تاجران افغان از پاکستان امنیت و مصوونیت وسایط شان را می خواهند

کندهار (پژواک، ٧ دلو٩٣): مسوولین اتاق تجارت ولایت کندهار و تاجران میوه می گویند تا زمانی که پاکستان برای افغانستان امنیت و مصوونیت دریوران و وسایط نقلیۀ افغان ها را تضمین نکند، تجار افغانی نمی خواهند که محصولات شان را در وسایط خود به بندر واگۀ آن کشور برسانند.
مسوولین وزارت تجارت افغانستان و پاکستان، در آخرین جلسۀ خود که دو هفته قبل میان دو کشور براساس توافقنامۀ ترانزیت برگزار شده بود، فیصله شد که تجار افغانی می توانند محصولات افغانی را به هندوستان توسط وسایط نقلیۀ افغانی، تا بندر واگۀ پاکستان برسانند.
بندر واگه، در مربوطات شهر لاهور در ایالت پنجاب پاکستان موقعیت داشته و مرز مشترک هندوستان و پاکستان می باشد.
قبل از این، محصولات افغانستان میوۀ خشک و تازه و سایر اجناس در شهر چمن ایالت بلوچستان پاکستان تخلیه میشد و توسط وسایط پاکستانی، الی بندر واگه منتقل می گرديد.
مسوولین اتاق تجارت کندهار و تجار، با آنهم این فیصله را یک گام مهم در بخش تجارت می دانند؛ اما برای تطبیق این فیصله، نگرانی شان را از وسایط افغانی که تا بندر واگه می روند، ابراز می کنند.
حاجی نصرالله زهیر رئیس اتاق تجارت کندهار، در مصاحبۀ اختصاصی با آژانس خبری پژواک گفت قبل از این، دو بار پاکستان متعهد شد که وسایط نقلیه افغانی، محصولات افغانی را تا بندر واگه برسانند؛ اما شکل عملی پیدا نکرد. 
وی اضافه کرد که این بارهم مطمین نیست که پاکستان این تصمیم خود را عملی کند؛ چرا که در این مورد مشکل زیاد دیده می شود، که پاکستان برای حل آن ضمانت بدهد.
به گفتۀ نامبرده، در شرایط کنونی تمام اجناس صادراتی تجار افغانی، در قبضه کمپنی های ترانسپورتی پاکستان است و توسط آنان، تا بندر واگه انتقال می گردد.
اگر در بخش ترانزیت فیصله میان افغانستان و پاکستان عملی شود، کمپنی های ترانسپورتی پاکستان برای وسایط افغانی مشکل ایجاد می کنند؛ چرا که آنان این را تحمل کرده نمی توانند که مفاد صادرات اموال تجارتی افغان از دست شان برود.
وی از وزارت های ترانسپورت، تجارت و مالیه خواست که به نگرانی های تجار افغان توجه جدی نمایند و از حکومت پاکستان، ضمانت امنیت وسایط افغانی را بگیرند.
زهیر، از ادارات ذیربط خواست که با مقامات پاکستان، در مورد اینکه وسایط نقلیۀ افغانستان اجازه باید داشته باشد که از آنطر ف نیز اموال تجارتی را به افغانستان انتقال دهند، مذاکره کنند.
به گفتۀ وى، مسوولان سفارت هند در افغانستان، با تاجران افغان تعهد کرده که اگر وسايط نقليۀ افغان ها اجازۀ پاکستان در بخش انتقال اموال تجارتى تا بندر واگه را داشته باشد، هندوستان نيز اجازۀ انتقال  از بندر واگه تا ممبيى و دهلى را خواهد داد.
وى افزود که تاجران افغان در اين صورت خواهند توانست که اموال خود را تا ممبيى و دهلى هندوستان انتقال داده و از آن طرف، دوباره مواد وارداتى را تا افغانستان انتقال دهند.
تجار ميوه هاى خشک و تازۀ کندهار نيز مى گويند که اکنون هندوستان يک مارکيت بزرگ براى هندوستان و افغانستان ميباشد؛ اگر اجازۀ انتقال اموال به وسايط افغانى تا بندر واگه داده شود و امنيت آن تامين گردد، اين يک پيشرفت بزرگ در بخش تجارت خواهد بود.
حاجی عبدالاحد يکى از تاجران ميوۀ تازه در کندهار، به پژواک گفت که لازم است تا مقامات افغان اين موضوع را با جديت با پاکستان مطرح کنند؛ چرا که فيصله هاى قبلى در اين مورد عملى نشده است.
وى افزود از همه مهم اين است که امنيت وسايط نقليۀ افغان و رانندگان، علمى گردد و با مشکلات گوناگون در خاک پاکستان مواجه نشوند.
وى افزود: "٨٠ درصد صادرات ميوه جات خشک و تازه از کندهار به هندوستان صورت ميگيرد و در وسايط پاکستانى، به کرايۀ خيلى بلند تا بندر واگه منتقل ميشود؛ اگر اين فيصله عملى گردد، نه تنها کرايۀ وسايط افغان مناسب خواهد بود، بلکه از خرابى و مفقودى ميوه جات نيز جلوگيرى خواهد شد."
حاجى تورک يکى از تاجران ميوه در کندهار نيز نظر مشابه داشته گفت بار سوم است که مقامات افغان و پاکستان، در مورد انتقال محصولات افغان، در وسايط افغانى تا بندر واگه تعهد ميسپارند؛ اما لازم است که اين در عمل نيز صورت گيرد.
وى گفت که براى انتقال ميوه جات در افغانستان، موترهاى داراى شرايط لازم و ايرکنديشن وجود دارد که ميوه جات را به شکل بهتر انتقال داده ميتواند.
به گفتۀ موصوف، با اين کار علاوه بر باغداران و تجار افغان، شرکت هاى ترانسپورتى افغانى و رانندگان نيز نفع بيشتر خواهند برد.
قابل ذکر است که نخستين سند تجارت و ترانزيت ميان افغانستان و پاکستان، در سال ١٩٦٥ ميلادى ميان افغانستان و پاکستان به امضا رسيد؛ اما ماده هاى اين سند، هيچ وقت عملى نشده؛ چراکه پاکستان به وسايط افغانى اجازه نمى دهد که از شهرهاى چمن و پشاور، به طرف ساير شهرها حرکت کنند.
روابط تجارتى افغانستان و هندوستان، به علت تعذيرات مذکور با مشکل مواجه شده و تجار افغان، همه ساله ميليون هاى دالر خساره مند ميشوند.
اما وزارت تجارت و صنايع کشور، بعد از سفر رييس جمهورغنى به اين کشور ميگويد که پاکستان تعهد کرده که محصولات افغانى به هندوستان، بعد از ماه جنورى سال جارى ميلادى، تا بندر واگه از طريق وسايط نقليۀ افغانى منتقل خواهد شد.
 

 

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.