سکتور خصوصی از سرمایه گذاری در بامیان نا امید شده است

بامیان(پژواک،۶ جوزا۹۴): سرمایه گذاری درسال های اخیر، در ولایت بامیان به شدت کاهش یافته  وباعث نا امیدی سرمایه گذاران شده است.
مسوولان اتاق تجارت باميان ميگويند که درسالهاى گذشته؛ حدود١٠ کارخانۀ چپس پزى، يک صابون سازى و دستگاه هاى صنايع دستى به خصوص قالين بافى و خياطى فعاليت داشت؛ اما تمام اين کارخانه ها و اکثر دستگاه هاى قالين و خياطى سقوط نموده است.
آنان نبود امکانات مانند برق، پارک صنعتی وحمایت نشدن سکتور خصوصی را باعث دلسردی سرمایه گذاران ميدانند.
علی رضا حسن زاده مدیر عامل اتاق تجارت بامیان، کم شدن سرمایه گذاری را نگران کننده خوانده ، ميگويد که حمایت نکردن دولت ازسکتور خصوصی باعث کاهش شدید سرمایه گذاری وحتی  تولیدات شده وتعداد زیادی از سرمایه گذاران، از سرمایه گذاری در بخش های مختلف منصرف گرديده اند.
وى به آژانس خبرى پژواک گفت که هر کارخانه ده ها هزار دالر سرمايه گذارى نموده و در مجموع دراين کارخانه ها بيش ازيکصد تن به شمول زنان مصروف کار بودند که حالا همه بيکار اند.
حسن زاده افزود: "سکتور خصوصی در بامیان، با چالش های زیادی روبه رو بوده واگر این مشکلات از سر راه سرمایه گذاران برداشته نشود، همه کاروبار در این ولایت با رکود مواجه خواهد شد."
محمدقاسم رییس شوراى دهن قل توپچی مرکز باميان که سه سال قبل، کارخانه کوچک چپس پزی داشت و فعلاً کارخانه اش سقوط کرده است، گفت که کرایه خانه وحويلی بالا است، برق وجود ندارد واین دو علت اساسی، سبب سقوط کارخانه اش شده است .
وی افزود که حدود ٤٠ هزار دالر سرمایه گذاری کرد تا از آن استفاده نماید؛ اما حالاتمامی دستگاه ها بیکار وحتی کسی این سامان آلات را به نصف قیمت نمی خرد.
اين کارخانه دار افزود: "تنها کارخانه من نه، بلکه اکثر کارخانه هاى تولیدی کوچک سقوط نموده و حتی برای دکانداران  کار وبار نیست."
مدیر عامل اتاق تجارت بامیان گفت که در گذشته ماهانه حدود سه هزار متر قالین بافته ميشد؛ اما این مقدار در سال های اخیر به سه صد متر کاهش پیدا کرده که این باعث نگرانی است.
صنعت قالين در باميان، درحالى با اين مشکل مواجه گرديده که در دو نمایشگاه سال ٢٠٠٨ ميلادى در آلمان و سال ٢٠١٠ در دبی، مقام اول و دوم را در سطح جهان کسب نموده است.
سال گذشته مسوولان گفته بودند که صنعت قالين بافی در باميان که حدود پنجاه هزار تن در این صنعت کار ميکردند، به علت نبود بازار و سرمایه گذاری، به نصف میزان تولید کاهش یافته است.
قالین بافان بامیان، مشکلات فرا راه این صنعت را نبود مارکیت و بازار خوب عنوان کرده، گفته بودند که دولت برنامه های حمایت از تاجران افغان را روی دست نگرفته و از این تجارت، بیشتر تاجران پاکستان سود مى برند.  
معصومه ابراهیمی رییس اتحادیه زنان تجارت پیشه بامیان گفت که خانم ها در بخش صنایع دستی تا حدی پیشرفت کرده، ولى کمک های ادارۀ محلی  در حدی که باید باشد نیست.
وی افزود: "ما از دولت می خواهیم که بیشتر از بخش زنان تجارت پیشه بخصوص صنایع دستی حمایت کند تا با اجناس خارجی که بیشتر چینایی بوده وجلو رشد صنایع دستی و فعالیت زنان تجارت پیشه بامیان را گرفته، مقابله نمایيم."
به گفته خانم ابراهیمی در سالهای اخیر زنان تجارت پیشه، با تلاش خودشان توانستند پیشرفت هایی داشته باشند وچند دکان را برای فروش تولیدات خود در بازار بامیان به دست بیاورند؛ اما ادارۀ محلی تا حال حمایت جدی از سکتور خصوصی نکرده است.
 اين بازار شامل حدود٢٠ دکان بوده که زمين آن به شکل مجانى ازسوى شاروالى براى  انجمن هاى زنان باميان توزيع گرديده است. زنان از ايجاد اين بازار دايمى استقبال کرده، ميگويند که به راحتى مى توانند اشيا و وسايل مورد نظر خود را ازاين بازار خريدارى نمايند.
زنان دراين بازار، صنايع دستى از قبيل گليم، نمد، واسکت و لباس هاى موره دوزى وخامک دوزى و فرآورده هاى زراعتى مانند ماست، چکه، قروت و مسکه را عرضه ميکنند.
عبدالرحمن احمدی سخنگوی سرپرست ولايت بامیان گفت که نبود برق وپارک های صنعتی که از مشکلات فراراه سرمایه گذاران عنوان شده، از توان ادارۀ محلی نیست و آنها همصدا بافعالان مدنی همیشه تلاش کرده تا این مشکلات را از سر راه بردارند .
وی در بخش اینکه صنعت قالین بافی در باميان کم شده است، گفت که اين وضعيت ناشی از بالارفتن آگاهی مردم بوده که فرزندان خودرا به مکتب میفرستند واین، سبب کاهش قالین در بامیان ميگردد.
احمدى علاوه کرد که در بخش های دیگر نیز مانند صنایع دستی و روآوردن زنان به تجارت های کوچک از قبیل دکانداری و برگزاری  نمایشگاه ها نسبت به سرمايه گذارى هاى خصوصى بیشتر شده است.
بامیان، منابع طبیعی خوبی برای سرمایه گذاری داشته و از امنیت خوبی برخوردار است؛ اما نبود شهرک صنعتی، برق صنعتی و امنیت راه های مواصلاتی سرمایه گذاری در بخش سکتور خصوصی را به شدت کاهش داده است.
گفتنى است که اخيراً گزارشاتى منتشر شده که هندوستان از سرمایه گذاری در معدن حاجیگک ولايت باميان که قرار بود حدود ۱۱ میلیارد دالر سرمایه گذاری کند، منصرف شده است؛ اما گفته ميشود که مقامات آن کشور تاحال رسماً دراين مورد چيزى نگفته اند.
معدن حاجیگک، از نقطه نظر کیفیت و کمیت، یکی از بزرگ‌ترین ذخایر آهن در جهان شمرده می‌شود که تا کنون مورد استخراج قرار نگرفته است.
 وزارت معادن گفته است که در تحقیقاتی که حدود ۵۴ سال پیش صورت گرفت، برآورد شده است که این معدن بیشتر از یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تن آهن داشته باشد.  در صورت آغاز کار این پروژه، بین ۳۰ تا ۳۵ هزار فرصت کاری برای افغان‌ها فراهم می‌گردد و افزون بر آن، سالانه حدود ۳۰۰ میلیون دالر به خزانۀ کشور واریز خواهد شد.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.