مغاره نشينان باميان در انتخابات شرکت ميکنند

 
باميان(پژواک،١٣حمل ٩٣): "بخاطرى رای میدهم که ریيس جمهور آینده در حل مشکل ما مغاره نشینان توجه نماید و ما را از مغاره ها بیرون کرده و براى ما جای مناسب آماده سازد."
 اين، گفتۀ يک زن معيوب مغاره نشين است که در يک مغاره در نزديک مجسمه هاى مخروبۀ بودا در شهر باميان، همراه با پسرش زندگى مشقت بارى را سپرى ميکند.
نیک بخت ٧٥ ساله که از قسمت دست وپا معیوب است، به آژانس خبرى پژواک گفت که در انتخابات شرکت نموده و رای خود را به نفع نامزد مورد نظر خود استعمال خواهد کرد.
وی افزود: "شوهرم در دوران جنگ باشوروی شهید شده وپسر جوانم را نیز طالبان کشتند ومن با یک پسرم بخاطرى که روزگار نداریم، از پانزده سال است که در مغاره زندگی میکنیم."
در مجموع حدود سه هزار مغاره در اطراف اين دومجسمه وجود دارد که از ساليان متمادى بدينسو خانواده هاى بى سرپناه از باميان و برخى ولايات همجوار، در بيش از ٢٥٠ مغارۀ آن پناه آورده و زندگى دشوار و طاقت فرسا را پشت سر ميگذارند.
اين مغاره ها که در زمان بوديزم(قرون٢-٥ ميلادى)  مورد استفادۀ پيروان بودا بود؛ از سال هاى متمادى به پناهگاه بيجا شدگان تبديل شده است. 
با آنهم آنان به اميد اينکه حکومت آينده به مشکلات شان رسيدگى کنند، علاقمند شرکت درانتخابات و رفتن به پاى صندوق هاى راى هستند. 
مرضیه ٤٠ ساله یکی دیگر از این مغاره نشینان گفت: "ما حتى آب نداريم و زندگى مانند حيوانات داريم."
اين زن علاوه کرد که در بيش از يک دهه، حکومت به مشکلات آنان توجه نداشته و آنان اکنون به ریيس جمهور آینده چشم امید بسته اند، که به دل شان رحم افتاده و به حال آنان کمک نماید.
مرضيه افزود که علاقه زیاد دارد  که در انتخابات شرکت نماید وبه کسی رای خواهد داد که بتواند امنیت بیاورد ومردم را از فقر نجات بدهد.
وی در مورد اینکه به کدام یک از نامزدها رای خواهد داد؟ گفت: "رای خوده به تو نموگوم که به کی میدوم."
زهراى ٢٦ ساله مغاره نشین ديگر، از اینکه شوهرش برایش گفته که در انتخابات شرکت نکند، ابراز تاسف نموده گفت که مصمم است تا شوهرش را راضی سازد که به وى اجازۀ شرکت دراين پروسۀ ملى را بدهد.
وی افزود: "شوهرم وقتی صبح طرف کار میرفت، به من گفت که در انتخابات شرکت نکنم؛ چرا که فایده نداره؛ اما من علاقمند رای دادن به کاندید مورد نظرم هستم وتا روز انتخابات، شوهرم را راضی خواهم کرد."
مردان این مغاره نشینان برای پیدا کردن يک لقمه نان، صبحگاهان به بازار بامیان برای مزدورکارى  میروند و به این علت، در وقت مصاحبه در مغاره حاضر نبودند.
اين درحالى است که زلمى رسول، اشرف غنى احمدزى، داکتر عبدالله و گل آغا شيرزى نامزدان رياست جمهورى، در گردهمايى هاى بزرگى در شهر باميان، برنامه هاى خود را به مردم تشريح کرده و وعده داده اند که در صورت پيروزى، باميان را به سوى شگوفايى اجتماعى  و اقتصادى سوق خواهند داد.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.