Public representatives linked to Qaisar unrest

ميمنه (پژواک، ٢٤حوت٩٣): مسوولان و برخی متنفذین ولسوالى قیصار فارياب، از اختلافات بين شمارى از اعضاى ولسى جرگه و شوراى ولايتى، ابرازن گرانى نموده و آنها را عامل ناامنى دراين ولسوالى مى دانند.
آنها ميگويند که اختلافات بين طرفداران فتح الله قیصاری عضو ولسی جرگه، فقیرمحمد قیصاری عضو قبلی ومحمد نادرسعیدی عضوجدید شورای ولایتی، به اوج خودرسيده ومخالفان مسلح دراطراف مرکزقیصار مستقر گرديده اند.
به گفتۀ اين متنفذين، صدها خانواده بر اثر جنگ بیجا شده، هر روز افراد بیگناه کشته میشوند؛ اما برخوردهای سلیقوی اين نمايندگان مردم، اوضاع را بیشتر متشنج ساخته است.
آنان هشدار ميدهند که اگررهبری ولایت و دولت به این مشکل رسیدگی نکنند، قیصار به دست طالبان سقوط خواهد کرد.
محمد ابراهیم يکتن از باشندگان قیصار گفت که دیروز فقیر محمد قیصاری، ملا ذبیح الله يک مخالف مسلح را که قبلاً به پروسه صلح پیوسته بود، با یکنفرش خلع سلاح کرد که این کار، خشم صد ها تن را بر انگیخته و درحال حاضر دست به ماشه نشسته اند.
وى به آژانس خبرى پژواک گفت که درچنین اوضاع، صدها طالب در مناطق مختلف قیصار تجمع کرده، حملات شانرا آغاز نموده و تا کنون صدها خانواده بیجا گرديده اند.
اين باشندۀ محل افزود: "مابامعاون ولایت، قوماندان امنیه و برخی مقامات دیگر درتماس شدیم؛ همین اکنون با صدنفردرمقرولسوالی هستیم تا فردخلع سلاح و توقیف شده را رها نموده، به خونریزی احتمالی خاتمه بدهند."
یکی ازمتفذین قیصار که نخواست نامش گرفته شود، گفت که خلع سلاح وتوقیف ملا ذبیح الله، برروند صلح صدمه وارد کرده و مردم را بی باور میسازد.
امافقیرمحمد قیصاری عضو قبلی شورای ولایتی گفت که ملا ذبیح الله یک شخص قطاع الطریق و قاتل است، ده ها بار پول و اموال مردم را در مسیر قیصار ـ المار چپاول کرده وطی ماه های اخیر، چند تن را به قتل رسانده است.
قیصارى گفت که  حمایت فتح الله قیصاری عضو ولسی جرگه از افرادى چون ملا ذبیح الله، وضعیت امنیتی قیصار را بحرانی و مردم را نسبت به دولت بدبين ساخته است.
ازجانب ديگر، محمد نادر سعیدی عضوشورای ولایتی، فتح الله قیصاری را متهم به ایجاد تشنج وهرج و مرج نموده، ميگويد که ‌اززمانیکه تشکیل پولیس محلى یکصد نفری را به دست آورده، برمردم ظلم کرده عشر و زکات میگیرد.
اما فتح الله قیصارى گفت: "فقیر خان با طالبان رابطه تامین کرده و میخواهد وضعیت امنیتی را متشنج و منطقه را به نفع مخالفان سقوط بدهد."
اين عضو ولسى جرگه  گفت که ‌ملا ذبیح الله با نُه تن از افرادش، در تابستان امسال از طالبان جدا شده در کناردولت قرارگرفت ودر چوکات پوليس محلى يکصدنفرى تنظيم گرديد، پس از سه هفته پدرش از سوی طالبان کشته شد وهنگامی که میخواست به بازار برود، توسط فقیرخان که در آن وقت غیر نورمال بوده خلع سلاح گردید.
قيصارى علاوه نمود که اگر پولیس یکصد نفری تحت امر وى نباشد، بسیاری از قریه ها به نفع طالبان به همکاری فقیر محمد سقوط خواهد کرد.
عبدالجمیل صدیقی سرپرست ولسوالی قیصار گفت که فقیرمحمد هیچ مسوولیت دولتی ندارد و ديروز دو پولیس محلی وابسته به فتح الله قیصاری را که از پوسته منطقه دین تاش می آمدند، خلع سلاح کرده است.
به گفتۀ وى، به اثر اين درگيرى، يکصد خانواده بيجا شده اند.
اما فقیرمحمد گفت: « ازاینکه اداره محلی و نیروهای امنیتی قیصارتوان گرفتاری ملا ذبیح را نداشتند، افراد من که متنفذ و مُصلح قوم هستند، آنها را دستگیر و به پولیس قیصار تسلیم نمودند.»
سمونوال محمد نعیم اندرابی آمر امنیت قوماندانی امینه فاریاب، ملا ذبیح را یک مجرم خوانده، گفت که ‌وى در حال حاضر تحت توقیف پولیس است؛ اما یکعده میخواهند وی را از چنگ قانون رها سازند.
مقامات محلى قیصار، از مقام ولايت فاریاب خواستند که برای حل معضله پیش آمده بین فتح الله قیصارى و فقیرمحمد قیصارى توجه جدی نمایند تا اوضاع بیشتر متشنج نشود.
عبدالستار بارز معاون سرپرست والى فارياب گفت که هیئت باصلاحیتی که در ترکیب آن سرپرست ولایت نیزشامل است، تصمیم جدی اتخاذ کرده اند تا بصورت قطعی کشمکش های به وجود آمده و وضعیت امنیتی قیصار را حل نمایند.
ازطرف ديگر، قارى يوسف احمدى سخنگوى طالبان ادعا ميکند که ارکليک و زعفران، دو قريۀ اطراف قيصاررا تصرف نموده اند وعبدالرحمن برادر رسول قوماندان پوليس محلى مجروح گرديده؛ اما مقامات محلى اين ادعا را رد ميکنند.
قیصار در ٦٠ کیلومتری غرب مرکزفارياب واقع بوده و از ولسوالی های بزرگ و پُرنفوس محسوب ميشود. نفوس تخمينى آن به  ٢٧٤ هزار تن ميرسد که متشکل از اقوام مختلف مى باشند.
اين ولسوالى، در گذشته چند بار بين دولت و مخالفان مسلح دست به دست گرديده؛ اما نيروهاى دولتى توانسته اند که آنرا به زودى دوباره تصرف نمايند.

 

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.