هرات پس از کابل، دومین ولایت پرجمعیت افغانستان محسوب مى شود که در غرب کشور قرار دارد و با ممالک ایران و ترکمنستان هم مرز است.
هرات، از جمله ولایاتی است که سرشار از ذخایرمنابع طبیعی بوده و بیشترین معادن این ولایت، دور از  مرکز شهر و در ولسوالی ها قرار دارد.
به گفتۀ انجنیر عبدالجمیل الیاسی رییس عمومی معادن هرات، معادن این ولایت شامل مس، آهن، زغال سنگ، مرمر، لیتیوم، نمک، گچ و سنگ های قیمتی می باشد.
براساس تقسیم بندی ریاست معادن و پطرولیم هرات، معادن این ولایت به سه دستۀ بزرگ، متوسط و کوچک تقسیم شده است.
 معادن مس، لیتیوم، طلا، زغال سنگ و سرب؛ از جمله معادن بزرگ و مهم این ولایت محسوب می شود که در ولسوالی های چشت، رباط سنگی، غوریان، پشتون زرغون و گذره قرار دارد.        
 بر پایۀ معلومات نشر شده از سوی این ریاست؛ ٢١ معدن به ویژه معادن سنگ مرمر، سنگ چونه، گچ، نمک، سنگ نیکا، زغال سنگ، و سنگ های تعمیراتی در اين ولايت موجود است، که ٤٠ درصد از آنها بهره برداری واستخراج گردیده و سالانه عواید هنگفتی به بودجۀ دولت از این طریق واریز می گردد.
معدن مس شیدا:
معدن مس شیدا، از معادن بزرگ این ولایت محسوب می شود که در ولسوالی چشت شریف قرار دارد و طول آن، بین۱۵۰-۲۴۰۰متر و عمق آن به  ۲٫۴-۸متر می رسد. ظرفیت مس این معدن، حدود پنج ميلیون تُن مس با عیار۱٫۱ تخمین شده است.
این معدن در٦٥کیلومتری جنوبشرق شهر هرات موقعیت داشته و مساحت آن ۲۵۰ کیلومتر مربع برآورد می شود.
مطالعات ابتدایی این معدن، بین سال های۱۳۳۹ الی۱۳۵۱ هجری شمسی توسط متخصصین روسی، آلمانی و امریکایی صورت گرفته است.
 طلای چشت:
این معدن، در ولسوالی چشت شریف و در ۱۲۵ کیلومتری شرق شهر هرات موقعیت دارد. معدن طلای چشت شریف، در ۱۲سرطان۱۳۸۴ از سوی متخصصین وزارت معادن و پطرولیم شناسایی گردیده است.
به گفتۀ وزارت معادن و پطرولیم، نمونه های اين معدن كه در سال ۱۳۸۴ هجری شمسی كشف شده بود، به آزمایشگاه های بین المللی منتقل گرديده و بعد از آزمایشها معلوم شد كه در هر يکهزار کیلوگرام مواد این معدن، يک کیلوگرام طلا وجود دارد که این، بهترین نمونه از معادن طلاى کشور می باشد.
سنگ مرمر :
براساس مطالعات وزارت معادن و صنایع درسال ١٣٥٥، گمان می رفت که چهار نوع سنگ مرمر سفید، نباتی، ابره و گرانیت به طول ٥٠٠ متر و عرض ١٠٠ متر با کیفیت بالا در ولسوالی چشت شریف وجود دارد که حجم آن، نه و نیم ملیون متر مکعب است؛ اما بررسی های تازه نشان می دهد که  طول این معادن، بیش از بیست کیلومتر می باشد.
منابع محلی می گویند که صادرات سنگ مرمر چشت شریف؛ به کشورهای ایتالیا، هندوستان، چین، ترکمنستان، ترکیه، تایوان و اندونیزیا از سال جاری( ۱۳۹۳) آغاز شده است.
زغال سنگ سبزک:
معدن زغال سنگ سبزک یا معدن مسجد چوبی، در ۱۰۵ کیلومتری شمالشرق هرات و در ولسوالی کرخ موقعیت دارد. بر اثر مطالعات مقدماتی، این معدن به وسعت هشت کیلومتر مربع در دهۀ ١٣٤٠ شمسی از طرف زمین شناسان افغان، به همکاری متخصصین اتحاد شوروی سابق تثبیت گردید. ذخایر اولیۀ این معدن در حدود ١١ میلیون تن برآورد شده است. گفته می شود که زغال سنگ این معدن، سال ها قبل به صورت غیرفنی استخراج می گردیده است.
بنابر معلومات انجنير عزیز رئیس معدن سبزک، ذخایر این معدن بیشتر در عمق و امتداد معدن وجود دارد و احتمالاً از ١٠٠میلیون تُن تجاوز خواهد کرد. بر مبنای قراردادی که با کشور چک اسلواکی در سال ۱۳۵۵ــ١٣۵۶ به امضا رسید، به ارزش ۱۵میلیون دالر و سپس در سال ۱۳۵۹ به ارزش نه میلیون دالر وسایل و تجهیزات تخنیکی برای استخراج زغال سنگ از این کشور خریدارى شد. کار مطالعه و تثبیت زغال سنگ، در کتگوری های A+ B + C  در سالهای ۱۳۵۷ تا سال ۱۳۶۲صورت گرفته است. 
سمنت:
 این معدن که یکی از جمله معادن غنی کشور می باشد، در شمالغرب شهر هرات در ولسوالی زنده جان موقعیت دارد؛ معدن سمنت هرات، از بزرگترین منابع تولید سمنت در کشور میباشد که نوعیت سمنت آن پولیتلین است؛ این سمنت در میان انواع مختلف سمنت‌ها از درجۀ مقاومت بالاتری برخوردار است.
قرار بود کار این پروژه در سال ۱۳۹۰ بعد از منظوری قرارداد از سوی شورای وزیران، توسط یک کمپنی ایرانی به نام "پیشگامان صنعت مجد" آغاز گردد و کمپنی متذکره، متعهد به سرمایه گذاری تخمیناً مبلغ ۱۵۰ ميليون دالر در این زمینه بود؛ اما بنابر عدم آغاز کار از سوی کمپنی متذکره، این قرارداد در سال ۱۳۹۱ فسخ گردید.
آهن:
معدن آهن هرات، از جمله بزرگترین معادن کشور محسوب می شود. براساس معلومات ریاست معادن و  پطرولیم ولایت هرات؛ این معدن در ولسوالی غوریان موقعیت داشته و هم مرز با کشور ایران می باشد. بر پایۀ یافته های آژانس خبری پژواک؛ ایران از بخشی از این معدن که در خاک این کشور قرار دارد، استخراج می کند؛ اما در بخش افغانستان تا کنون برای استخراج قرارداد نشده است.
همچنان منابع محلی می گویند که ٤٠ درصد معادن کوچکتر ولایت هرات که شامل نمک، گچ، چونه و نیکا  می باشد، به بهره برداری سپرده شده است.