"همه بايد براى جلوگیری تقلبات، از پروسۀ انتخابات نظارت کنيم"

 
باميان (پژواک،١٥جوزا ٩٣): کميسیون ولايتى انتخابات باميان ميگويد که از ابتدای انتقال مواد حساس، بايد پروسۀ انتخابات تحت نظارت باشد؛ تا از تقلبات و تخلفات جلوگيرى گردد.
درنشستى که امروز بین نمایندگان انتخاباتى، نهادهای مدنی، احزاب سیاسی، مشاهدین، رسانه ها و هردو نامزد رياست جمهورى در باميان برگزار شد، تاکید گرديد که همه فعال بوده و پروسۀ انتخابات را از همين حالا به شکل جدى دنبال نمايند.
عزیزاحمد رسولی ریيس ولايتى کميسیون انتخابات در بامیان، هدف از برگزاری این نشست را هماهنگی بیشتر بین نهادهای ذیربط انتخابات، برای جلوگیری از هرگونه تقلب و تخلف در دور دوم انتخابات عنوان کرد. 
وی افزود که تقاضای کميسیون از تمام نهادهای ناظر، رسانه ها ونمایندگان هردو نامزد، این است که از وقت انتقال مواد حساس از مرکز باميان، تا ختم شمارش آرا پروسه را تعقیب نمایند.
رسولى علاوه کرد که  قرار است پروسۀ انتقال مواد حساس انتخاباتى، به تاریخ ١٩ جوزا از مرکز باميان به ولسوالى ها تکميل شود.
ریيس ولايتى کميسیون انتخابات در بامیان گفت: "تعقیب نمودن پروسه، سبب خواهد شد تا شفافیت بیشتر  و انتخابات سالم تضمین گردد و یک انتخابات شفاف عادلانه وعاری از تقلب وتخلف داشته باشیم."
محسن علی زاده یکی از نمایندگان نهادهای مدنی در بامیان، به آژانس خبرى پژواک گفت که فکر میکند که این بار، همه تصمیم گرفته اند تا انتخابات شفاف باشد و این جای خوشی است.
وی علاوه کرد که هرچند در دور اول انتخابات١٦ حمل بصورت جدی تقلب وجود نداشت؛ اما با آنهم مشکلات امنیتی سبب شد تا در چند محل مشکلاتی به وجود آيد. اين مشکلات شامل حملات راکتى و بمبگذارى در چند محل در ولسوالى کهمرد باميان بود که با وصف آن، مردم به پاى صندوق هاى راى رفتند.
علی زاده گفت: "افزایش و کنترول توسط  ناظرین، مشاهدین و رسانه ها و هماهنگی این نهادها در بین خودشان انتخابات را به سوی یک انتخابات شفاف و بدون عیب سوق میدهد."
 با اینکه آمادگی های بیشتری برای برگزاری دور دوم انتخابات، از طرف کميسیون مستقل انتخابات در نظر گرفته شده؛ اما به گفتۀ برخى مردم، بی انگیزه بودن در انتخابات و زمان فصل کشت و کار و رفتن مردم به محلات و چراندن مواشى، این نگرانی را به وجود آورده که مردم کمتر در دور دوم انتخابات سهم بگیرند.
به همین منظور، دو روز قبل شوراى علماى بامیان، ابلاغیه اى را صادر نمود واز مردم خواست که در این پروسه، بصورت وسیع شرکت نموده و وجیبۀ دینی وملی خود را ادا نمایند.
ریيس ولايتى کميسیون انتخابات باميان گفت که در دور اول، ١٧٠هزار تن در انتخابات شرکت کردند و در دور دوم، برای بیش از دوصد هزار تن آمادگی گرفته شده است.
وی خاطرنشان کرد که آمادگى ديگر کميسيون اين است که در دور اول، ١٨٨ مرکز با داشتن ٤٥٣ محل در سطح باميان فعال بود؛ اما در دور دوم تعداد محلات به ٤٩١ بلند رفته است.
قرار است که دور دوم انتخابات، در ٢٤ جوزا بين دو تيم پيشتاز داکتر عبدالله و اشرف غنى احمدزى برگزار گردد.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.