جشنوارۀ راه ابريشم در باميان گشايش يافت

 
باميان (پژواک،١٣سرطان٩٢):پنجمین جشنواره راه ابریشم با اجراى برنامه های متنوع تفريحى و به هدف رشد توريزم  درولايت باميان به راه افتيد.
اين جشنوارۀ سه روزه، شب گذشته آغاز شده و در آن،برنامه های مانند کنسرت های محلی، بازی های محلی، تیاتر وورزش های محلی از قبیل بزکشی، ریسمان کشی نمایشگاههای صنایع دستی وفرآورده هاى حیوانی به نمایش گذاشته میشود . 
در اين محافل و بازى ها صد ها تن شرکت نموده و از آن لذت مى برند.
جشنواره راه ابریشم به این علت نامگذاری شده است که جاده ابریشم از مسیر بامیان عبور میکند ودر قدیم کاروانهای تجارتی از این طریق آسیای میانه را با کشورهای آسیايی واروپای وصل میساخت.
این جشنواره از طرف بورد توریزم بامیان که در چوکات ریاست اطلاعات وفرهنگ آن ولايت فعاليت دارد، بخاطرانکشاف صنعت توریزم راه اندازی گرديده تا سیاحان بیشتری را به این ولایت جذب نمایند.
محمد کبیرداد رس رييس اطلاعات وفرهنگ باميان به آژانس خبرى پژواک گفت که هدف از اين جشنواره، معرفی بامیان به عنوان ساحات توریستی  وجذب بیشتر توریستان ملی وبین المللی است.
وی که ریيس بورد توریزم بامیان نيز است، هدف دوم آنرا معرفی سنت ها ،رسم ورواجها وآبده های تاریخی بامیان وصنایع دستی عنوان نموده، ميگويد: (( با معرفی آن هم اقتصاد خانواده ها بلند خواهد رفت وهم توریستان علاقمند به باز دید از این ولایت خواهند شد .))
حبیبه سرابی والی بامیان انکشاف صنعت توریزم را یکی از اهداف استراتیژیک خوانده ،گفت که تنها ظرفیتى که بامیان دارد واقتصاد بامیان را رشد میدهد همین آبده های تاریخی وساحات دیدنی وباستانی آن است.
خانم سرابى افزود که تمام مردم بامیان باید در تلاش باشند که زمینه را برای توریستان مهیا سازند تا علاقمند گردند وبه بامیان سفر نمایند.
سعید مُصدق خلیلی معین فرهنگی وزارت اطلاعات وفرهنگ که به باميان سفر نموده، ميگويد: (( صنعت توریزم عواید ملی را بالا برده واکثر کشورها از ناحیه توریستی عوايد خوبی  دارند .))
وی گفت که فعلا هم در بامیان ظرفیت خوبی پیدا شده وهوتلهای مجلل ساخته شده تا پذیرايى از مهمانان خارجی صورت بگیرد .
وی افزود که در سال گذشته هفتاد هزار توریست خارجی وداخلی  تنها از بند امیر وبیش از دوهزار توریست از ساحات دیگر سياحتى بامیان دیدن کرده اند.
محمد حسین یکی از هوتلداران شهر بامیان که در این جشنواره شرکت کرده ، گفت که بر گزاری این جشن بسیار خوب است، مردم لذت میبرند وبرای هوتلداران هم خوب است، مسافر در این شب وروزها زیاد به بامیان می آید ودر هوتل ها جا بجا میشوند.
وی ميگويد: ((جدا از پيسۀ آن، خوبیش ای اس که در اى سه روز کاملاً سات تیری میشه .))
برنامه های جشنواره راه ابریشم که سه روزه میباشد چنین تدوین شده است .
اين جشنواره شب گذشته بااجراى کنسرت ها وسخنرانی در هوتل نوربند قلعه شهر باميان آغاز شده و قرار است که امروز  با موسیقی ونمایشگاههای صنایع دستی در هوتل گرځندوی دنبال شود.
مسابقه بزکشی در حوض شاه یکاولنگ و اجراى کنسرت  محلى در بند امیر به روز( جمعه) و کنسرت در باغ زنانه ساحه توریستی شهر ضحاک مرکز باميان به روزشنبۀ آينده، نيز بخشهاى ديگر اين جشنواره را تشکيل ميدهد.
اين پنجمين جشنواره اى است که همه ساله درباميان داير ميشود و يکى از اهداف مهم آن رشد صنعت توريزم مى باشد.
باميان يکى از ولاياتى است که دو مجسمۀ مخروبۀ بودا و بند امير که داراى هفت بند طبيعى و زيبا و دلکش است و به ( اولين پارک ملى افغانستان) مسمى شده است، بر تاريخى و باستانى بودن آن دلالت ميکند.
مجسمه هاى بودا که قدامت ١٦٠٠ ساله داشته و يکى از شاهکار هاى زمان بوديزم است؛ در زمان حکومت طالبان(١١مارچ ٢٠٠١ ميلادى )،تحت اين نام که موجوديت بُت به معناى شرک است، در پی دو شبانه روز حملۀ متواترو آتشباری سنگين، منهدم گرديدند.
مجسمۀ بزرگ صلصال با ارتفاع ٥٣ متر و مجسمۀ کوچک بنام شمامه باارتفاع ٣٥ متر در دل کوه تراشيده شده و در مسير جاده قديمی ابريشم درتقريباً سه کيلومترى شمال شهر باميان قرار دارد. بودايى ها در ( قرون٢-٥ ميلادى) زيست داشتند.
اين دو مجسمه به حيث عجايب جهان، ثبت یونسکو( سازمان فرهنگى ملل متحد( است.
در کنار آن،شهرغلغله،شهرضحاک،چهل برج ،درۀ اژدر، منطقۀ فيروزبهار، استوپۀ کليگان و قلعه هاى   "چهل برج" گوهرگين، کافرى، چهل دختران ، چهلستونو شهر شاهی  ساحات ديگرى  است که توجه سياحان داخلى و خارجى را بخود جلب نموده و سالانه دولت و مردم از درک توريزم،عوايد خوب بدست مى آورند.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.