Residents irked by absence of judicial officials: AIHRC

باميان(پژواک، ١٥دلو٩٣): کميسيون ساحوى حقوق بشر ميگويد که در بعضی ولسوالی هاى ولايت باميان و ميدان وردک، قضات وڅارنوالان؛ ماه ها غیابت دارند و این وضعيت باعث گرديده که به دعاوی حقوقی مردم رسیدگی نشود.
به گفتۀ اين کميسيون، غیرحاضری بخش عدلی وقضايی، از مشکلاتی است که در تعدادى از ولسوالی ها ازجمله شیبر بامیان وبهسود میدان وردک وجود دارد ومردم را به حالت سردرگمى قرار داده است.
روح الله فروغ ریيس کميسیون ساحوى حقوق بشر دربامیان، در مصاحبه با آژانس خبرى پژواک گفت که غیابت قضات وڅارنوالان در ادارات شان، سبب شده است که دعاوی مردم به تاخیر بيفتد.
وى افزود که اين غيابت، حتی اعتبار مراکز عدلی وقضايی را پایين می آورد.
فروغ علاوه کرد: "این حق مردم است که دسترسی به قضا، څارنوالان ومراکز عدلی وقضايی داشته باشند و نباید ارگانهای عدلی وقضايی تعطیل باشد."
ریيس کميسیون حقوق بشر باميان گفت که قبلاً مردم باورمندی به کميسیون حقوق بشر نداشتند وبیشتر فکر میکردند که کميسیون حقوق بشر یک پدیده خارجی وبیرونی است؛ اما فعلاً مردم کميسیون حقوق بشر را یکی از نهادهای  موثر در قضایای حقوقی شان میدانند و با باورمندی کامل  به کميسیون مراجعه میکنند.
وی افزود که اعتماد کردن مردم به کميسیون حقوق بشر، یکی از دستاوردهای مهم این کميسیون بوده وکميسیون تلاش دارد تا بیشتر اعتماد مردم را جلب نماید.
فروغ گفت که آنها میکانیزمى را ایجاد کرده اند که تعدادی بصورت رضاکار در ولسوالی ها با کميسیون همکاری دارند و شکایات مردم را به دفتر کميسیون انتقال میدهند.
رييس کميسيون ساحوى حقوق بشر گفت که  تمامی شکایاتى که صورت گرفته، مورد بررسی وارزیابی قرار گرفته وقضایايی که به محاکم نیز فرستاده شده کميسیون آنرا پیگیری کرده است.
وى ازموارد خشونت علیه زنان نیزیاد کرده، افزود که قرار آمار آنها سال گذشته ١٣٤ مورد خشونت در باميان ثبت گرديده بود که امسال نيز درهمین حدود بوده و تفاوت چندانی مشاهده نمیشود.
اما فروغ گفت که آمار قتل زنان، امسال نسبت به سال قبل بيشتر است. در سال جارى چهار مورد قتل صورت گرفته؛ درحالیکه سال گذشته فقط یک قتل ثبت شده بود.
وى بیشترین خشونتها را مشاجرات لفظی، روانی، لت و کوب وممانعت از حق ازدواج خوانده، افزود: "علل خشونت ها فقر، افزایش اعتیاد به موادمخدر وعدم آگاهی از قانون وحقوق یکدیگر است که بايد به اين مشکلات رسيدگى شود."
رييس کميسيون ساحوق حقوق بشر ميگويد که در برابر عاملان خشونت، بايد برخورد جدى شده و آنها به پنجۀ قانون سپرده شوند.
اما مسوولان امنيتى ميگويند که عاملان تمامى چهار قتل زنان را دستگیر نموده و دوسيه هاى شان به څارنوالی فرستاده شده است. دو قتل در مناطق زرگران و پیتاب لغمان مرکز بامیان، يک قتل در ولسوالی یکاولنگ ويک قتل ديگر در ولسوالى پنجاب صورت گرفته است.

 

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.