News Events; Construction; People; Afghans; Men; Provinces; Ghazni; Sport;

شهرغزنى (پژواک،٥دلو٩٠): والى غزنى ميگويد که کار ده پروژۀ بزرگ انکشافى، جهت آمادگى براى سال ٢٠١٣ ميلادى آغاز خواهد شد.
موسى خان اکبرزاده والى غزنى، به آژانس خبرى پژواک گفت که کارهاى ابتدايى اين پروژه ها تکميل گرديده و در فصل بهار سال آينده، کارهاى ديگر آن نيز آغاز خواهد شد.
قرارگفتۀ نامبرده، در جمع پروژه هاى متذکره؛ بزرگترين آن، پروژۀ مرکز ثقافت اسلامى ميباشد و پروژۀ قيرريزى ٣٠ کيلومتر سرک مناطق مختلف شهر نيز در پلان است.
موصوف گفت که در پروژۀ ثقافت اسلامى؛ مسجد جامع، بازارسرپوشيده، جمنازيوم، مهمانخانه، هوتل و شمارى پروژه هاى ديگر نيز شامل اند.
والى افزود که کار پروژۀ ميدان هوايى نيز رو به به تکميل شدن است، که درسال جديد خورشيدى، کارهاى عملى آن آغاز خواهد شد.
به گفتۀ نامبرده، کار تمام پروژه ها همزمان آغاز و بيست ميليون دالر هزينه خواهد برداشت، که ده ميليون آن را حکومت و متباقى را اعانه دهندگان جهانى مى پردازند.
غزنى، در نشست وزراى کشورهاى اسلامى منعقدۀ سال ٢٠٠٧ ميلادى در ترابلس ليبا؛ براى سال ٢٠١٣ ميلادى، به پايتخت تمدن جهان اسلام مسمى گرديد.
کميسون آمادگى براى سال ٢٠١٣ ميلادى که شش وزارت سکتورى نيز درآن عضويت دارند، محمد قسيم فهيم معاون اول رئيس جمهور رئيس اين کميسون بود و وزارتهاى ماليه، اطلاعات و فرهنگ، زراعت و مالدارى، آب و انرژى، شهرسازى و امور زنان در آن عضويت دارند.
به اساس فيصلۀ شوراى وزيران، رياست هاى محلى وزارت هاى متذکره در غزنى، از اين کميسيون نمايندگى نموده و رئيس آن، والى غزنى خواهد بود.
حميدالله سرورى رئيس اطلاعات و فرهنگ غزنى گفت: اکنون که صلاحيت به ادارۀ ولايتى واگذارشده، کارهاى آن شدت خواهد يافت و از کارهاى تمام پروژه ها، به طور درست نظارت صورت خواهد گرفت.
قرارگفتۀ نامبرده، تطبيق پروژه ها و نظارت بر کار آنها از مرکز دشوار بود، که با اين کار اهالى غزنى نيز بى باور شده بودند.
ناظرين، انتقال کميسيون سال ٢٠١٣ ميلادى را به غزنى، براى انکشاف امور نهايت مؤثر تلقى ميکنند.
محمدگل کوچى نويسنده و کارشناس مسايل اجتماعى، به پژواک گفت که از سال ٢٠٠٧ الى ٢٠١١، هيچ کار صورت نگرفته است؛ وى عامل آن را کارشکنى کميسيون و دورى از منطقه عنوان کرد.
موصوف افزود که تنها سال گذشته، يک اندازه کار صورت گرفته است، که با آغاز کار کميسيون درغزنى، کارهاى آمادگى براى سال ٢٠١٣ منظم و تسريع خواهد شد.
شايان ذکر است که تعهدات و پلانهاى مشابه، در گذشته نيز مطرح شده بود؛ اما اين کار دو ماه بعد که فصل کار غزنى آغاز ميگردد، برملاخواهد شد که پروژه هاى شامل پلان، چه مقدار پيشرفت ميکنند.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.