Send girls to school, Ghor governor urges residents

فيروزکوه (پژواک، ٢٦ قوس٩٤): مشکل بيش از٦٠٠ شاگرد با اعمار تعمير يک مکتب در يک ساحۀ دوردست مرکز غور، از حيث جاى درحالى حل گرديده که والى غور ميگويد دختران در بعضی مناطق، از رفتن به مکتب محروم هستند.
 اين ليسه در یک منزل، به طور پخته واساسی و درساحه چهار جریب زمين، دارای هشت صنف درسی، ميز وچوکى، چهار اتاق اداری، تحویلخانه، دیواراحاطه ومیدان ورزشی است و با هزینه دوازده ونيم ميليون افغانى ازکمک جاپان وصندوق وجهى اطفال ملل متحد(يونيسف)، درظرف يکسال ساخته شده است.
 ليسۀ مذکور، درمنطقۀ مدرسه در٣٠کيلومترى فيروزکوه مرکزغور اعمار گرديده ودرآن ٦٠٠ شاگرد ذکور تدريس ميشوند.
احمدجان يکتن ازشاگردان گفت که قبلاً بعضى شاگردان درزیر خیمه و بعضى ديگر درفضاى باز درس میخواندند و با اعمار این تعمیر، مشکل شان از حيث جاى حل شده است.
وى علاوه کرد که غور ولايت سردسير است و شاگردان در بهار و فصل سرما به علت نبود جاى مناسب، اذيت ميشدند وحتى برخى شاگردان به مکتب نمى آمدند.
صبغت الله اکبری رئیس معارف غور گفت که ازمجموع ٨٤٣ مکتب درغور؛ تنها٢٠٠مکتب تعمیردارد وشاگردان ٦٠٠ مکتب ديگر درفضای باز درس میخوانند. درسطح اين ولايت ٢٥٠ هزارشاگرد پسر ودختر تدريس ميشوند.
 سیما جوینده والی غور درافتتاح تعمير اين ليسه گفت: "تازمانیکه معارف ما رشد نکند و اولاد ما تحصیل یافته نشوند، مشکلات کنونی حل نخواهد شد و رسیدن به یک جامعه مرفه و عاری از خشونت مشکل خواهد بود."
اين عضو سابق ولسى جرگه، بلند بردن کيفیت وکمیت معارف را از برنامه هاى مهم خود خوانده و ازمردم خواست  که دختران و پسران خود را بدون تبعیض به مکتب  بفرستند.
خانم جوينده که درگذشته به حيث معلم نيزايفاى وظيفه نموده، علاوه کرد: "خیلی متاثر کننده است، وقتی در ولسوالی دولینه و دیگرمناطق رفتم، دیدم که مکاتب به نام فعال است و شاگردان به مکتب نمی آیند، امروز نسبت مشکلات و عنعنات ناپسند وبی توجهى مردم، دختران دربعضی مناطق از رفتن به مکتب محروم هستند."
اين درحالى است که باشندگان ولسوالى هاى شهرک، پسابند، دولینه، چهارسده وتیورۀ غور ميگويند که مکاتب، تنها درمرکز ولسوالی ها به گونۀ نیمه فعال وجود دارد و در مناطق دوردست، خبری از مکتب و استاد نیست.
همچنان رياست معارف غور ميگويد که ص

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.