هرات(پژواک،١٠جدی ۹۷): شماری از نامزدان معترض در هرات، هشدار می دهند در صورتی که به شکایت های شان رسیده گی نشده و نادیده گرفته شود، تا سه روز دیگر دروازه کمیسیون ‌های انتخاباتی را می بندند.
ده‌ ها تن از نامزدان معترض انتخابات ولسی جرگه در هرات، امروز در یک نشست اعتراضی با انتقاد از کارکرد دفاتر ساحوی کمیسیون های انتخاباتی در این ولایت، می گویند که در انتخابات ۲۸ و ۲۹ میزان سال روان، تلاش های سازمان یافته به خاطر انجام تقلب، تخطی و جرایم انتخاباتی صورت گرفته است.
آنان همچنان تصریح می دارند که از ثبت شکایات شان بیش از یک ماه گذشته است؛ اما از آن زمان تا به حال به این شکایات رسیده گی نشده است.
باطل اعلان شدن آرای غیربایومتریک حوزه های رای دهی هرات، بازشماری آرا و محاکمه شدن برخی نامزدان و مسئولان که در تقلب ها دست داشته اند، از خواسته های مهم این نامزدان می باشد.
بصیراحمد دانشیار یکی از نامزدان معترض گفت: «ما جمعی از نامزدان برای کمیسیون شکایات انتخاباتی، مهلت ۲۴ ساعته و ۷۲ ساعته تعیين می کنیم و پس از این مهلت، باید به تمام خواسته های برحق نامزدان رسیده گی صورت گیرد؛ در غیر آن نامزدان دروازه های کمیسیون انتخابات وشکایات انتخاباتی را خواهند بست.»
جاوید زیارتجاهی یکی دیگر از نامزدان معترض گفت: «ما می توانیم ثابت کنیم که در هرات تا ۸۵ درصد تقلب صورت گرفته؛ چون صندوقی که یک نامزد ١٠ رای نداشته، حالا از یک صندوق ۲۳۱ رای به نفع او به کار برده شده است.»
به گفته او، این تقلب از سوی دفتر مرکزی کمیسیون انتخابات در کابل صورت نگرفته است، بلکه این کار در گدام دفتر ساحوی کمیسیون در هرات انجام شده؛ اما برخی افراد در مرکز و ولایت به آرای مردم دست برد زده اند.»
از سویی هم طاها صادق دیگر نامزد معترض گفت: «به خاطر رسیدن حق به حقدار و جداشدن آرای سیاه از سفید، هیچ رای بدون بایومتریک برای ما قابل قبول نیست.»
فرشته محب رییس کمیسیون شکایات انتخاباتی در هرات، تقلب در آرای نامزدان را   پذیرفت و گفت که بررسی ها در این زمینه جریان دارد و تا چند روز دیگر، به یک نتیجه مطلوب دست می یابند.
او خاطر نشان کرد که تصمیم گیری در زمینۀ بازشماری آرای هرات، از صلاحیت دفاتر ساحوی نمی باشد و باید دفتر مرکزی در این مورد موافقه کند.
وی افزود: «ما در این زمینه مشکلی نداریم و موضوع را با کمیسیون در مرکز مطرح می سازیم و بهتر است که کاندیدان، این موضوع را با کمیسیون انتخابات هم در میان بگذارند.»
آژانس خبری پژواک، خواست تا دیدگاه دفتر ساحوی کمیسیون انتخابات در هرات را داشته باشد؛ اما موفق نشد.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.