ولایت غور، از ولایات مرکزی افغانستان بوده و در بین ولایات هرات، دایکندی، فاریاب، فراه و جوزجان موقعیت دارد.
ولایت غور، یکی از ولایات کوهستانی و مملو از معادن است؛ هرچند کدام سروی دقیق در این ولایت صورت نگرفته که به اساس آن، ارقام دقیق پیرامون معادن ارائه گردد؛ اما به اساس معلومات مردم محل و آمریت معادن این ولایت، ظواهر معدنی احجار قیمتی، نیمه قیمتی، فلزات و غیرفلزات در این ولایت موجود است.
به اساس معلومات وزارت معادن و پطرولیم و نظر به سروی انجام شده در سال ١٩٧٢ میلادی؛ درمنطقۀ  نعلبندان این ولایت، معدن سرب وجست به طول ٨٥٠ وعرض٣- ٩ متر وجود دارد که ذخایر آن، بالغ بر ١٣٠ هزارتُن میشود.
همچنان به اساس سروی سال ١٩٦٠ میلادی، که توسط روسها صورت گرفته، در منطقه پل هریرود این ولایت، ذخایر آبهای نا یتروجن دار وجود دارد.
١- مرکز ولایت (شهر فیروزکوه):
در مرکز این ولایت، ظواهر معدنی زغال سنگ و سرب در منطقه الله یار در چند نقطه و جود دارد، برعلاوه در منطقه مرغاب، ظواهر احجار قیمتی دیده شده است؛ همچنان معادن سیماب، نمک، زاک، زمج و طلا در مناطق مختلف آن وجود دارد؛ اما به اساس معلومات آمریت معادن این ولایت، بسیاری نقاط  این ولایت که در آن، معادن وجود دارد، ناامن بوده و زمينۀ رفتن انجنیران به آن منطقه غرض سروی و تحقیق روی معادن، وجود ندارد.
٢- ولسوالی لعل:
دراین ولسوالی، در چند نقطه ظواهر معدنی سرب دیده شده که به تحقیق بیشتر نیاز دارد؛ ولی تا کنون در این ولسوالی فعالیت های معدن کاری انجام نشده است.
٣- ولسوالی دولتیار:
به اساس معلومات آمریت معادن ولایت غور در منطقه اى به نام شینیۀ این ولسوالی، ظواهر معدنی سرب موجود است که استخراج آن، مفید میباشد؛ اما به سروی و تفحص بیشتر ضرورت دارد و تا هنوز در این قسمت، کدام سروی صورت نگرفته است.
٤- ولسوالی دولینه:
در این ولسوالی، برعلاوه موجودیت ظواهر معدنی سرب، ذخایر بزرگ گچ نیز موجود است که هرگاه به قرارداد سپرده و استخراج شود، عواید زیادی از درک این معادن به خزانۀ دولت واریز خواهد شد؛ اما تا کنون روی این معادن کدام سروی و تحقیق صورت نگرفته و به قرارداد سپرده نشده است.
٥- ولسوالی پسابند:
‌‌ولسوالی پسابند، از جمله مناطق سردسير این ولایت است که در زمستان پوشیده از برف می باشد و در فصل زمستان، فعالیت های معدنکاری در آن مشکل است. در این منطقه نیز ظواهر معدنی سرب به مشاهده رسیده، ولی به تحقیق و بررسی بیشتر در این قسمت نیاز است.
٦- ولسوالی شهرک:
در این ولسوالی، ظواهر معدنی معادن متعددى چون گچ، زغال سنگ، ابرک و نمک طعام به مشاهده رسیده است که از جمله مواد معدنی ذکر شده، صرف معدن نمک آن به قرارداد سپرده شده که کار استخراج آن جریان دارد.
٧- ولسوالی تولک:
به اساس معلومات آمریت معادن این ولایت، در ولسوالی تولک ظواهر معدنی سرب و جست، سنگ مرمر، سنگ رخام، ظواهر معدنی ازوریت(ازوريت يکی از ترکيبات مس است که با اغلب ترکیبات مس دار در معادن، یکجا پیدا می شود) و بعضی از احجار قیمتی دیگر نیز در این منطقه دیده شده که استخراج آن، مفید بوده و باعث افزایش عواید دولت می شود.
از سویی هم، چون این ولسوالی هم مرز با ولایت هرات است و راه های مواصلاتی و ترانسپورتی آن، نظر به سایر ولسوالی ها سهل تر است، به این اساس متشبثین خصوصی بیشتر علاقه دارند تا در این ولایت به سرمایه گذاری بپردازند  و به همین دلیل، میتوان گفت  که آیندۀ خوب اقتصادی در رابطه با معادن این ولسوالی پیشبینی میشود.
به اساس معلومات اداره معادن این ولایت؛ معادن سرب و جست زرقتل، ازوریت مالحصار و زغال سنگ دای، از جمله معادن بزرگ در این ولایت اند که از سوی وزارت معادن به داوطلبی گذاشته شده و قراراست که در آيندۀ نزدیک، به قرارداد سپرده شده و مورد بهره برداری قرار گیرند.