از فراه به ارزش يک ميليارد افغانى تربوز صادر شده است

 
فراه (پژواک، ١٦سرطان ٩٢): دهاقين فراه در سال جارى از بابت صادر کردن ٢٥٠ هزار تن تربوز،  يک ميليارد افغانى عايد داشته است.
اين مطلب را انجنیر محمد جعفر کاظمی آمر امور خدمات زراعتی رياست زراعت فراه، به آژانس خبری پژواک بيان کرد و گفت که اين ارقام، در اين رياست ثبت شده است.
کاظمی، تربوز فراه را از نظر کیفیت و حجم در منطقه بی نظیر خوانده، افزود که  بطور اوسط، وزن هر تربوز  ١٢ کيلوگرام بوده وحتی سه سال قبل، یک تربوز در ولسوالی قلعه کاه، به وزن ٦٠ کیلوگرام هم به دست آمد، که دهاقین آنرا به طور نمونه و تُحفه به مقام ریاست جمهوری دادند.
موصوف گفت که از فراه به ساير ولايات کشور، پاکستان و ايران تربوز صادر مى شود؛ اما مشخص نکرد که امسال چه مقدار تربوز از اين ولايت به خارج صادر شده است.
کاظمی افزود که سال گذشته، زارعين تربوز به دلیل نبود بازار براى فروش متضرر شده بودند؛ اما امسال به دليل بازار خوب، قيمت آن نيز افزایش یافته است.
وى گفت که سال گذشته، قيمت يک کيلو تربوز يک افغانى بود؛ اما امسال يک کيلو پنج افغانى فروخته مى شود.
موصوف علاوه کرد که سال گذشته، از بيش از ١٧٠٠٠ هکتار زمين، ٥٤٤ هزار تن تربوز به دست آمده بود که تنها ١٥٠ هزار تن آن صادر شد؛ اما در سال جارى  از ١٥٣٠٠ هکتار زمين، ٥٠٥ هزار تن تربوز به دست آمده که ٢٥٠ هزار تن آن صادر گردیده است.
به گفتۀ وى، سطح کشت تربوز امسال نسبت به سال گذشته به دليل متضرر شدن دهاقين در سال گذشته، پايين آمده است.
کاظمی گفت که سال گذشته، دهاقین به منظور زودتر پخته شدن تربوز، از کود کيمياوى استفاده مى کردند، که تربوز مورد نظر، هم کم وزن بود و هم مزۀ اصلی را از دست مى داد؛ اما  امسال به دليلى کيفيت تربوز بهتر است که دهاقین  انتظار کشيدند تا حاصلات تربوز به صورت طبیعی پخته شوند.
محمدناصر یکی از دهاقین قریه "دُزباد" ولسوالی پشتکوه اين ولايت درحاليکه یک موتر لاری پُر از تربوز را به قصد فروش به ولایت هرات مى برد، در مرکز آن ولايت به پژواک گفت که يک هکتار زمين وى ٤٤ تن تربوز حاصل داشته است.
موصوف، علاوه کرده که او تمام حاصلات خود را در ولایت هرات يک سير (پنج کيلو) را ٣٠ افغانی به فروش رسانده  است.
وى گفت که ٦٠ درصد پول به دست آمده از اين مدرک مفاد خالص است و متباقى، مصارف زراعت وى شده است.
حمیدالله یک تن دیگر از دهاقین قریه "ریگی" مرکز فراه نيز از عاید حاصلات تربوز در سال جارى خرسند است.
 وی گفت که امسال دریاى فراه هم برای مدت طولانی آب داشت و از همین خاطر، مصارف آبیاری کشت نیز کمتر بوده و نفع بيشتر کرده است.
حمیدالله که شش جریب زمین را تربوز کشت کرده و چهل تن تربوز به دست آورده است، گفت که اگر دولت در قسمت اعمار سردخانه و مارکیت با دهاقین همکاری کند، دیگر دهاقین فراه هرگز کوکنار نمی کارند؛ زيرا از عايد کشت تربوز و ديگر ميوه جات و سبزيجات عايد خوبى به دست آورده مى توانند.
اما وی افزود که بيشتر حاصلات دهاقین، به دلیل نبود سردخانه و بازار فروش، ضايع مى شود.
سال گذشته، دهاقین کشت تربوز در اين ولايت به دلیل نبود بازار فروش و متضرر شدن، هشدار داده بودند که در سال آینده، کوکنار کشت می کنند و ریاست زراعت فراه نیز سال گذشته، نگران بود که اگر دهاقین به همین منوال متضرر شوند، از کشت تربوز در سال آینده منصرف خواهند شد.
اما انجنير کاظمی افزود که چون امسال بازار فروش خوب بوده و دهاقین مفادکرده اند، وی امیدوار است که در سال آینده نيز دهاقین بیشتر تربوز کشت کنند.
فراه که سال گذشته با پیشی گرفتن از قندهار، دومین ولایت دارای بیشترین سطح زیر کشت موادمخدر بود، در سال جاری نیز با افزایش کشت کوکنار مواجه است.
بر پایۀ آمار اداره مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد، سال گذشته بیش از ٢٧ هزار و ٧٠٠ هکتار زمین دراین ولایت، به کشت کوکنار اختصاص یافته بود که نسبت به شش سال قبل ازآن، ١٧ هزار هکتار افزایش را نشان می داد.
در فراه معمولاً سه نوع تربوز به نامهای سفید، ابلق و سیاه  و بیشتر در قریه هاى مرکز فراه و ولسوالى های پشت کوه، پشت رود، بالابلوک و خاک سفید کشت مى شود.
فراه، یکی از ولایات زراعتی کشور است که بیش از ٨٠ درصد  مردم آن مصروف زراعت هستند.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.