قلات(پژواک،١٨ حوت ٩٢): مسوولين رياست معادن زابل مى گويند که معادن زياد در مناطق مختلف اين ولايت وجود دارد؛ اما آنها در مورد آن معلومات ندارند و نه هم تاکنون کدام سروى در مورد صورت گرفته است.
حيمدالله رسولىرييس معادن اين ولايت، به آژانس خبرى پژواک گفت که رياست معادن، از يک سال گذشته بدينسو در اين ولايت فعال گرديده است.
وى افزود که تا کنون توانسته اند که فقط معدن سنگ هاى ابرک در ولسوالى دايچوپان را مورد استفاده قرار دهند و استخراج آن را آغاز نمايند.
به گفتۀ رسولى، از اين معدن تا کنون بيشتر از ٢٠٠ هزار افغانى عايد به دست آمده؛ اما در مناطق ديگر تا کنون همچو يک اقدام صورت نگرفته است.
موصوف افزود که معادن طلا، مرمر، لاجورد، ذغال  سنگ  و ساير سنگ هاى قيمتى در ولسوالى هاى دايچوپان، ميزان، نوبهار، شملزو و ساير ولسوالى هاى اين ولايت وجود دارد؛ اما تا کنون از سوى دولت به شکل رسمى سروى نشده است.
رييس معادن زابل گفت: در پلان دارند که يک معدن بزرگ سنگ مرمر را در آينده نزديک در ولسوالى ميزان، به کمک سکتور خصوصى به بهره بردارى بسپارند.
رسول در مورد استخراج غير قانونى معادن افزود که تا کنون در اين مورد، کدام گزارشى را دريافت نکرده است.
وى علاوه کرد که فقط يک اندازه سنگ مرمر از مناطق کوهستانى ولسوالى ميزان، به شکل غير قانونى استخراج ميشود؛ اما آن هم ازسوى کدام گروهمنظم مافيايى نيست.
شمارى از باشندگان زابل مى گويند که معادن، در مناطق مختلف اين ولايت وجود دارد و بايد که مورد استفاده حکومت قرار گيرد.
حاجى اسدالله، يکى از سران قومى ولسوالى ميزان، به پژواک گفت که معدن طلا در زمان سلطنا ظاهرشاه، در ولسوالى آنها تشخيص شده؛ اما تا کنون مورد استفاده قرار نگرفته است.
موصوف از دولت خواست که براى سروى کندن کارى دوبارۀاين معدن با ارزش، تلاش کند؛ تا اين سرمايۀ طبيعى در بخش پيشرفت کشور به کار برده شود.
اگر دولت کدام گام عملى در بخش کندن کارى معادن بردارد، زمينۀ کارى براى  اکثريت جوانان بيکار منطقه مساعد و علاوه بر مسافرت ها به کشورهاى خارجى، از پيوستن آنها با گروهاى مسلح غير مسوول جلوگيرى خواهد شد.
حاجى اسدالله افزود که در ساير ولسوالى هاى اين ولايت نيز تعدادى از معادن، توسط مردم کشف و تخميننً گفته ميشود که معادن کوچک و بزرگ وجود خواهد داشت؛ اما دولت تا کنون آنرا سروى نکرده است.
سعيدزابلى، يکى از باشندگان اين ولايت مى گويد که معدن بزرگ طلاى افغانستان، در ولسوالى دايچوپان اين ولايت ميباشد.
وى به پژواک گفت که استخراج معدن مذکور، در زمان ظاهرشاه جريان داشت؛ اما اين معدن به علت جنگ هاى سه دهه، تخريب و فعلاً هيچ نوع استفاده از آن نميشود.
حاجى امين الله، يکى ازسران قومى ولسوالى شينکى مى گويد که معادن سنگ هاى قيمتى مختلف و ساير مواد ديگر، در اکثريت مناطق زابل وجود دارد؛ اما تا کنون مورد توجه دولت قرار نگرفته است.
موصوف به پژواک گفت که نا امنى، يگانه مانع بزرگ در مقابل کندن کارى معادن ميباشد؛ اما دولت تا کنون در اين مورد کدام فيصله نکرده است.
وى افزود که تا کنون کدام نمونۀ کندن کارى غير قانونى معادن درمنطقۀ آنها ديده نشده؛ اما اگر مورد توجه گروهاى مافيايى قرار گيرد، امکان دارد که با خطرها مواجه شود.
عبدالجليل يکى از باشندگان ولسوالى دايچوپان مى گويد که معادن طلا، مس، لاجورد و ساير سنگ هاى قيمتى در اين ولسوالى وجود دارد.
موصوف به پژواک گفت که اين معادن، در مناطق چله کور ولرزاب ولسوالى دايچوپان وجود دارد و يک نوع سنگ موسوم به شامقصود نيز توسط يکتعداد افراد از مناطق کوهستانى استخراج ميشود؛ اما کندن کاريهاى غير قانونى مذکور، به شکل گسترده نيست و وقت ناوقت صورت ميگيرد.
وى افزود که اگر دولت دربخش استخراج اين معادن، از راه هاى قانونى کار گيرد، از يکسو باعث افزايش عوايد دولت ميشود و از سوى ديگر تاثير مثبت بالاى وضعيت اقتصادى باشندگان منطقۀ خواهد گذاشت.
نسيم هوتک