Badakhshan prisoners end hunger strike

فيض آباد (پژواک،٩ قوس٩٣): اعتصاب غذايى زندانيان بدخشان، با ميانجيگرى شوراى ولايتى خاتمه يافت.

عبدالله ناجى نظرى رييس شوراى ولايتى بدخشان ميگويد که زندانيان بخاطرى که به دوسيه هاى شان رسيدگى نميشود و پايوازهاى شان مدت ها منتظر ميمانند؛ اما نوبت ملاقات نمى رسيد، دو روز قبل اعتصاب کرده بودند.

وى به آژانس خبرى پژواک گفت که شوراى ولايتى، در اين مورد وساطت نمود و محبوسين بعد از آنکه مشکلات و خواسته هاى شان بررسى گرديد، ديروز به اعتصاب خود خاتمه دادند.

نظرى افزود که شوراى ولايتى جديد مى کوشد که نه تنها مشکلات محبوسين، بلکه مشکلات همۀ مردم بدخشان را به گوش مسوولان محلى برساند تا راه حلى براى آن پيدا شود.

نجيب الله باشندۀ ولسوالى شهدا که براى ملاقات برادرش به زندان فيض آباد مرکز بدخشان آمده است، گفت: "ما شب ها و روزها منتظر مى مانيم؛اما برى ما نوبت ملاقات نمى رسه."

وى ادعا کرد که به علت ازدحام پايوازها، يک هفته ميشود که نتوانسته با زندانى خودملاقات کند.

نجيب الله گفت که تا حال دو هزار افغانى مصرف هوتل وى شده و غذايى که براى زندانى خود آورده بود، فاسد گرديده و معلوم نيست که چه زمانى نوبت ملاقات ميرسد.

سمونوال عبدالفتاح مدير زندان بدخشان گفت که مطابق قانون، به پايوازان هفتۀ دوبار اجازۀ ملاقات با محبوسين داده شده؛ اما آنها هفتۀ سه بار اجازه ميدهند تا از ازدحام پايوازها جلوگيرى شده و منتظر نمانند؛ با آنهم محبوسين شکايت دارند.

وى افزود که زندانيان بعد از آن اعتصاب کردند که محافظين محبس، سه سيت موبايل را که منع است، از نزد پايوازان به دست آوردند که ميخواستند آنرا به محبوسين انتقال بدهند.

مدير محبس گفت که خواسته هاى ديگر زندانيان اين بوده که از فرمان هاى عفو رياست جمهورى مستفيد نمى شوند؛ حال آنکه همواره مطابق فرمان عفو، تعدادى از آنها رها گرديده و در مدت حبس شمار ديگرى تخفيف آمده است.

سمونوال فتاح افزود که خواست ديگر محبوسين، اتاق براى پايوازهاى زن بوده که اتاق وجود دارد و سعى ميشود که اتاق هاى بيشترى تخصيص يابد تا زنان به مشکل مواجه نگردند.

در زندان بدخشان، حدود دوصد مرد و ٢٠ زن به ارتکاب جرايم مختلف جنايى محبوس هستند.

گفتنى است که درسه ماه گذشته؛ زندانيان پلچرخى کابل وولايات هرات، باميان، فارياب، جوزجان وبرخى ولايات ديگر نيز بخاطر عدم رسيدگى به دوسيه هاى شان، اعتصاب غذايى نموده بودند.

رييس جمهور اشرف غنى، حدود يکماه قبل به ارگانهاى عدلى و قضايى دستور داده است که دوسيه هاى زندانيان بى سرنوشت را به زودى بررسى کنند؛ در غير آن خودشان به زندان افگنده خواهند شد.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.