لشکرگاه (پژواک، ٢سرطان ٩٢): مسوولين هلمند مى گويند که وضعيت امنيتى اين ولايت، با تقويت اردوى ملى و کمک مردم، بهتر و قابل اطمينان شده است.
عمرځواک سخنگوى والى هلمند مى گويد که وضعيت امنيتى در اين ولايت، نسبت به چند سال گذشته بهبود يافته است.
وى به آژانس خبرى پژواک گفت: يک زمان امنيت اين ولايت تنها تا لشکرگاه محدود بود؛ اما اکنون روابط بين مردم و دولت با ايجاد شوراهاى اجتماعى محلى، تا حدى زيادى برقرار گرديده، که تاثير مثبت بر وضعيت امنيتى گذاشته است.
به گفتۀ وى، فاصله ميان مردم و دولت، با ايجاد شوراهاى محلى از بين رفته، کارهاى بازسازى و امنيتى نسبى، به هر منطقه توسعه يافته است.
سخنگوى والى افزود که ايجاد پوليس محلى در ولسوالى ها، در تامين امنيت و جلوگيرى فعاليت هاى مسلحانه موثر تمام  شده است.
به گفتۀ ځواک، بدون ولسوالى هاى باغران و ديشو، ادارات تمام ولسوالى ها فعال گرديده و ساحۀ حاکميت دولت نيز با آن توسعه يافته است.
موصوف علاوه کرد که اکثر تاسيسات دولتى، با کمک جامعه جهانى در مناطق تحت حاکميت دولت ايجاد شده، پيشرفت ها در بخش زراعت صورت گرفته و مکاتب گشايش يافته و خدمات مخابراتى تا مناطق دوردست تمديد گرديده است.
سخنگوى والى افزود که تاکنون سرک هاى مواصلاتى ناوه، گرشک، نادعلى، سنگين، کجکى و مارجه قيريزى شده و پلان قيرريزى سرک هاى بقيه ولسوالى ها نيز ساخته شده است.
وى گفت که اکنون پروازهاى داخلى، از ميدان هوايى بست آغاز شده؛ اما در نظر است که پا پيشرفت آن، پروازهاى بزرگ نيز به زودى آغاز گردد.
عمرځواک افزود که تصيم دارد تا پروژه هاى پروسس محصولات زراعتى، پارک هاى صنعتى، پروژه برق کجکى و همچو پروژه هاى ديگر را تطبيق نمايد، که با تطبيق آن وضعيت امنيتى بهتر شده و به وضعيت اقتصادى باشندگان محلى کمک خواهد کرد.
به باور وى، امنيت بدون همکارى مردم، فقط با تلاش هاى سربازان دولتى تامين شده نمى تواند؛ از همين رو ولسوالى ها مورد توجه بيشتر مسوولين قرار گرفته و سفرها جهت رفع نيازمندى هاى مردم آغاز گرديده است.
موصوف علاوه کرد که اکنون وضعيت امنيتى اين ولايت، به سوى مثبت ميرود؛ مردم عام با ارگان هاى امنيتى و کشفى همکارى مى نمايند و به مخالفين مسلح دولت جا نمى دهند، که از اثر آن تحول مثبت در وضعيت رونما شده است.
اما عبدالنبى الهام قوماندان امنيه هلمند، مسلکى بودن پوليس و کمک مردم را يگانه علت امنيت و پيشرفت خواند.
وى گفت که علاوه بر پوليس ملى؛ پوليس سرحدى، نظم عامه و به ويژه پوليس محلى، نقش مهم خود را در تامين امنيت به خوبى ايفا کرده است.
موصوف افزود: در آنعده ولسوالى هاى ولايت هلمند که قدرت آن عملاً با دولت است، پوليس محلى ايجاد شده و وضعيت امنيتى آن، رو به بهبودى ميباشد.
الهام گفت که اکنون تمام امور امنيتى به افغان ها سپرده شده، علاوه بر پوليس؛ اردوى ملى و امنيت ملى رهبرى عمليات ها را بر عهده دارند، که عمليات سنگين يک نمونۀ خوب آن است.
وى افزود که پلانگذارى اين جنگ در سطح منطقه بود؛ اما از سوى نيروهاى افغان بسيار به سرعت  شکست داده شد.
قوماندان امنيه همچنان گفت که مردم منطقه نيز از مخالفين مسلح به تنگ آمده، از دادن جاى و نان به آنها خوددارى و حتى در افشاى آنان با نيروهاى افغان همکارى مى نمايند.
موصوف افزود که اکنون راه پيشرفت، در ولسوالى هايى که تحت حاکميت نيروهاى دولتى قرار دارند، هموار شده، مشکلات و رويدادهاى امنيتى نسبت به قبل کمتر گرديده است.
قوماندان امنيۀ هلمند گفت که تمام نيروهاى امنيتى، از نگاه تجهيز و مسلکى بودن، نسبت به قبل بهتر گرديده و از حمايت مردم برخوردار است.
وى گفت که فقط در راه هاى ولسوالى هاى باغران و ديشو، برخى مشکلات ايجاد ميشود، که با نيروهاى امنيتى ديگر، مشترکاً از آن جلوگيرى مى نمايد؛ اما امنيت مناطق ديگر خوب است.
