پلخمرى (پژواک، ۱۹عقرب ۹۷): ده ها متنفذ قومی کوچی های ساکن بغلان، هوشدار دادند، درصورتیکه آرای استفاده شده آنها باطل اعلان شود، دروازه آمریت کوچی ها را بسته می کند و در انتخابات ریاست جمهوری آینده نیز اشتراک نمی ورزند.
آنها این اظهارات را امروز در نشست میان سرخیل خانواده های کوچی ابراز داشتند.
میراجان سرخیل کوچی ها دراین نشست گفت: ((ما بایومتریک را نمی شناسیم، همه آرای استعمال شده ما پاک اند، از همه آرای استفاده شده خود، به نحوی از انحا دفاع خواهیم کرد.))
نامبرده علاوه می کند، کوچی ها در شرایط دشوار و از فاصله هاى دور به مراکز رایدهی رفتند، اکنون حکومت می گوید که آرای استفاده شده بدون بایومتریک باطل اند؛ اگراین کار صورت گیرد و آرا شمارش نشوند، در بغلان دروازه آمریت کوچی ها را مسدود خواهند کرد.
فدامحمد اڅکزی متنفذ دیگر کوچی ها نیز گفت: ((شمار اندک کوچی ها رای داده ایم، این که بایومتریک غیرفعال بود و یا مامور بایومتریک موجود نبود، کوچی ها دراین عرصه مقصر نیستند تا آرا باطل اعلان شوند.))
به قول وی، این کار به هیچ وجه درست نیست که تقصیر مامور بایومتریک به دوش کوچی ها گذاشته شود، حکومت باید همه آرای کوچی ها را به دیده قدر بنگرد و هر رای استفاده شده باید حساب شود، تا کوچی ها در انتخابات آینده، به طور قابل ملاحظه اشتراک ورزند.
کوچی های هوشدار می دهند، اگر آرای استفاده شده آنها شمارش نشود، در انتخابات آینده ریاست جمهوری اشتراک نخواهند ورزید.
امان الله احمدزی آمر کوچی ها در بغلان به پژواک گفت: ((نگرانی های خانواده های کوچی بی جا نیست، آنها با وصف موجودیت تهدیدات امنیتی از مناطق دور به مراکز رایدهی آمدند و به نامزد مورد علاقه شان رای دادند، این که بایومتریک شده یا خیر، آرا استفاده شده پاک اند، باید همه شمارش شود.))
موصوف نیز ابراز نگرانی کرد و می گوید، در صورتیکه آرای استفاده شده بدون بایومتریک حساب نشود، به باور وی کوچی ها در انتخابات ریاست جمهوری آینده، به این پیمانه اشتراک نخواهند ورزید.
عبدالقاهر وهاب صافی رییس کمیسیون انتخابات در بغلان، پیش از این به پژواک گفته بود، آرای که در حضور همه ناظرین بدون بایومتریک استفاده شده باشد، قابل شمارش اند و آرای که بدون امضا ناظرین باشند، جعلی قلمداد می شود.
در بغلان ۱۲۲۰۰ کوچی برای اشتراک در انتخابات ولسی جرگه ثبت نام کرده بودند، به اساس ارقام ابتدایی، در مراکز تا پنج هزار تن رای داده اند و متباقی به سبب عوامل مختلف از رای دادن بی بهره شده اند.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.