شهرخوست (پژواک، ۳۰ ميزان ۹۷): در ولايت خوست برای انتخابات ولسی جرگه ۱۲.۵ فیصد رای داده شده است؛ این درحالیست که برای انتخابات، نزدیک به ۲۰۰ هزار تن ثبت نام کرده بودند.
قرار بود که این بار، در انتخابات ولسی جرگه سال ۱۳۹۷ مردم با جوش و خروش تمام اشتراک ورزند؛ اما خلاف توقع شمار اندکى مردم به مراکز رایدهی رفتند و رای دادند.
به اساس معلومات دفتر ولایتی کميسیون مستقل انتخابات، دراين ولايت برای اشتراک در انتخابات ولسی جرگه، ۲۳۷ هزار تن اشتراک ورزیده  و بر تذکره های شان برچسپ زده بودند.
اما به روز انتخابات (۲۸ میزان) بدون ولایت های کندهار و غزنی، در سراسر کشور انتخابات راه اندازی شد؛ دراین ولایت برای نامزدان حدود ۳۰ هزار رای استعمال شده است که ۱۲،۵ درصد تذکره های استيکرزده را احتوا می کند.
احمدشاه پاچا خوستی یکتن از نامزدان ولسی جرگه از ولایت خوست، به آژانس خبری پژواک گفت که بر شفافیت انتخابات شک ندارد؛ اما در روز انتخابات اسامی بسا رایدهندگان در کتاب موجود نبود که به سبب این مشکل، اکثر مردم از رای دادن محروم شدند.
نامبرده افزود: "مشکل در مديریت نادرست  کميسیون بود، لیست هايی را که  تهیه کرده بودند، نام های ۲۰ درصد مردم در آن موجود نبود، من همراۀ دوستانم به یک حوزه انتخاباتی رفتیم، من و یک دوستم رای دادیم و اسامی هشت دوست ديگرم در لیست نبود."
 محمدعارف گربز یکتن از نامزدان ديگر ولسی جرگه، به آژانس خبری پژواک گفت که در برخی مراکز رایدهی، عارضه داشتن دستگاه های بايومتريک و عدم آشنایی با طرز استفاده از آن، مشکل ديگر بود که سبب شد تا شمار زیادى مردم، از رای دادن محروم شوند.
موصوف علاوه کرد: "این سيستم انتخابات، خیلی نامنظم است و به باور من مامورینى که دراین روند استخدام شده بودند، همۀ آنها غیرمسلکی بودند و عمداً در برابر این پروسه مانع ایجاد می کردند."
درعین حال برخی باشندگان خوست، کميسیون ولایتی انتخابات را مورد انتقاد قرار دادند که برنامه های آگاهی دهی عامه شان خیلی ضعیف بود و مردم را در جریان قرار نگذاشته تا در مرکزى که بر تذکره های شان برچسپ نصب شده، در همان مرکز نیز رای دهند.
خیرمحمد خيرخواه و فضل الرحمن دو باشنده خوست، به آژانس پژواک گفت: "مشکل عمده در فرا  راه انتخابات، عدم اجرای برنامه آگاهی عامه بود، به مردم معلومات داده نشد مبنی بر اینکه در مرکزى که تذکره ثبت شده درآن رای نیز استعمال شود، فلهذا اکثر مردم از رای دادن محروم شدند."
شاه جهان نوری سرداری ريیس کميسیون ولایتی انتخابات خوست، به آژانس خبری پژواک گفت که به روز انتخابات در مرکز  و همه ولسوالی های این ولایت، هيچ مرکز مسدود نبود و همه ۱۸۶ مرکز باز بود.
موصوف گفت که به اساس معلومات ابتدایی، شاید در همۀ این مراکز، حدود ۳۰ هزار رای داده شده باشد.
سرداری علاوه کرد: "رقم دقیق آن تاحال معلوم نیست؛  اما از برخی مناطق معلومات به دست آورده ایم، حدود ۳۰ هزار رای استعمال شده است؛ اما این رقم تخمينی است و آمار دقیق آن در دفتر مرکزی انتخابات برملا می شود."
شاه جهان سرداری گفت که در آغاز روز، در روند انتخابات، برخی مشکلات تخنيکی و مديریتی وجود داشت؛ اما مشکلات متذکره بعد از چاشت رفع شد و جریان انتخابات طور عادی ادامه یافت.
نامبرده همچنان تايید کرد که مطابق لزوم دید، برنامه آگاهی عامه درمناطق دورافتاده راه اندازی نشده است.
 درعین حال مسئولین کميسیون مرکزی انتخابات، پيرامون مشکلات موجود در جریان انتخابات، که به سبب آن شمار زیاد مردم از رای دادن محروم شدند، معذرت خواسته اند.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.