مشکلات اساسی در برابر انتخابات آیندۀ بامیان موجود است

باميان (پژواک،۱٩عقرب٩۳): کميسيون انتخابات باميان ميگويد که انتخابات آينده دراين ولايت، باشش مشکل اساسى روبه رو خواهد بود که يکى را مداخلۀ زورمندان در امور انتخابات تشکيل ميدهد.

علی شاه مصباح ریيس کميسیون مستقل انتخابات دربامیان که امروز در محفل آغاز کار اعضاى شوراى ولايتى جديدصحبت ميکرد، گفت که این مشکلات را ناامنی سرحد بامیان با بغلان، ناآگاهی مردم ازاهمیت انتخابات، صعب العبور بودن منطقه و انتخاب غیرمعیاری مراکز رایدهی احتوا ميکند.

وى نبود آمار مشخص رایدهندگان، متمرکز شدن فعالیتهای مدنی در مرکز ولایت، تشویش از رقابت های منفی نامزدان و مداخلۀ زورمندان در امور انتخابات را، از مشکلات ديگرى عنوان نمود.

اما مصباح تصريح کردکه این مشکلات را میتوان با هماهنگی دفتر مرکزی و ساختن یک پلان مشخص و باهماهنگی فعالان مدنی ورسانه اى، علما و ادارۀ محلی از میان برداشت.

ریيس کميسیون مستقل انتخابات در بامیان گفت: "امید واری این است که بامیان در انتخابات آینده، از نگاه شفافیت درصدر دیگر ولایات باشد."

٥٢ تن در باميان نامزد شوراى ولايتى بودند که از اين جمله، هفت مرد و دوزن به شوراراه پیدا کرده اند. از دورۀ قبلی شوراى ولایتی، یک مرد و يک زن به شورا راه یافته و هفت تن ديگر، چهره هاى جديد هستند.

غلام علی وحدت والى بامیان پذیرفت که مشکلات در انتخابات ریاست جمهوری و شوراى ولایتی وجود داشت؛ اما اين مشکلات نسبت به دیگر ولایات ناچیز بود.

وحدت، شروع کار شورای ولایتی جدید را به فال نیک گرفته، ابراز اميدوارى نمود که شورا در کنار ادارۀ محلی، پل ارتباطی خوبی بین مردم و حکومت باشد تا در راستای شفافیت انکشاف و ترقی بيشتر گام برداشته شود.

وى افزود که قرار است دولت ٤٠ درصد بودجه انکشافی را برای ولایات اختصاص بدهد؛ به همین علت شوراى ولایتی فعال و با نظارت دقیق میتواند، شفافیت را در کارها به وجود آورد.

مل پاسوال خدایار قدسی قوماندان امنیۀ بامیان نيز از تامین امنیت انتخابات آینده، به مردم اطمینان داد و گفت که فقط در انتخابات گذشته، یک مورد ناامنی در ولسوالى کهمرد صورت گرفت که عاجل جلو اقدامات تخریبی گرفته شده و محل رايدهى دوباره بازگشايی گردید.

وی گفت یک ماینگذار که قرار بود محل مزدحم رايدهى در مرکز بامیان را هدف قرار بدهد، نيز با ماینش دستگیر شد.

قُدسى اطمینان داد که درمورد تامین امنیت انتخابات شوراى ملى، مردم از لحاظ امنیتی هیچ نگرانی نداشته باشند ونیروهای امنیتی، قادر به تامین امنیت مراکز انتخاباتى خواهند بود.

با این حال، شمارى ازنامزدان حذف شدۀ شوراى ولايتى باميان، انتخابات را پُر از تقلب خوانده، ادعا دارند که حکومت همه فاسد است و از این رو، آنان حتی از شکایت خود منصرف شدند.

ابراهیم خلیل يکتن از آنها به آژانس خبرى پژواک گفت که در انتخابات شوراى ولايتى، ده برابر نسبت به ریاست جمهوری تقلب صورت گرفته؛ اما هیچ کسی آن را بازخواست نکرده است.

وی افزود بخاطرى که کميسیون انتخابات سراسر در تقلب بود، به همین دلیل شکایت هم نکردند؛ زیرا شکایات شان جايى را نمیگرفت.

خليل مدعى است که در ولسوالی پنجاب، حتی آراى وی از صندوق بیرون انداخته شده و حساب نشده است و در مرکز بامیان، ناظرینش از مراکز رایدهی اخراج گرديده بودند.

انتخابات شوراهای ولایتی همزمان با انتخابات ریاست جمهوری، به تاریخ ١٦حمل سال جاری برگزار شد، که درآن، نزدیک به ٢٦٠٠ تن به شمول ۳۰۸ زن باهم رقابت کردند و ازاين جمله ٤٥٨ تن به شمول ٩٧ زن، به شوراهاى ولایتی راه يافته اند.

ادارۀ مستقل ارگان های محلی ميگويد که پس ازمراسم تحليف، شوراهاى ولايتى از طريق انتخابات در مدت ١٥ روز تشکيلات ادارى را تکميل نموده و هر شورا دو تن ازاعضاى خود را به مشرانوجرگه معرفى مينمايد.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.