IEC observer beaten, hospitalised

 
باميان (پژواک،٤ حمل ٩٣): ناظم ساحوی کميسیون مستقل انتخابات در ولسوالى ورث ولايت بامیان، توسط افراد مسلح يک قوماندان محلى، مورد لت وکوب قرار گرفته و راهی شفاخانه شد.
غلام علی آشنا که مسوولیت پنج سایت انتخاباتى در ولسوالی ورث را به عهده دارد، ميگويد که روز گذشته در منطقۀ چوب تومان سرخجوی اين ولسوالى، توسط چهار فرد مسلح لت و کوب گرديد.
آشنا به آژانس خبرى پژواک گفت که افراد مسلح، برای وى هشدار داده اند که اینجا حکومت قوماندان سرهنگ وفا است و باید طبق لایحه همين قوماندان اجراآت شود؛ اما آنها در مورد لایحۀ سرهنگ وفا برايش چيزى نگفتند.
وى ادعا کرد که به اثر ضربات قنداق تفنگ و مشت و لگد، دوقسمت سرش جراحت برداشته، قبرغه اش شکسته و چند حصۀ بدنش کبود شده است و فعلاً در شفاخانۀ ولسوالی ورث بستر میباشد.
اين ناظم انتخاباتى افزود که برای آموزش پنجاه کارمند ساحوی خود به ساحه رفته بود؛ اما درآنجا با این مشکل مواجه شده و در جریان لت و کوب، برایش گفته شده که اینجا قانون وحکومت سرهنک وفا میباشد و باید طبق دستور وی کارها صورت گیرد.
آشنا گفت که نظر به گفتۀ مردم محل، سرهنگ وفا از قوماندانان محمد اکبری وکیل منتخب مردم بامیان در ولسى جرگه بوده و بیش از یکصد نفر مسلح دارد.
عزيزاحمد رسولى رييس دفتر کميسيون انتخابات در باميان، ازين وضعيت ابراز نگرانى نموده، گفت که لت و کوب کارمندان آنان، اثرات منفى در پروسۀ انتخابات خواهد داشت.
وى افزود که در بامیان ١٨٨ سایت دارای بيش از٤٥٠ محل رایدهی وجود دارد که هشت سایت آن،  مورد تهدید متوسط و١٢ سایت، تحت تهدید پایين قراردارد.
رسولى گفت که ديروز پنج موترسايکل سوار مسلح، کارمندان انتخاباتى را در ولسوالى ورث، از موتر پايين نموده و سه تن آنها به شمول آشنا را لت و کوب نموده اند که آشنا در شفاخانه به سر ميبرد.
موصوف افزود که آنها اين نگرانى را امروز در جلسۀ امنيتى، با قوماندانى امنيه مطرح کردند و خواستار جلوگيرى از همچو اعمال افراد مسلح گرديدند.
سمونمل محمد علی لکزی آمر امنیت قوماندانى امنيۀ بامیان گفت که هیئتى را امروز به ساحه فرستاده و نمى دانند که این کار، از سوى چه کسانی صورت گرفته؛ اما موضوع پس از تحقیق هیئت روشن خواهد شد.
وی علاوه کرد: "خودسری کار هرکى باشد، آنرا پیگیری نموده و نمیگذاريم که کسی در مورد انتخابات چالشی ایجاد کند."
عبدالرحمن احمدی سخنگوی والى باميان نيز گفت که قضیه لت و کوب کارمندان انتخاباتى، مورد پیگرد نهادهای امنیتی و مسول قرار گرفته و در آينده جلو چنین کارهای غیرقانونی گرفته میشود.
از جانب ديگر محمد اسماعیل ذکی مسوول شبکه جامعه مدنی و حقوق بشر در بامیان، با ابراز نگرانی از این قضیه به پژواک گفت: "اگر زورمندان چنین مداخلاتى را از حالا آغاز کنند، یقیناً  انتخابات  در بامیان به چالش کشیده خواهد شد."
وی افزود که گروپهای مسلحى که در ساحات ولسوالى ورث فعال اند، تهدید جدی بر سر راه انتخابات بوده و باید در این زمینه تدابیر لازم روی دست گرفته شود.
ذکى علاوه کرد که در انتخابات قبلی نیز قوماندان سرهنگ وفا، چالش ایجاد کرده و مردم را مجبور نموده بود که به شخص مورد نظر وی رای بدهند.
دسترسى براى اخذ نظر اين قوماندان در مورد پيدا نشد.
سه سال قبل نيز شمارى از مردم سرخجوى ولسوالى ورث ادعا داشتند که قوماندان سرهنگ، زمينهاى آنها را غصب نموده و آنان را مجبور به کوچ اجبارى به شهر باميان نموده است.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.