Pakistan accused of aiding Nangarhar rebels

 
 جلال آباد (پژواک، ٩ سرطان ٩٢): قوماندانى امنيۀ ننگرهار مى گويد که پاکستان، به شکل مستقيم و غيرمستقيم، با مخالفين مسلح در ننگرهار کمک مى نمايد.
اين مطلب را سمونوال معصوم خان هاشمى، آمر امنيت قوماندانى امنيۀ ننگرهار، به تاريخ (٩ سرطان) در مصاحبۀ اختصاصى با آژانس خبرى پژواک ابراز داشت.
 وى افزود که استخبارات پاکستان و شمارى از حلقات ديگر، کمک هاى خودرا اخيراً با مخالفين مسلح در ننگرهار بيشتر کرده اند.
 سمونوال هاشمى گفت که براى آنها به اثبات رسيده که پاکستان، با حلقات مسلح در ننگرهار کمک کرده و آنها را به فعاليت هاى تخريبى تشويق مى نمايد.
 موصوف افزود: "افراد مسلح پاکستانى را بازداشت نموده ايم، اجساد آنها به دست ما رسيده؛ همچو شواهد ديگر نيز داريم که اين کار پاکستان را به اثبات ميرساند."
 به گفتۀ آمر امنيت قوماندانى امنيه؛ قبلاً نيز يکتعداد حلقات مسلح، از سوى پاکستان در ننگرهار تمويل مى شد و فعاليت هاى تخريبى را به اشارۀ آنها انجام مى دادند، فشارهاى شان اخيراً بيشتر گرديده؛ اما پوليس ملى افغانستان و اردوى ملى، توان تحکيم امنيت را دارند.
 وى افزود: "ما نيروهاى آيساف را با خود نداريم؛ اما ميتوانيم که مشکلات امنيتى را به تنهايى از بين ببريم."
 سمونوال معصوم خان هاشمى گفت که مخالفين مسلح و پاکستان، منحيث کشور تمويل کنندۀ آنها، اخيراً تلاش هاى خود را در ولسوالى هاى گوشته، دوربابا، اچين، نازيان، لعلپوره و شمارى از ولسوالى هاى ديگر سرحدى آغاز کرده تا وضعيت امنيتى را اخلال نمايند؛ اما آنها در مقابل آن تدابير محکم امنيتى گرفته اند.
 موصوف افزود که پاکستان ميخواهد تا باشندگان ننگرهار و ادارۀ ولايتى را از طريقى مشغول نمايد و بتواند به تجاوزهاى سرحدى خود به شکل مخفيانه ادامه دهد.
 موصوف افزود: "ما همه چيز را درک کرده ايم؛ اهداف شوم پاکستان هيچ وقت برآورده نخواهد شد."
 موصوف از تمام هموطنان خواست که فريب  گفته هاى کسى را نخورند و با نيروهاى امنيتى خود در بخش تحکيم امنيت همکارى نمايند.
 محمد انور سلطان آگاه امور نظامى نيز در صحبت با پژواک تاييد کرد که حلقات استخباراتى، اخيراً بر کمک هاى خود  با مخالفين مسلح در ننگرهار افزوده اند.
 وى نيز گفت که پاکستان ميخواهد تا باشندگان و اداره ولايتى ننگرهار را  درکشمکش هاى داخلى مشغول نمايد و از اين  طريق اهداف خودرا درسرحد، به آسانى حاصل نمايد.
 وى افزود: "اين درحالى است که پاکستان تا آخرين حد، کوشش خود را آغاز کرده و فراتر از اين، هيچ توان ندارد؛ اما براى ما لازم است که هوشيار باشيم."
 سلطانى از اداره مرکزى خواست تا براى بهبود دوبارۀ وضعيت امنيتى ننگرهار، اقدامات جدى را اتخاذ نمايد.
 قابل يادآورى است که طالبان مسلح، قبل از اين، همچو ادعاها و اتهامات را رد کرده اند.
  اخيراً وضعيت امنيتى ننگرهار، تا يک حد خراب گرديده و به قول يک منبع امنيتى، در یک ماه گذشته تا ٣٠ جنگ کوچک و بزرگ در ولسوالى هاى مختلف اين ولايت رخ داده، که از اثر آن تلفات و جراحات، به ده ها مخالف مسلح وارد گرديده است.