Daikundi optic fibre project launched

 
نيلى (پژواک،٣ سنبله ٩٢): وزير مخابرات، کار پروژۀ فايبر نورى در دايکندى را درحالى افتتاح کرد که اين ولايت، از حيث انترنت و تيليفون مشکلات زيادى دارد؛ اما با تکميل آن تسهيلات لازم فراهم ميشود.
امیرزی سنگین وزیر مخابرات و تکنالوژى معلوماتى، بعد از افتتاح کار اين شبکه در شهر نيلى مرکز دايکندى، امروز(٣ سنبله) گفت که شبکۀ فایبر نوری؛ ولایات مرکزى شامل دایکندی، بامیان و غور را تحت پوشش قرار ميدهد.
وى اين پروژه را براى مناطق مرکزى مهم دانسته، علاوه کرد که هزینۀ آن ١٧ ميلیون دالرامريکايى است که با کمک بلاعوض بانک جهانی، تا دوسال دیگر به پایۀ اکمال میرسد.
محمد ابراهیم صادقی ریيس مخابرات ولایت دایکندی، به آژانس خبرى پژواک گفت که اين شبکه از دايکندى به غور و هرات وصل ميگردد.
صادقى علاوه نمود که مردم دايکندى، از حيث مخابرات مشکل زيادى دارند؛ اما اين مشکلات با تکميل کار فايبر نورى، حل ميشود.
با شبکۀ فايبر نورى که به شکل زيرزمينى و کيبل تمديد يافته، ظرفيت انتقال خدمات تيليفون، انترنت، نشرات تلويزيون و راديو، با  قيمت ارزان و کيفيت بالا در سراسر کشور فراهم ميگردد.
کار تمديد اين شبکه، در سال ٢٠٠٧ ميلادى، از کابل آغاز و به طول٣٣٠٠ کيلومتر، با عبور از ولايات پروان، بلخ، فارياب، هرات و کندهار، دوباره به کابل وصل مى گردد.
فعلاً بيش از٨٠ درصدکار اين پروژه در کشور تکميل شده و قرار است که تا پايان سالجارى به پايۀ اکمال برسد.
حبيب الله دادمنش معاون والى دايکندى نيز به پژواک گفت: "تا جايى که اکثر مناطق ولايات مرکزى، کوهستانى و صعب العبور است، مشکل اصلى مردم را مخابرات و تکنالوژى و ارتباطات تشکيل ميدهد؛ اما خوشبختانه فايبر نورى، سيستم تکنالوژى ثابت است که از طريق آن، ارتباطات دايکندى با ولايات همجوار تامين ميگردد."
به گفتۀ وى، شبکه هاى مخابراتى خصوصى و افغان تيليکام، صرف در مرکز دايکندى فعال است، در ولسوالى کيتى صرف شبکۀ افغان بى سيم فعاليت ميکند و در ولسوالى کجران، هيچ شبکۀ مخابراتى وجود ندارد.
اما معاون والى دايکندى تصريح کرد که با تکميل کار شبکۀ فايبر نورى، نه تنها مشکلات مخابراتى حل گرديده، بلکه تسهيلات انترنت نيز به سطح دايکندى فراهم خواهد شد.
کار پروژۀ فايبر نورى، در ماه جوزاى سال جارى توسط وزير مخابرات در ولايت باميان نيز افتتاح گرديد و پروژۀ امروزى در دايکندى، دنبالۀ اين پروژه را تشکيل ميدهد.
وزارت مخابرات ميگويد که فعلاً ٢٠ ميلیون تن در کشور، از موبایل استفاده نموده ٩٠ درصد مردم دسترسی به تيليفون موبايل و ثابت و٨٠ درصد خانم ها دسترسی به موبایل و تيليفون دارند، که سالانه ٢٠٠ ميلیون دالر عواید به دست آمده و برای صدها هزارتن، از طریق شرکت های مخابراتی، زمینۀ اشتغال فراهم شده است.
اين وزارت، شبکۀ فايبرنورى را به حيث پُل مخابراتى بين کشورهاى منطقه خوانده مى افزايد که افغانستان؛ به کشورهای همسایه مانند تاجکستان، ایران و پاکستان نيز از طریق شبکۀ فايبرنورى وصل است.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.