ملل متحد 'خواهان ادامه' روند بازرسی آراء است

 
کابل (پژواک، ٤ سنبله ٩٣): دفتر هيئت معاونت سازمان ملل متحد (يوناما) می گوید؛ اگر یکی از دو تیم انتخاباتی روند بازرسی آراء را تحریم کند، آنان و ناظران داخلی و بین المللی مشارکت خود را گسترش می دهند تا اعتبار این روند تضمین شود.
یوناما پس از آن موقف خود را در قبال روند جاری بازرسی ارای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان اعلام می کند، که تیم عبدالله عبدالله پس از چاشت امروز هشدار داد در صورتی که "همه خواست های" آنان تا فردا پذیرفته نشود، این روند را ترک و پایان یافته اعلام می کنند.
اما یوناما در اعلامیه منتشره خود گفته است که بازرسی آراء طبق معیارهای که عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی هردو نامزد ریاست جمهوری با آن توافق نموده اند، پیش رفته است و آنان به تاریخ ۲۱ سرطان و ۱۷ اسد تعهد نمودند که نتایج تفتیش آرا را می پذیرند.
یوناما می افزاید: "هرگاه یکی از تیم ها تصمیم بر این بگیرد که در نهائی سازی این روند گستردۀ تفتیش که خود خواسته بودند، سهم نگیرد، در آنصورت ملل متحد و ناظرین داخلی و بین المللی مشارکت خویش را گسترش خواهند بخشید تا اعتبار فعلی این جریان را تضمین کنند."
اعلامیه یوناما به نقل از یان کوبش فرستاده ویژه سرمنشی سازمان ملل متحد می نویسد که "بسیار غیر معمول است که برای طرف های سهیم در رقابت انتخاباتی در طرح ریزی طرزالعمل بازرسی نتایج آرای آن انتخابات این گونه اختیار داده شود ویا در تفتیش فزیکی آرا نقش بالفعل داشته باشند."
یوناما می گوید، چک لیست بازرسی آرا و طرزالعمل باطل سازی بعد از ده روز مشوره های گسترده با هر دو تیم تخنیکی و گنجانیدن دیدگاه های آنها از سوی ملل متحد پیشنهاد گردید.
ملل متحد می گوید، هرچند هیچ یک از تیم ها بصورت کامل با این پیشنهاد توافق ننمودند، اما هر دو نامزد ریاست جمهوری به اطلاع ملل متحد رسانیدند که این معیار ها را به مثابه اساس برای حرکت به جلو قبول دارند.
بر اساس گفته های یوناما، به دنبال این مسئله، تیم اصلاحات و همگرایی پنج نگرانی خود را در خصوص این معیارها آنان با مطرح نمود که بعد از چند روز مشوره، سه نگرانی خود را پس گرفتند.
در اعلامیه آمده است دو نگرانی شامل انتخاب فهرست ۳۰۰۰ صندوق آرا برای بررسی ویژه از سوی تیم اصلاحات و همگرایی بود که پذیرفته شد و"در نهایت هر دو تیم به تاریخ ۱۷ اسد با امضای اعلامیه مشترک توافق نمودند که "پروسه تفتیش را بر اساس معیار های ملل متحد بشمول معیار های تفتیش، بازشماری و باطل سازی عملاً ادامه دهند."   
یوناما می گوید که علاوه بر این بر اساس معلوماتی که در جریان روند بازرسی بدست آمده، این نهاد بخاطر در خصوص اصلاح و بروز ساختن طرز العمل های مربوطه پیشنهاد های تیم اصلاحات و همگرایی را در چندین مورد در نظر گرفته است.
بازرسی ویژه همراه با بازشماری مجدد،  تقلیل معیار نشانی های مشابه اوراق رای دهی از ٢٠ برگه به ١٠ برگه، آموزش دهی دوباره مشاورین برای تشخیص بهتر برگه ها با نشانی های مشابه، سهم ندادن به کارمندان کمیسیون در بازرسی آرای ولایت مربوطه شان، پاسخ دهی به نگرانی های تیم عبدالله در مورد شامل شدن آرای برخی محل ها که در روز انتخابات بسته بودند، از جمله پیشنهادات تیم اصلاحات بوده که به گفتۀ یوناما از سوی آنان پذیرفته شده است.
اما یونام می گوید که آنان از پیشنهاد تیم اصلاحات و همگرایی در خصوص باطل سازی برگه های قات نشده، فکر کرد ولی از این پیشنهاد حمایت نکرد زیرا برگه های دور دوم انتخابات کوچک بودند و به راحتی و بدون قات کردن ممکن بود داخل صندوق شود.
یونام می افزاید روش قبول شده برای نگهداری برگه های رای دهی که به شکل بندل های لوله ای در صندوق می باشند، می تواند باعث محو شدن نشانۀ قات شدگی اوراق گردد.
در حال حاضر ملل متحد یک مسئله جدید مطرح شده از سوی تیم اصلاحات و همگرایی در خصوص احتمال وجود دست نویس مشابه در چندین فورم نتایج را بررسی می نماید. اما، ملل متحد نمونه های شواهد در این ارتباط را امروز بعد از ظهر از سوی تیم اصلاحات و همگرایی بدست آورد.
ملل متحد می گوید همکاری خود را با هر دو تیم انتخاباتی ادامه می دهد تا به هرگونه نگرانی آنها در خصوص تشخیص و جدا سازی آرای تقلبی از آرای معتبر که هدف اساسی پروسه تفتیش است، پاسخ دهد
ملل متحد در اخیر می گوید، توافق روی این اقدامات غیر معمول به منظور احیای اعتماد بالای پروسه انتخابات پس از بن بست ایجاد شده بعد از اعلان نتایج ابتدایی ۱۶ سرطان بود.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.