مزارشریف (پژواک، ۱۴عقرب ۹۷): تفتیش آرای ۵۶۷ صندوق انتخابات ولسی جرگه در بلخ آغاز شد که کمیسیون رسیدگی به شکایات در مورد، خواهان وضاحت شده بود.
مسئولین کمیسیون انتخابات بلخ می گویند که این روند تفتیش را در حضور نامزدان، ناظرین انتخابات، نمایندگان احزاب سیاسی و اعضای کمیسیون شکایات آغاز نموده اند.
با انجام این کار، کمیسیون شکایت های انتخاباتی می گوید که به صدها شکایت ثبت شده در بلخ رسیده گی صورت خواهد گرفت.
محمدظاهراکبری رییس کمیسیون انتخابات بلخ، به تاریخ ۱۴ عقرب، به آژانس خبری پژواک گفت که روند ذکرشده تفتیش؛ از سوی نامزدان، ناظرین انتخابات، احزاب سیاسی و نمایندگان کمیسیون رسیدگی به شکایات نظارت می شود.
اکبری افزود که روند یادشده تفتیش، به خواست کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی آغاز شده است.
نامبرده عوامل تفتیش را چنین وانمود کرد: "کمیسیون شکایات  انتخاباتی می گوید  که فورم های برخی صندوق ها را تاکنون دریافت نکرده و همچنان شماری فورمه ها بدون تاییدی مهر و تاپه می باشند."
به قول اکبری، بعد از تفتیش، چک لیست هر صندوق، به کمیسیون انتخابات و کمیسیون رسیدگی به شکایات ارسال می شوند.
رییس کمیسیون انتخابات بلخ افزود درصورتیکه بعد از تفتیش هم قناعت کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی فراهم نشد، آنها آماده اند تا آرای صندوق های متذکره را دوباره شمارش کنند.
موصوف علاوه کرد که در برخی ولسوالی های بلخ، زورمندان تلاش داشتند تا در روند انتخابات دست اندازی کنند؛ اما نیروهای امنیتی مانع این کارآنها شدند.
به قول موصوف، طی دو روز آینده، به شمول بلخ، مواد انتخاباتی ولایات شمال به کابل انتقال خواهند شد.
اکبری افزود که در ولایت بلخ ۹۸ درصد آرا ذریعه سیستم بایومتریک استفاده شده است.
نامبرده درمورد ۲ فیصد آرای استفاده شده بدون بایومتریک گفت در صورتیکه با طرزالعمل کمیسیون انتخابات مطابقت داشته باشد؛ آن را حساب می کند.
درعین حال کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی می گوید که در انتخابات ولایت بلخ، مجموعاً ۸۰۴ شکایت ثبت شده است.
شگوفه بهشتی رییس کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی در بلخ، به پژواک گفت که تلاش ها به منظور رسیدگی به شکایات انتخاباتی در این ولایت را رسماً از تفتیش آرا آغاز کرده اند.
موصوف علاوه کرد که شکایات بیشتر راجع به اعضای کمیسیون ثبت شده و افزون بر این، درمورد ناظرین و نامزدان هم شکایات را دریافت کرده اند.
محمد ابراهیم خیراندیش نامزد برای ولسی جرگه از ولایت بلخ که از روند تفتیش آرا در شهر مزارشریف نظارت می کرد، به پژواک گفت که کمیسیون های انتخاباتی، باید آرای سیاه و سفید را از هم جدا سازند.
نامبرده افزود که در روند انتخابات این ولایت، تقلب گسترده صورت گرفته است که درمورد اسناد و شواهد به کمیسیون شکایات سپرده شده است.
خیراندیش علاوه کرد که استفاده تذکره ها و استیکرهای جعلی، توزیع پول توسط نامزدان، مداخله زورمندان و در برخی مراکز کمبود مواد انتخاباتی، موارد مهم تقلب اند.
به قول وی، در مورد اسناد مکمل موجود است که به اساس آن، کمیسیون های انتخابات به آسانی آرای سیاه و سفید را ازهم تفکیک کرده می تواند.
موصوف همچنان گفت که با استفاده از سیستم بایومتریک، جلو تقلب گسترده گرفته شده است.
داکترعباس امیری ناظر انتخاباتی که پروسه یادشدۀ تفتیش را از نزدیک نظارت می کند گفت که در برخی موارد تخطی صورت گرفته است.
موصوف به طور نمونه گفت که در ورق انگلیسی ارقام آرا یک صندوق ۶۵۰ تحریر شده؛ اما در بخش دری ۴۵۰ نگاشته شده است که این خود سبب بروز برخی شکوک شده می تواند.
به قول وی، در برخی فورم ها تاپه و مهر تاییدی کمیسیون انتخابات زده نشده است و همچنان برخی فورم ها قلم خور شده که با تفتیش دوباره واضح خواهد شد.
 موصوف نیز اصرار کرد که آرای پاک و ناپاک باید از هم جدا شوند.
رییس کمیسیون انتخابات بلخ گفت که در انتخابات این ولایت، حدود ۲۲۴ هزارتن در روند رایدهی اشتراک ورزیده بودند، که ۵۴ درصد آن قشر ذکور و متباقی ۴۶ فیصد قشر نسوان می باشند.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.