اما اعضاى شوراى ولايتى هلمند، از وضعيت کنونى امنيتى هلمند نا راض اند و مى گويند که نيروهاى امينتى در امور خود ناکام مانده اند.
فضل البارى فياض معاون شوراى ولايتى گفت که تجهيزات و امکانات موجود نيروهاى امنيتى، توسط مسوولين امنيتى براى منافع شخصى استعمال مى گردد.
موصوف افزود: اگر کدام تغيير در رهبرى نيروهاى امنيتى در هلمند صورت نگيرد، پس دستاوردهاى موجود دربخش امنيت نيز از بين خواهد رفت.
فياض علاوه کرد که تاسيسات و سرک هايى که در چند سال گذشته دربخش معارف، صحت، امنيت و همچنان سرک ها، تعميرات دولتى و تاسيسات ديگر اجتماعى ايجاد شده، خيلى بى کيفيت است.
همچنان راضيه بلوچ عضو شوراى ولايتى، مسوولين امنيتى را در بخش پيشرفت امنيتى ملامت خواند و گفت که وظايف و مردم خود را از اثر مصروفيت در کارهاى شخصى، فراموش کرده اند.
بلوچ افزود که حتى امنيت شهر لشکرگاه مرکز ولايت هلمند تامين نيست.
وى گفت که درجريان يک ماه گذشته، رويدادهاى اختطاف هاى پى درپى، حملات تروريستى و دزدى ها صورت گرفته؛ اما مسوولين از آن چشمپوشى کرده اند.
اين عضو شوراى ولايتى علاوه کرد که در ده سال گذشته، به عوضى که امنيت هلمند بهتر گردد، روز تا روز خراب شده ميرود و دور نيست که يک روز، تنها تا شهر لشکرگاه محدود خواهد شد.
شمس الله صحرايى يکى از سران قومى ساروان قلعۀ ولسوالى سنگين هلمند، وضعيت امنيتى اين ولايت را نسبت به کابل و ولايات ديگر خوب خواند.
به گفتۀ وى، عدم هماهنگى بين نيروهاى امنيتى، يک مشکل بزرگ است.
وى افزود که امور امنيتى، تنها به دوش پوليس ملى ميباشد؛ همکارى لازم با آنها از سوى اردوى ملى صورت نمى گيرد؛ هرچند پوليس ملى امکانات بيشتر در دست دارد؛ اما با مخالفين مسلح از اثر موقف مبهم، جنگ نمى کند.
 اين متنفذ قومى گفت که آرزوها و نيازمندى هاى مردم در ١٠- ١٢ سال گذشته بر آورده نشد؛ فساد، غصب و رشوه در ارگان هاى عدلى و قضايى ادامه يافت، که از اثر آن مجرمين کوچک، محکوم به حبس درازمدت؛ اما مجرمين بزرگ، هنوزهم به شکل آزادانه گشت و گذار مى نمايند.
موصوف افزودکه هم اکنون بيش از ١٢٠٠ تن زندانى در زندان کندهار به سر ميبرند که تمام آنها مجرم نيستند.
حاجى حبيب الله يکى از سران قومى ولسوالى نوزاد نيز از نبود امنيت شکايت نموده گفت که دولت، حتى يک روز براى بهبود زندگى آنها کار نکرده است.
موصوف علاوه کرد که ٩٠ درصد ساحات اين ولسوالى، در تصرف مخالفين دولت قراردارد، که هيچ کارى براى بازسازى و رشد اقتصاد مردم در آن صورت نگرفته است.
حاجى حبيب الله افزود که راه نوزاد باز است؛ اما مامورين دولت و يا هم هواداران حکومت، روى آن رفت و آمد کرده نمى توانند؛ زيراکه اين راه ها توسط طالبان، براى بررسى و تلاشى مسدود ميشود.
عجب گل لالى باشندۀ ولسوالى نادعلى گفت که امنيت اين ولسوالى نسبت به قبل بهتر گرديده، پوليس محلى ايجاد و کارهاى بازساى نيز تا يک اندازه صورت گرفته است.
موصوف افزود که اگرمردم و حکومت، در يک منطقه بين خود مشکل نداشته باشند، پس ايجاد حکومتدارى درآنجا امکان دارد و زمينه براى کارهاى بازسازى مساعد ميگردد.
به گفتۀ وى، از زمانيکه امور امنيتى اين ولسوالى به نيروهاى افغان تسليم و عمليات شبانه نيروهاى خارجى ختم شده؛ وضعيت امنيتى نيز بهبود يافته است.
لالى گفت: هرچند مشکلات در طرفين وجود دارد؛ اما حکومتدارى ولسوالى نادعلى بهتر گرديده و امور آن روز تا روز بهبود مى يابد.
آغا ولى باشندۀ منطقه زيرآباد ولسوالى خانشين به پژواک گفت که امنيت نسبى در اين ولسوالى وجود دارد، سطح رويدادها کم، و جلو فعاليت هاى طالبان مسلح در آن گرفته شده است.
 وى افزود: بخاطرى تامين امنيت هرچه بيشتر در اين ولسوالى لازم است که مکاتب، مراکزصحى، تاسيسات دولتى، کانال ها، سرک هاى تخريب شده و ساير پروژه هاى عام المنفعه تطبيق گردد؛ تا مردم از بيکارى نجات يابند و از نگاه اقتصادى به پاى خود ايستاده شوند.