مردم خواست که در بخش امنيت منطقه همکارى نمايند.
وى افزود: "اگر مردم برق ميخواهند، نخست بايد امنيت مناطق خود را تامين کنند."
رييس جمهور غنى در مورد تمديد برق از ترکمنستان گفت پلان سابق طورى بود که اين برق از راه کابل و شمال افغانستان به کندهار انتقال داده شود؛ اما حالا از راه تورغندى هرات به کندهار منتقل ميشود.
اما وى گفت که اين کار، زمان گير است و مردم بايد حوصله داشته باشند.
رييس جمهور افزود که در بخش زراعت، به کندهار هيچ توجه صورت نگرفته، در مورد با ايران صحبت  کرده تا  اين کشور، در بخش بازاريابى و  در بخش راه انتقال به بازارهاى کشورهاى خليجى،  افغانستان را کمک کند.
موصوف ضمن اشاره به  مشکلات در ارگان هاى عدلى و قضايى ولايت کندهار گفت که در مورد نيز اقدامات جدى صورت ميگيرد.
اشرف غنى به مردم کندهار گفت که بر تعهدات زمان کمپاين هاى انتخاباتى خود ايستاده است و تمامى تعهداتش را يکى پى ديگر انجام ميدهد.
وى افزود: "کندهارى ها به من قرض داده و من قرضدار آنها هستم؛ اما نبايد تمامى قرض خود را يکجا بخواهد، قرض آنها به ترتيب مى پردازم."
موصوف گفت که تغييرات را به وجود خواهد آورد؛ اما همۀ آنها همزمان نميشود، نخست بايد از پرزه ها ماشين ساخته شود و بعداً مورد استفاده قرار گيرد.
به گفتۀ وى، به وى گفته شده که مسوولان فعلى ولايت کندهار، مردم کارا نيستند، بايد تغييرات بنيادى آورده شود.
قبل از  رييس جمهور، برخى از سران قومى، فعالان جامعۀ مدنى و علماى دينى، در سخنرانى هاى خود از يکايک مشکلات ولايت کندهار ياد آورى کرده و بر مقامات محلى انتقاد هاى شديد نمودند.
احمد شاه سپر يکى از فعالان مدنى گفت که در ولايت کندهار دو نوع حکومت  وجود دارد، بعضى از  زورمندان ادارات دولتى را از منازل خود از طريق تيليفون کنترول و به آنها رهنمايى ميکنند.
 څارنوال محمد عيسى يکى از سران قومى از رييس جمهور اشرف غنى خواست که تعهدات خود را با مردم اين ولايت عملى کند.
اما حاجى سيداجان خاکريزوال رييس شوراى ولايتى، ضمن دفاع از مقامات محلى اين ولايت، گفت که مشکلات تا حدى نيست که مردم ادعا کرده اند.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.