Bamyan election body virtually paralysed: IEC chief

باميان(پژواک،١٢ دلو٩٣): کميسيون ساحوى انتخابات باميان، نبود احصائیه، مداخله زورمندان در پروسۀ انتخابات و رقابت های منفی برخى نامزدان و احزاب سیاسی را، از چالش هاى عمده در برابر انتخابات آينده ميداند.
علی شاه مصباح ریيس کميسیون ولايتى انتخابات بامیان، در مصاحبۀ اختصاصى به آژانس خبرى پژواک  گفت که اگر اين مشکلات حل نگردد، بر شفافیت و سالم بودن انتخابات تأثیر منفی مى گذارد.
وى افزود که آنها تاهنوز نمی دانند که تمام نفوس بامیان، چقدر است و چه تعداد آن بالای سن ١٨ قرار دارند.
مصباح علاوه کرد که این موضوع، مسوولیت "اداره احصائیه مرکزی" است که مطابق به قانون باید قبل از برگزاری انتخابات با کمیسیون مستقل انتخابات همکاری نمایند.
اين درحالى است که ادارۀ احصائیۀ مرکزی، سال گذشته تعداد نفوس باميان را٤٩٦٠٠ خانواده (بيش از ٣٨٦ هزار تن) خوانده و گفته است که بخش عمدۀ سروی ادارۀ احصائيه، به همکارى صندوق وجهی سازمان ملل UNFPA، با دقت تمام و مطابق اصول کاری آماده گرديده است.
 اما مردم باميان ادعا ميکنند که تعداد کُل نفوس اين ولايت، بيش از٦٠٠ هزار تن بوده و هدف از سروى ادارۀ احصائيۀ مرکزى، يک اقدام سياسى و ضعيف ساختن سهم مردم باميان در انتخابات آينده و پروژه هاى انکشافى مى باشد.
رييس کميسيون ساحوى انتخابات باميان، مشکل ديگر را نبود دیتابیس و جدول دقیق توزیع کارت های رأیدهی خوانده، گفت که این مسأله باعث بروز دو مشکل تخنیکی دیگر شده است؛ یکی اینکه تعداد رأی دهنده هرمرکز دقیق نیست و توزیع محلات رأیدهی بصورت تقریبی انجام می شود. دوم تعدادی از واجدین شرایط، چندین کارت رأیدهی گرفته اند وشمارى هم اصلاً کارت رأیدهی ندارند.
وى گفت که سطح آگاهی مردم به ویژه درقريه هاى دوردست پايين بوده و نسبت به اهمیت و پروسه انتخابات، هنوزهم مردم نقش اساسی شان را در تشکیل دولت درک نکرده و انتخابات را یک پدیده وارداتی می دانند.
مصباح علاوه کرد که هنوز نقش یک رأی شان در ترقی و پیشرفت کشور برای شان مبهم و نامعلوم است و از طرف دیگر اکثریت فعالیت های مدنی و آگاهیدهی از طرف نهادهای مدنی و موسسات در مرکز بامیان متمرکز و محدود شده است.
رييس کميسيون ساحوى انتخابات باميان، گفت: "مردم فکر می کنند که انتخابات یک پروسه است که در مطرح کردن هویت های قومی و منطقوى، می توان آن را به کار بُرد و رأی شان را براساس قوم و منطقه استعمال می کنند؛ بدون در نظرداشت موثریت و توانایی نامزدان. متاسفانه کاندیداها هم از این خلا سؤ استفاده می کنند و احساسات قومی و منطقوى را برای کسب آرای زیادتر داغ تر می سازند."

  • یکی از مشکلات دیگر را مداخله زورمندان در پروسه انتخابات دانسته گفت که هنوزهم متأسفانه زورمندان محلی در بامیان حضور دارند که می خواهندرأی مردم را براساس خواست و اراده خودشان جهت دهند و تلاش میکنند از هر راه ممکن در پروسه انتخابات نفوذ کنند.
  • علاوه کرد که تشویش از رقابت های منفی يکعده از کاندیدان و احزاب سیاسی در بامیان، رقابت های منفی میان کاندیدان و احزاب سیاسی، از یکطرف سبب نقض قوانین واصول انتخاباتی می شود و از سوی دیگر، هرکدام در تلاش نفوذ کردن در میان کارمندان انتخابات می گردد که تأثیر منفی بر نتایج و شفافیت انتخابات می گذارد.

رييس کميسيون ساحوى انتخابات باميان، توزیع غیرمعیاری مراکز و محلات رایدهی در بامیان؛ کمبود مراکز ومحلات رايدهى و کوهستانی بودن و دورى قریه ها از همديگر را از مشکلات ديگر در برابر انتخابات آينده دانسته، گفت که ايجاد مراکز رايدهى بر اساس فورمول شهری تطبیق شده بود، که این مسئله سبب محروم شدن بسیاری از رأی دهندگان دوردست از استفاده رأی شان شده است.
اما وى گفت که باوجود اين مشکلات، مردم در انتخابات رياست جمهورى وشوراهاى ولايتى١٣٩٣  حضور فعال داشتند و بصورت کل ١٧٤ هزار رأیدهنده اشتراک کردند که از آن جمله، حدود يکصد هزار آن مردان و بقيه را زنان تشکيل ميدادند.
مصباح افزود که در باميان ١٨٨ مرکز رأیدهی و ٥٩١ محل رأیدهی موجود است و تفاوت انتخابات های گذشته با انتخابات سال جاری نیز به صورت کلی به عنوان مهمترین تفاوت ها در کمیت انتخابات؛ حضور مردم در کل نسبت به انتخابات های قبلی بیشتر و پرشور تربود.
وى افزود با آنکه حضور کمی زنان در مقایسه با انتخابات های گذشته در بامیان پر رنگ تر بود؛ اما بازهم عواملى چون دوری مراکز و محلات رایدهی از قریه ها، پائین بودن سطح آگاهی شان و سلب اراده سیاسی و اجتماعی آنان از طرف مردان خانواده، مناسب نبودن فضای جوی در حضور زنان به پای صندوق های رأی تأثیرگذار بوده است.
رييس کميسيون ساحوى انتخابات باميان گفت که تعداد اوراق باطل شده  در انتخابات سال جارى، نسبت به دوره های قبلی کمتر بود و مسأله گزینش بهترین کاندیدا هم در بین حلقه های فرهنگی، جوانان و تعدادى از مردم مطرح بوده است.
مصباح خاطرنشان کرد با وجودى که تشویش از وخامت وضعیت امنیتی، سرحد مشترک بامیان با ولایت پروان و بغلان و مشکلات امنیتی راه های مواصلاتی بامیان - کابل تاثیر منفی بر پروسه انتخابات ١٣٩٣ در باميان داشت؛ اما درک اهمیت انتخابات نسبت به انتخابات های قبلی در بين مردم برجسته تر بود و مردم رسالت خود را در برابر اين پروسۀ ملى انجام دادند.
گفتنى است که قرار است انتخابات پارلمانى، در ماه ثور سال ١٣٩٤ برگزار شود؛ اما گزارشاتى هم وجود دارد که ممکن است انتخابات در وقت معين آن داير نگردد.

 

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.