15 Daikundi women committed suicide in 3 years

نيلى(پژواک١٦دلو٩٣): اولین کمپاین آگاهیدهی محوخود کشی زنان دردایکندی درحالى به راه افتاد که در سال سال اخير١٢٣ زن و دختر دراين ولايت اقدام به خودکشی کرده و ازاين جمله سبب مرگ ١٥ تن آنان گرديده است.
اين کمپاين امروز از سوى کميسیون ساحوى حقوق بشر و همکاری ریاست ارشاد حج واوقاف ،ریاست معارف،رسانه ها وفعالان مدنى آغاز گرديده و براى يک هفته دوام مى کند.
جواد دادگر رئیس دفترولایتی کميسیون حقوق بشر دردایکندی؛ خود کشی زنان را به خشونت وبد رفتاری های خانوادگی پیوند داده وآنرا یک پدیده خطر ناک  و جديد در دایکندی ميداند.
وى؛خودکشی درافغانستان وبخصوص دردایکندی رامتفاوت ترازآنچه دردنیااتفاق می افتد، دانسته،ميگويد که بیشترین دلایل خودکشی ها دراین ولایت؛ چالش ها وناهنجاری های اجتماعی وفرهنگی  است که زنان درزندگی روزمره خود به آن دست ميزنند.
دادگر افزود: (( پدیده خودکشی منحیث یک معضل اجتماعی نگرانی ما را برانگیخته است که باید به این پدیده توجه جدی نمايیم.))
بنابر آمار ارایه شده از سوی کميسيون ساحوى حقوق بشر دایکندی، ازسال ١٣٩١ تا کنون ١٢٣ زن و دختر اقدام به خود کشی نموده که از این میان منجر به مرگ ١٥ تن آنان گرديده است.
قرار اين آمار در سال جاری ٤٧ زن و دختر اقدام به خودکشی کرده که باعث مرگ چهارتن آنها شده است.  
يکى ازاين رويداد هاى تکاندهنده، امسال خودکشى دختر١٨ ساله بنام روشن بود که بعد ازآنکه خانواده از ازدواج وى با پسر کاکايش ممانعت نمود،با خوردن دواى زهرى به زندگى خود در مرکز دايکندى خاتمه داد.
خانوادۀ نثار احمد ٢٠ ساله به خواستگارى روشن رفته بود ، اما خانوادۀ دختر با ازدواج اين دو جوان مخالفت کردند.
در سال جارى يک زن جوان به علت خشونت های فامیلی در ولسوالى سنگ تخت بندر دايکندى نيز خودکشى نموده و از اين مادر يک طفل شيرخوار بجا مانده و پوليس شوهرش را دستگيرکرده است.
شکریه تابش یکتن از فعالان مدنى دايکندى ميگويد که آگاهیدهی برای زنان که سالها از تعليم  بازمانده اند ،تاثیرات خوبی به همراه خواهد داشت.
وى به آژانس خبرى پژواک گفت که اولین تاثیری که در این ارتباط دارد این است که خانمها برای ادامه زندگی تلاش می کنند و درمی یابند که خودکشی راه مبارزه نیست و دوام زندگی با مبارزه عاقلانه و خردمندانه امکان پذیر است.))
وى علاوه کرد که برنامه ها و کمپاین های آگاهیدهى ، زنان را امید وار به سهیم شدن در امور اجتماعی و فرهنگی می سازد و با عملى شدن این برنامه ها زنان که سالها مظلومیت را کشیده اند امید وار می شوند که در برابر ناعدالتی ایستادگی کنند و حق شان است که زندگی زیبا داشته باشند.
اسحق علی مُحبی رئیس محکمه استيناف دایکندی که در این کمپاین صحبت می کرد، گفت که خود کشی از ديدگاه اسلام مطلقاً ممنوع است واین پدیده را به نوعی بدتر ازانتحار توصیف می کند.
مسوولان و نهادهای مدافع حقوق بشر همواره  دلایل اصلی خشونت ها علیه زنان را، آگاهیدهی زنان از حقوق شان می دانند که دربرابر فرهنگ دیرینه مرد سالارى قد علم کرده اند، ولی دلایل خاص دیگری شامل بی سوادی ،رفتارهای ناپسند خانواده ها و ازدواج های اجباری از سایر ناهنجاری های است که هنوز توجه خاصی به آن صورت نگرفته و همواره از زنان قربانى ميگيرد.
مسوولان محلى دايکندى ميگويند که کمپاين آگاهيدهى محو خودکشى زنان را توسط دفتر کمیسیون حقوق بشر ونهاد های همکار شان در سطح اين ولایت عملى می کنند .
این کمپاین رابرنامه های آموزشی در تمامی کورس های سواد آموزی و کورس های آموزشی در شهر نیلی مرکز دايکندى، محافل تبلیغاتی توسط علما در ولسوالی ها با همکاری ریاست ارشاد، حج و اوقاف و تدویر برنامه های رادیویی با همکاری مردم و رسانه های محلی احتوا ميکند که طی چند مرحله برای یک هفته اجرا خواهد شد.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.