مزار شریف (پژواک، ۳سنبله ۹۸): مسئولین کميسیون انتخابات در بلخ میگویند که در این ولایت، از جمله ۳۱۵ مرکز راى دهی، نصف آن از اثر نا امنی بسته خواهد بود.
قرار است که انتخابات ریاست جمهوری، بتاریخ ۶ ماه میزان برگزار شود، وزارت امور داخله میگوید که تدابیر مکمل امنیتی برای آن گرفته شده است.
محمد ایوب بیانی مسئول کميسیون انتخابات بلخ، به تاریخ ۳ سنبله به آژانس خبری پژواک گفت که برای برگزاری انتخابات آمادگی کامل گرفته شده است.
او افزود که برای تشویق اشتراک هر چه بیشتر مردم در انتخابات آینده، از دو هفته بدینسو کمپاین آگاهی عامه را آغاز کرده اند.
به گفته بیانی، تلاش میکنند که برنامه آگاهی عامه در مورد انتخابات را، علاوه بر مزار شریف در ولسوالی های نزدیک شهر نیز تطبیق نمایند؛ اما در شماری از مناطق مشکلات امنیتی در برابر کار آنان مشکل ایجاد میکند.
به گفته رئیس کميسیون انتخابات بلخ، در ولایت بلخ جمعا ۳۱۵ مرکز انتخاباتی موجود است.
او گفت: ((بدبختانه که بیش از ۵۰ درصد مرکزهای انتخاباتی ما، اکنون یا کاملاً سقوط است و یا هم با تهدیدات شدید امنیتی روبرو است، از این رو نصف مراکز انتخاباتی ما در بلخ مسدود خواهد ماند.))
نامبرده افزود که نیروهای امنیتی اطمینان داده اند که در شماری از مناطق، عملیات تصفیوی انجام ميدهند و از این طریق در شماری مرکزهايی که اکنون تهدید است، زمینه رائ دهی آماده مى گردد.
چمتال، چهار بولک، دولت آباد، شورتپه، شولگر و زارع، از ولسوالی هايی است که به
گفته کميسیون بلخ، در برابر انتخابات تهدیدات شدید امنیتی در آن موجود میباشد.
بیانی در گفته هایش نیز یادآور شد که در پروسه انتخابات، کمسیون وظیفه خود را در وقت معین آن به شکل کامل انجام میدهد.
او افزود که به کمسیون ولایتی بلخ، مواد آموزشی و آگاهی عامه رسیده است و در چند روز آینده، به شکل رسمی روند انتقال مواد حساس به ولایات به شمول بلخ، آغاز خواهد شد.
به گفته او، یگانه چيزى که در برابر کار های آنان مشکل ایجاد میکند، تهدیدات امنیتی است.
رئیس کميسیون بلخ در پاسخ به یک پرسش گفت که در مناطق نا امن این ولایت، برگزاری انتخابات بدون حضور ناظرین قابل نگرانی خواهد بود.
نامبرده از تمام تکت های انتخاباتی خواست که تلاش کنند تا به تمام آن مراکز، ناظرین خود را بفرستند که در روز انتخابات فعال میباشد.
او خواست که در پروسه انتخاباتی، تمام جوانب دولتی و غیر دولتی باید بیطرفی خود را حفظ کنند و از مداخله خود داری نمایند.
نامبرده از عالمان دین، فعالان مدنی و فعالان حقوق زنان و گروه های سیاسی خواست که مردم را به اشتراک هر چه بیشتر در انتخابات تشویق نمایند.
محمد حنیف رضایی مسئول مطبوعاتی قول اردوی شاهین، در پاسخ به پرسش مسدود شدن مرکز های انتخاباتی و نگرانی کميسیون در بلخ ميگويد آنان تلاش میکنند که زمینه اشتراک وسیع مردم را در انتخابات فراهم سازند.
او به پژواک گفت روز گذشته مقامات سکتور امنیتی افغانستان نیز به بلخ سفر کرده بود و برای حل این مشکلات در مورد مراکز امنیتی گفتگو نمود.
رضایی افزود که اردوی ملی افغانستان، برای تأمین امنیت آن همه پروسه هايی متعهد است که با سرنوشت مردم ارتباط مستقیم دارد و در کشور باعث مردم سالاری میگردد.
نامبرده با اشاره به انتخابات گذشته پارلمانی گفت که آن زمان هم مردم از لحاظ امنیتی هراس داشتند؛ اما به در نتیجه عملیات تصفیوی، به مردم زیاد زمینه اشتراک در انتخابات فراهم شد.
وزارت امور داخله و کمسیون انتخابات میگویند که این بار در سطح کشور، ۴۹۴۲ مرکز انتخاباتی فعال و امنیت آن تأمین خواهد بود.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.