Quarantining 25pc Badakhshan ballot boxes feared

 
فيض آباد، باميان (پژوک،٢١ حمل٩٣):٧٤ شکايت انتخاباتى در بدخشان ثبت گرديده که درصورت ثابت شدن آن،٢٥ درصد صندوق هاى راى قرنطين خواهد شد.چهار صندوق رايدهى در باميان نيز قرنطین شده است.
عبدالمُصور سيرت،مدير عمومى تحليل و ارزيابى کميسيون شکايات انتخاباتى ولايت  بدخشان ميگويد که  ٤ مورد اين شکايات مربوط نامزدان رياست جمهورى، ٤٠ مورد آن مربوط نامزدان شوراى ولايتى ، ٢٢ مورد عليه  کارمندان کميسيون انتخابات و ٦ مورد را کارمندان دولتى تشکيل ميدهد.  
وى برخى ولسوال ها و قوماندانهاى امنيه را شامل اين کارمندان خوانده، افزود که دو مورد ديگر لت و کوب رايدهندگان توسط افراد غير قانونى بوده است.
 سيرت به آژانس خبرى پژواک گفت که پُر کردن صندوق ها به نفع نامزد مشخص، رنگ نکردن انگشتان رايدهنده، ندادان اوراق شکايات به ناظران توسط کارمندان انتخاباتى و راجستر نکردن نام راى دهندگان شامل اين شکايات و تخلفات است.
وى افزود که که نوارهاى تصويرى و صوتى و اسناد ديگرى که به آنها مواصلت کرده، بيانگر تخطى و تقلب بوده و در صورتى که اين شکايات و تخلفات با دلايل موجه ثابت گردد ٢٥ درصد صندوق هاى راى بدخشان قرنطين خواهد شد.
منبع ميگويد : (( اين قرنطين، بر آراى نامزدان انتخاباتى تاثير بخصوصى خواهد داشت.))
از سوى ديگر محمد رسول عمر، رييس کميسيون انتخابات بدخشان ميگويد که صندوق هاى رايدهى از ١٤ولسوالى اين ولايت به علت صعب العبور بودن راه ها از طريق هوا به فيض آباد مرکز بدخشان انتقال گرديده است.
وى گفت که پروسۀ انتقال صندوق هاى رايدهى از ١٤ ولسوالى ديگر بدخشان جريان دارد و قرار است که تا پايان امروز خاتمه يابد.
به گفتۀ عمر، ١٠٧ خريطۀ محفوظ انتخاباتى از طريق هوا از بدخشان به کابل نيز منتقل گرديده و بقيه در آينده انتقال ميگردد.
بیش از بیست شکایت  انتخاباتی در کميسیون شکایت انتخابات بامیان نيز ثبت گرديده و چهار صندوق قرنطین شده است.
این شکایت ها شامل شش مورد حضور نامزدان شورای ولایتی وکمپاین در روز انتخابات و بقيۀ آن کمبود اوراق رایدهی بوده که در ساعات ظهر روز انتخابات از طرف ناظرین درج کميسیون شکایات انتخاباتی شده است .
نعمت الله طنین ریيس کميسیون شکایات انتخابات باميان به ذکر اين مطلب پژواک گفت: (( ما بر رسی را روی شکایات انتخابات آغاز کردیم وبعد از بررسی شکایات ومشاهده اسناد آن تصمیم خود را اعلان خواهيم کرد.))
وی افزود که تصمیم نهایى در مورد تخطی ها، تقلب وتخلفات در روز انتخابات  از طرف دفتر مرکزی کميسیون شکایات انتخابات گرفته خواهد شد.
طنین ميگويد که چهار صندوق رايدهى از دو مرکز رايدهى شامل چهار محل مردانه و زنان در منطقه اشپشته ولسوالی کهمرد به علت حملات مسلحانه ، قرنطین شده است.
ریيس کميسیون شکایات انتخابات باميان علاوه کرد که شکایات در این مورد چنين درج است که  در روز انتخابات در آن دو مرکز کسی برای  رای  دادن نرفته اما به صندوق ها رای انداخته شده است .
غلام علی وحدت والی بامیان روند برگزاری انتخابات را درين ولايت خوب توصیف نموده ، ميگويد که شرکت وحضور مردم بیش از حد بوده ومردم آسوده خاطر به پاى صندوق هاى راى رفتند.
وی افزود که چالشهايی از قبیل کمبود اوراق رایدهی در ولسوالی های پنجاب ،یکاولنگ  و مرکز بامیان وجود داشته که در بعضی از این مراکز اوراق دوباره فرستاده شده است .
 

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.