د کندهار د انګورو په حاصلاتو کې کموالى راغلى

 
 
کندهار(پژواک، ٣ اسد ٩٢): مسوولین اتاق تجارت و شماری از باغداران ولایت کندهار میگویند که حاصلات انگور، نسبت به گذشته کاهش یافته و دلیل آن، یکنوع مرض به نام خاکسترک است.
انگور، یکی از میوه های عمدۀ کندهار به شمار میرود، که در حال حاضر موسم جمع آوری حاصلات آن نزدیک شده است و به پیمانۀ زیاد به کشورهای خارج صادر میشود.
حاجی نصرالله زهیر رییس اتاق وتجارت  کندهار، به آژانس خبری پژواک گفت که امسال از ابتدا تاک ها، کمتر انگور گرفته بودند و از سوی دیگر مرض خاکسترک نیز در آن پیدا شد، که بخاطر دلایل یادشده حاصلات انگور این ولایت کاهش یافته است.
وی افزود: گرچه انگور به شکل کامل آن پخته نشده؛ اما حاصلات انگور در باغ های ولسوالی ها نسبت به گذشته کاهش یافته است.
موصوف گفت: بار بار از وزارت زراعت خواسته اند که برای جلوگیری از مرض یادشده، برای دهاقین در وقتش دوا را توزیع کند، که باغ های شانرا دواپاشی کنند و حاصلات انگور شان بهتر شود.
زهیر گفت که صادرات انگور به خارج، به تازگی آغاز گرديده و همه روزه  از ١٠ تا ٢٠ موتر بارشده و به کشور همسایۀ پاکستان صادر میگردد.
باغداران ولسوالی های مختلف ولایت کندهار نیز میگویند که حاصلات انگور شان، امسال کاهش یافته است.
شمار زیادی از باغداران شکایت میکنند که از یکسو حاصلات انگور شان امسال کم است؛ اما از سوی دیگر در بعضی مناطق، شماری از باغداران از ترس ماین ها به باغ های شان رفته نمیتوانند و نه هم حاصلات آنرا جمع آوری کرده میتوانند.
حاجی فتح محمد یک تن از باغداران منطقۀ موشان ولسوالی پنجوایی، به پژواک گفت که گاهگاه این قسم سال ها می آید، که حاصلات انگور کم و از انار زیاد میباشد؛ و گاه باز حاصلات انار کم و حاصلات انگور زیاد میباشد.
وی افزود که دلیل کاهش حاصلات انگور، امسال مرضى به نام خاکسترک میباشد، که در بسیاری مناطق درتاک های انگور نفوذ کرده است.
 ثناءالله یکتن از باغداران قریۀ منار ولسوالی ارغنداب نیز گفت که حاصلات انگور در ولسوالی شان نسبت به سال گذشته کم میباشد.
وی نیز افزود که ریاست زراعت در این بخش، با آنها کدام کمک نکرده؛ اما به مصارف شخصی شان برای جلوگیرى از این مرض تلاش کرده اند، که چندان موثر تمام نشده است.
وی گفت: این که حاصلات انگور کم است، سر از حال قیمت آن در بازار افزایش یافته و قیمت یک سیر (٤،٥ کیلوگرام) انگور لعل، به ٤ الی ٥ صد افغانی میرسد.
مسوولین ریاست زراعت کندهار نیز میگویند که در حاصلات امسال انگور، کاهش قابل ملاحظه اى آمده است.
شاه محمد معاون مدیریت ترویج این ریاست، به پژواک گفت که این ریاست، آنقدر امکانات و سهولت در دست ندارد، که به باغ های دوردست ولسوالی ها رفته و باغ های مردم را دواپاشی کند.
قابل یادآوری است که سال گذشته، حاصلات انگور بسیار زیاد بود و به پیمانۀ زیاد به کشورهای خارجی نیز صادر شد.
 

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.