جلال آباد (پژواک، ۲ جدی ۹۷): برخی باشندگان ننگرهار، از اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ولسی جرگه در این ولایت، ابراز نارضایتی نموده و می گویند که در مقیاس به آرا، بر تفاهم بیشتر تمرکز صورت گرفته است.
کمیسیون مستقل انتخابات بعد از تاخیر طولانی، نتایج ابتدایی انتخابات ولسی جرگۀ ولایت ننگرهار را دیشب اعلان نمود که از جمع ۱۴ تن، نصف آن چهره های جدید اند.
در خبرنامه کمیسیون انتخابات درج است که عبدالکریم کریمی، با اخذ ۱۰۵۸۵ رای، فریدون خان مومند  با حصول ۷۷۲۱ رای، عبدالرووف شپون ۷۳۴۲ رای، امیرمحمد یار با کسب ۷۱۹۸ رای، میرویس یاسينی با به دست آوردن ۶۶۹۸ رای، حضرت علی با دریافت ۶۴۵۲ رای، نبی الله باز با کسب ۶۳۰۹ رای، آرین یون با اخذ ۴۴۴۴ رای، لیلما ولی حکیمی با به دست آوردن ۳۲۵۳ رای، سایمه خوگیانی با کسب ۲۶۷۱ رای، و دیوه نیازی با به دست آوردن ۱۶۸۸ رای در زمرۀ نامزدان پیشتاز می باشند.
فریدوخان مومند، امیرمحمد یار، میرویس یاسینی، حضرت علی، آرین یون، لیلما ولی حکیمی و سایمه خوگیانی، عضویت دور کنونی ولسی جرگه را نیز دارند و متباقی هفت تن دیگر افراد جدید اند.
حاجی ظاهر قدیر، عصمت شینواری، سید اکرام، امیرجان دولت زی، عبدالغفار قایل، فرشته انوری و پیربخش گردیوال، از جمله اعضای کنونی ولسی جرگه می باشند که دراین دور انتخابات ولسی جرگه کامیاب نشده اند.
باشندگان ولایت ننگرهار، از نتایج متذکره راضی نبوده و می گویند که کمیسیون انتخابات، برخی نامزدان مورد اعتماد مردم را که آرای کافی هم داشتند، در نتایج ابتدایی ناکام اعلام کرده اند.
آنها مى افزايند که در نتایج اعلان شده، به عوض تفاهم، توجه مزید بر تفاهم مبذول شده و بیشتر افراد دور گذشته کامیاب شده اند.
محمد اشرف ادریس که باشنده منطقه فتح آباد ولسوالی سرخ رود است گفت که در نتایج کنونی، تا حدی زیاد، وکیلان پیشین موفق اعلان شده و نظر به سابقه کاری، توقع خدمت از آنها برده نمی شود.
اما موصوف، به چهار نامزد ذکور و یک نامزد اناث چشم امید دوخته که به تعهدات شان وفا کنند و مصدر خدمت به مردم شوند.
هیلی اسد باشنده ناحیه دوم شهرجلال آباد، به آژانس خبری پژواک گفت که نتایج ابتدایی، خلاف توقعات مردم اعلان شده، مردم از کامیاب شدن دوباره وکیلان دور کنونی ولسی جرگه ناراض اند.
موصوف علاوه کرد که وکیلان نسوان پیشین، برای آنها مصدر خدمت واقع نشده و این بار هم توقع خدمت از آنها نمی رود و باورمند نیستند که آنها به اساس آرای مردم کامیاب شده باشند.
برهان الدین سیرت فعال مدنی گفت که قبل از تدویر انتخابات، نگرانی ها در این خصوص را با یوناما و نهادهای دیگر درمیان گذاشته بودند، مشکل عمده این است که مردم حقوق شان را دریافت نکردند، اسامی آنان نبود و دوباره به منازل شان برگشتند.
نامبرده افزود کسانیکه از بطن جامعه آرای حقیقی را کسب کرده اند، آنها کامیاب نشده، بلکه کسانی کامیاب شده اند که با کمیسیون انتخابات به تفاهم رسیده اند.
به قول موصوف، شمار خیلی کم نامزدان مطابق آرای به دست آوردۀ شان کامیاب اعلان شده، کسب آرا، ترکیب قومی و سمتی نظرانداز شده؛ از یک ولسوالی چهارتن کامیاب شده، ولی بسا ولسوالی ها در آن هیچ نماینده ندارد.
 انتخابات ولسی جرگه، به تاریخ های ۲۸ و ۲۹ میزان امسال، در ۳۲ ولایت برگزار شد و کمیسیون انتخابات، به شمول ننگرهار، نتایج ابتدایی ۳۰ ولایت را اعلان نموده است و نتایج ابتدایی ولایت های کابل، بغلان و حوزه کوچی ها تاکنون اعلان نشده است.
قابل تذکر است که انتخابات ولسی جرگه در ولایت غزنی، به سبب برخی مشکلات برگزار نشد و قرار است که در سال آینده تدویر یابد.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.